Dnevna štampa Marketing Redakcija Kontakt
Za „ne ljuti se, čovječe” isplatili 3.256.000 eura * Moskva spremna za pregovore o neutralnosti * Smještaju mi kriminalci iz policije * Za kredit Uniproma založena i ulica * Najpametniji smartfon * Za „ne ljuti se, čovječe” isplatili 3.256.000 eura * Moskva uvodi Turcima vize od 1. januara
ISSN 1800-6299
  Izdanje: 28-11-2015

Porudzbenica
Rubrike
Pogledajte

Strip Dana

Strip

Riječ Dana
Aleksa Bečić, Predsjednik Demokratske Crne Gore:
Demokrate neće učestvovati na izborima ukoliko ne dođe do pune primjene izbornog zakonodavstva

Vic Dana :)

Vremenska prognoza na radiju javlja,da je u Sibiru minus 55. Zove lik brata u Sibir i pita ga koja je temperatura kaze minus 35. Ja cuo da je minus 55, mozda je napolju nisam izlazio







Arhiva
Dan:
Mjesec:
God:

Razno
Uclani se

Drustvo MANS PREDLOŽIO SET MJERA ZA STRATEGIJU RAZVOJA SISTEMA JAVNIH NABAVKI ZBOG VISOKOG RIZIKA OD KORUPCIJE
Javne nabavke posebno osjetljive na korupciju Zbog namještenih tendera država oštećena 169 miliona Zbog činjenice da pravni okvir, kao i institucije Crne Gore, nisu na nivou onih u EU, postoji osnovana sumnja da bi trošak korupcije mogao biti i veći – kažu u MANS-u Svaki drugi građanin smatra da se proces javnih nabavki odvija u skladu sa stranačkim interesima i iskazuje nezadovoljstvo kontrolom u sektoru javnih nabavki
Dan - novi portal
NVO Mre­ža za afir­ma­ci­ju ne­vla­di­nog sek­to­ra pro­ci­je­ni­la je da je je u pe­ri­o­du od 2011. do 2014. go­di­ne pre­ko si­ste­ma jav­nih na­bav­ki ko­rup­ci­ja „pro­gu­ta­la” 169 mi­li­o­na eura. Ka­ko se na­vo­di u Ana­li­zi po­li­ti­ke jav­nih na­bav­ki u kon­tek­stu iz­ra­de stra­te­gi­je raz­vo­ja si­ste­ma jav­nih na­bav­ki Cr­ne Go­re 2016–2020, ko­ju je ura­dio MANS, u pe­ri­o­du od če­ti­ri go­di­ne pre­ko si­ste­ma jav­nih na­bav­ki po­tro­še­no je 1.304.578.451 euro.
– Ne­a­de­kvat­no pla­ni­ra­nje jav­nih na­bav­ki, ne­do­volj­na tran­spa­rent­nost, na­mje­šta­nje ten­der­skih uslo­va i spe­ci­fi­ka­ci­ja, zna­čaj­no mi­je­nja­nje ugo­vo­ra o jav­nim na­bav­ka­ma, anek­si­ma i pro­to­ko­li­ma na­kon nji­ho­vog pot­pi­si­va­nja i ne­a­de­kvat­na kon­tro­la spro­vo­đe­nja ugo­vo­ra, kao i ne­do­volj­ni ka­drov­ski, ad­mi­ni­stra­tiv­ni i teh­nič­ki ka­pa­ci­te­ti in­sti­tu­ci­ja za­du­že­nih za kon­tro­lu i nad­zor jav­nih na­bav­ki, sa­mo su ne­ki od ko­rup­tiv­nih pro­ble­ma ko­ji ba­ca­ju sjen­ku na si­stem jav­nih na­bav­ki u Cr­noj Go­ri. Sve to i po­red či­nje­ni­ce da cr­no­gor­ski Za­kon o jav­nim na­bav­ka­ma po­či­va na na­če­li­ma eko­no­mič­no­sti i efi­ka­sno­sti upo­tre­be jav­nih sred­sta­va, obez­bje­đi­va­nja kon­ku­ren­ci­je, tran­spa­rent­no­sti po­stup­ka jav­ne na­bav­ke i rav­no­prav­no­sti. Dok pri­vat­ne kom­pa­ni­je po­sto­je­ći si­stem jav­nih na­bav­ki vi­de kao jed­nu od zna­čaj­nih ba­ri­je­ra bi­zni­sa, zbog kom­pli­ko­va­nih i sku­pih pro­ce­du­ra, ne­do­stat­ka tran­spa­rent­no­sti i po­sto­ja­nja pri­vi­le­gi­ja za po­je­di­ne po­nu­đa­če, sva­ki dru­gi gra­đa­nin sma­tra da se pro­ces jav­nih na­bav­ki od­vi­ja u skla­du sa stra­nač­kim in­te­re­si­ma i is­ka­zu­je ne­za­do­volj­stvo kon­tr­o­lom u sek­to­ru jav­nih na­bav­ki – ka­žu u MANS-u.
Pro­blem ko­rup­ci­je, ka­ko na­vo­de, po­sta­je po­seb­no iz­ra­žen ka­da se ima u vi­du da Cr­na Go­ra kroz si­stem jav­nih na­bav­ki sva­ke go­di­ne tro­ši iz­me­đu če­tvr­ti­ne i pe­ti­ne go­di­šnjeg bu­dže­ta.
– Sa dru­ge stra­ne, re­le­van­te ana­li­ze po­ka­zu­ju da na ni­vou ze­ma­lja Evrop­ske uni­je naj­ma­nje 13 od­sto sred­sta­va utro­še­nih kroz jav­ne na­bav­ke ot­pa­da di­rekt­no na ko­rup­ci­ju. Ako se uzme da je si­stem jav­nih na­bav­ki Cr­ne Go­re ra­njiv na ko­rup­ci­ju na ni­vou si­ste­ma ze­ma­lja Evrop­ske uni­je, di­rek­tan tro­šak ko­rup­ci­je u jav­nim na­bav­ka­ma Cr­ne Go­re ko­ju pla­ća­ju gra­đa­ni iz­no­si iz­me­đu naj­ma­nje 35 i 50 mi­li­o­na eura go­di­šnje. Sva­ka­ko, zbog či­nje­ni­ce da prav­ni okvir, kao i in­sti­tu­ci­je Cr­ne Go­re, ni­su na ni­vou raz­vi­je­no­sti kao one u EU, po­sto­ji osno­va­na sum­nja da bi tro­šak ko­rup­ci­je mo­gao bi­ti i ve­ći – na­vo­di se u ana­li­zi.
Iz tog raz­lo­ga, ka­ko na­vo­de u MANS-u, cr­no­gor­ski od­go­vor na ko­rup­ci­ju u jav­nim na­bav­ka­ma tre­ba da bu­de mul­ti­di­sci­pli­na­ran, ba­zi­ran na uvo­đe­nju stro­gih pra­vi­la u ci­lju po­ve­ća­nja tran­spa­rent­no­sti cje­lo­kup­nog pro­ce­sa, pre­ven­ci­je ko­rup­ci­je, una­pre­đe­nja nad­zo­ra i kon­tro­le, uklju­ču­ju­ći vo­đe­nje efi­ka­sni­jih pre­kr­šaj­nih po­stu­pa­ka za kr­še­nje za­ko­na, a na kra­ju i vo­đe­nja efi­ka­sni­jih kri­vič­nih po­stu­pa­ka za slu­ča­je­ve u ko­ji­ma po­sto­ji sum­nja na ko­rup­ci­ju.
– Ima­ju­ći u vi­du sve na­ve­de­no, Cr­na Go­ra u na­red­nom če­tvo­ro­go­di­šnjem pe­ri­o­du tre­ba da spro­ve­de niz za­ko­no­dav­nih, in­sti­tu­ci­o­nal­nih i prak­tič­nih re­for­mi, u ci­lju sma­nje­nja ne­za­ko­ni­tog po­na­ša­nja na­ru­či­o­ca i po­nu­đa­ča, ali i uti­ca­ja ko­rup­ci­je na si­stem jav­nih na­bav­ki – sma­tra­ju u MANS-u.
Ta NVO na­vo­di da stra­te­gi­jom raz­vo­ja si­ste­ma jav­nih na­bav­ki 2016–2020 tre­ba pro­pi­sa­ti da se cr­no­gor­ska re­gu­la­ti­va u obla­sti jav­nih na­bav­ki uskla­di sa evrop­skom prav­nom te­ko­vi­nom, te da se stvo­ri funk­ci­o­nal­ni elek­tron­ski si­stem.
– Tre­ba pro­pi­sa­ti oba­ve­zu da se ugo­vor o jav­nim na­bav­ka­ma ne mo­že za­klju­či­ti uko­li­ko ne sa­dr­ži de­talj­no raz­ra­đe­ne an­ti­ko­rup­cij­ske i kla­u­zu­le ko­je se ti­ču kon­flik­ta in­te­re­sa na stra­ni na­ru­či­o­ca i po­nu­đa­ča, te da se svi za­klju­če­ni ugo­vo­ri ko­ji ne sa­dr­že ove kla­u­zu­le sma­tra­ju prav­no ni­šta­vim. Pro­pi­sa­ti oba­ve­zu da star­je­ši­na, od­no­sno od­go­vor­no li­ce na­ru­či­o­ca i li­ce ko­je, u ime na­ru­či­o­ca, vr­ši ne­ke od po­slo­va jav­ne na­bav­ke, ob­ja­vlju­je li­stu svih kom­pa­ni­ja sa ko­ji­ma su po­ve­za­ni na bi­lo ko­ji na­čin, ko­ji je de­fi­ni­san za­ko­nom. Una­pri­je­di­ti ne­za­vi­snost Dr­žav­ne ko­mi­si­je za kon­tr­o­lu po­stu­pa­ka jav­nih na­bav­ki kroz pro­pi­si­va­nje od­red­be da čla­no­ve tog ti­je­la na osno­vu jav­nog kon­kur­sa ime­nu­je Skup­šti­na. Neo­p­hod­no je pro­pi­sa­ti ja­sne uslo­ve za iz­ra­du teh­nič­kih spe­ci­fi­ka­ci­ja u fa­zi pri­pre­me po­stu­pa­ka jav­nih na­bav­ki, kao i oba­ve­zu da li­ca ko­ja iz­ra­đu­ju teh­nič­ku spe­ci­fi­ka­ci­ju za kon­kret­nu jav­nu na­bav­ku ne mo­gu isto­vre­me­no da bu­du čla­no­vi ten­der­ske ko­mi­si­je za istu jav­nu na­bav­ku, ka­ko bi se spri­je­čio po­ten­ci­jal­ni kon­flikt in­te­re­sa i pri­la­go­đa­va­nje ten­der­ske do­ku­men­ta­ci­je fa­vo­ri­zo­va­nim po­nu­đa­či­ma. Pro­pi­sa­ti ja­sna pra­vi­la za ob­ve­zni­ke pri­mje­ne Za­ko­na o jav­nim na­bav­ka­ma, da okvir­ne spo­ra­zu­me mo­gu za­klju­či­va­ti sa­mo u iz­u­zet­nim si­tu­a­ci­ja­ma, ka­da to zah­ti­je­va­ju raz­lo­zi hit­no­sti i/ili svr­sis­hod­no­sti – pre­po­ru­ču­ju iz MANS-a.
U toj or­ga­ni­za­ci­ji sma­tra­ju da je neo­p­hod­no ja­ča­ti si­stem pla­ni­ra­nja uz pro­pi­si­va­nje oba­ve­ze de­talj­nog obra­zla­ga­nja sva­ke stav­ke u pla­nu jav­nih na­bav­ki sa aspek­ta po­tre­ba i svr­sis­hod­no­sti na­ru­či­o­ca, kao i de­talj­nu fi­nan­sij­sku kon­struk­ci­ju ko­ja uklju­ču­je sve stvar­ne tro­ško­ve.
– Tre­ba pro­pi­sa­ti oba­ve­zu do­bi­ja­nja po­zi­tiv­nog mi­šlje­nja Mi­ni­star­stva fi­nan­si­ja na go­di­šnji plan jav­nih na­bav­ki i sve na­knad­ne iz­mje­ne i do­pu­ne pla­na jav­nih na­bav­ki za sve ob­ve­zni­ke pri­mje­ne Za­ko­na o jav­nim na­bav­ka­ma, ko­ji ko­ri­ste sred­stva iz jav­nih pri­ho­da sa aspek­ta po­tre­ba i svr­sis­hod­no­sti na­ru­či­o­ca – pi­še u pre­po­ru­ka­ma.
M.S.


In­spek­ci­ja da bu­de ažur­ni­ja

U MANS-u sma­tra­ju da in­spek­ci­ji za jav­ne na­bav­ke tre­ba da­ti oba­ve­zu da na svo­joj in­ter­net pre­zen­ta­ci­ji ob­ja­vlju­je de­talj­ne kvar­tal­ne iz­vje­šta­je o svim iz­vr­še­nim in­spek­cij­skim kon­tro­la­ma, sa de­talj­nim po­da­ci­ma o utvr­đe­nim ne­pra­vil­no­sti­ma i bro­ju pod­ni­je­tih pre­kr­šaj­nih i kri­vi­čih pri­ja­va.
– Neo­p­hod­no je i znat­no po­ve­ća­ti broj in­spek­to­ra za jav­ne na­bav­ke i ja­ča­ti ad­mi­ni­stra­tiv­ne, teh­nič­ke i ma­te­ri­jal­ne ka­pa­ci­te­te in­spek­ci­je, ka­ko bi to ti­je­lo mo­glo na ade­kva­tan na­čin da vr­ši kon­tro­lu po­stu­pa­ka jav­nih na­bav­ki. Ta­ko­đe, tre­ba una­pri­je­di­ti ka­pa­ci­te­te Dr­žav­ne ko­mi­si­je za kon­tro­lu po­stu­pa­ka jav­nih na­bav­ki kroz pro­pi­si­va­nje ve­ćeg bro­ja čla­no­va ko­mi­si­je i da­va­nje mo­guć­no­sti Dr­žav­noj ko­mi­si­ji da od­lu­ču­je u vi­je­ći­ma sa­sta­vlje­nim od po tri čla­na tog ti­je­la – na­vo­di se u pre­po­ru­ka­ma MANS-a.
U toj or­ga­ni­za­ci­ji sma­tra­ju da in­spek­ci­je za jav­ne na­bav­ke tre­ba da vr­še kon­tro­lu svih fa­za jav­nih na­bav­ki či­ja vri­jed­nost pre­la­zi 500.000 eura, kao i svih ten­de­ra u obla­sti vo­do­pri­vre­de, ener­ge­ti­ke, sa­o­bra­ća­ja i po­štan­skog sa­o­bra­ća­ja, od­bra­ne i bez­bjed­no­sti.


Pro­pi­sa­ti sank­ci­je

MANS pred­la­že da se una­pri­je­di ot­kri­va­nje i pro­ce­su­i­ra­nje kr­še­nja za­ko­na ko­je po­vla­či pre­kr­šaj­nu od­go­vor­nost na­ru­či­la­ca, po­nu­đa­ča, od­go­vor­nih i dru­gih li­ca za kr­še­nje Za­ko­na o jav­nim na­bav­ka­ma i nor­mi­ra po­se­ban set pre­kr­šaj­nih mje­ra za ne­a­de­kvat­no pra­će­nje spro­vo­đe­nja ugo­vo­ra o jav­nim na­bav­ka­ma.
– Ta­ko­đe, neo­p­hod­no je una­pri­je­di­ti ot­kri­va­nje, go­nje­nje i pre­su­đe­nje kri­vič­nih dje­la na­ru­či­la­ca, po­nu­đa­ča, od­go­vor­nih i dru­gih li­ca za zlo­u­po­tre­be u jav­nim na­bav­ka­ma – sma­tra­ju u MANS-u.

Komentari

Komentari se objavljuju sa zadrškom.

Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijedjanje i klevetanje. Nedozvoljen sadržaj neće biti objavljen.

Prijavite neprikladan komentar našem MODERATORU.

Ukoliko smatrate da se u ovom članku krši Kodeks novinara, prijavite našem Ombudsmanu.

Uslovi korišćenja

Svako neovlašćeno korišćenje sadržaja štampanog i on-line izdanja Dana kažnjivo je i vlasnik prava shodno Zakonu o autorskim i srodnim pravima ima pravo na zaštitu od istog, kao i na naknadu štete prouzrokovane takvim radnjama. Zabranjeno je svako objavljivanje, modifikovanje, kopiranje, štampanje, reprodukovanje, distribuiranje ili na drugi način javno prikazivanje podataka, tekstova, fotografija i informacija iz naših izdanja, bez pisane saglasnosti Jumedia Mont doo.

MARKETING
loading...
Dan - novi portal
Predaja pomena on-line

Najčitanije danas

INFO

Cjenovnik i pravila o medijskom predstavljanju u toku kampanje za izbore za odbornike u SO Herceg Novi koji će biti održani 9. maja 2021.godine.

Pravila lokalni
Jumedia Mont d.o.o.

Cjenovnik - Radio D

Pravila o medijskom predstavljanju

Pravila lokalni
M.D.COMPANY d.o.o.

Cjenovnik - Radio D+

INFO

Zaštitnika prava čitalaca Dan-a

OMBUDSMAN

kontakt:

ombudsman@dan.co.me

fax:

+382 20 481 505

Pogledajte POSLOVNIK

Pratite rad OMBUDSMANA

Pogledajte IZVJEŠTAJE

Karikatura DAN-a
Karikatura
Pogledaj sve karikature >>>

Najčitanije - 7 dana


 

Prognoza dana

 



 

Developed by Beli&Boris - (c) 2005 "Dan"