Ukidanje građevinske i upotrebne dozvole koje predviđa Predlog zakona o planiranju i izgradnji nije u skladu sa zakonima o lokalnoj samoupravi, o Glavnom gradu, o Prestonici, o finansiranju lokalne samouprave, o administrativnim taksama, te propisima o lokalnim komunalnim taksama, o državnom premjeru i katastru nepokretnosti, o procjeni uticaja na životnu sredinu i Krivičnim zakonikom. To je utvrdio Odbor za prostorno planiranje Zajednice opština Crne Gore, na čijem je čelu Nebojša Adžić, koji je Ministarstvu održivog razvoja i turizma dostavio mišljenje na Predlog zakona o planiranju i izgradnji koji je trenutno na javnoj raspravi.
– Ne zanemarujući potrebu reforme u oblasti prostornog planiranja i izgradnje, ne možemo a da ne ukažemo na potrebu prethodnog uspostavljanja jake kadrovske infrastrukture i to prije svega u inspekcijskom nadzoru, koja bi bila sposobna da nosi ovakva zakonska rješenja – piše u Adžićevom mišljenju.
Odbor smatra i da legalizacija neformalnih objekata predstavlja pravni nonsens, jer se ozakonjava nešto što je do tada bilo krivično djelo. Ukazuju da legalizacija ovih objekata ne smije biti predmet ovog zakonskog propisa jer podriva njegovu suštinu. Odbor ukazuje da se javnosti šalju dvije negativne poruke, a to su da je svejedno graditi legalno ili nelegalno, kao i da će legalizacija uvijek postojati dok postoji plansko građenje što je suprotno od poruke koju država treba da pošalje nelegalnim graditeljima i uzurpatorima prostora.
– Izražavamo bojazan da će opredjeljenje da se pravila za zakonito građenje i ozakonjavanje nelegalne gradnje uređuju jednim propisom, čak dovesti do naglog porasta broja nelegalnih objekata. U cilju sprečavanja ekspanzije građenja suprotno zakonom utvrđenim uslovima, smatramo da je umjesto rušenja objekata ili pečaćenja gradilišta potrebno uvesti novčane sankcije u visini tržišne vrijednosti svakog izgrađenog, odnosno prekoračenog kvadrata izgrađenog objekta. Tako bi se postiglo da investitor nema ekonomski interes da protivpravno gradi, što bi u potpunosti obesmislilo nastojanja nelegalnih graditelja da na ovaj način ostvare dobit – istakao je Adžić.
Iz Zajednice opština predlažu da je potrebno zakonom precizirati da su bespravni objekti svi oni koji su izgrađeni bez građevinske dozvole, te da je, u slučaju da vlasnik objekta, tvrdi da je on građen u periodu kada nije bilo prepisano izdavanje građevinske dozvole teret dokazivanja na njemu.
– Razlog ovog predloga je da bi se onemogućilo bespravnim graditeljima da izbjegnu obaveze po ovom zakonu, davanjem jednostrane izjave da su objekti izgrađeni u periodu kada nije bila uvedena građevinska dozvola – smatra predsjednik Odbora.
Odbor ukazuje da predlog zakona ne predviđa nijedan planski dokument čije je donošenje u nadležnosti jedinica lokalne samouprave. Na taj se način, kako kažu, onemogućavaju opštine da upravljaju prostorom na svojoj teritoriji, a posledično i da se bave lokalnim ekonomskim razvojem, što je u biti iskonski razlog uspostavljanja lokalne samouprave kao organa vlasti najbližeg građanima. Zakonom o lokalnoj samoupravi je propisano da opština donosi prostorno-urbanističke i druge planove, uređuje i obezbjeđuje uslove za izgradnju i korišćenje objekata, kao i privođenje namjeni građevinskog zemljišta u skladu sa lokalnim planskim dokumentima i komunalno opremanje građevinskog zemljišta, te i da skupština opštine donosi lokalna planska dokumenta.
– Predlogom zakona ukidaju se sopstveni poslovi lokalne samouprave u dijelu upravljanja i uređivanja privremenih i pomoćnih objekata, kao i u dijelu nadzora nad ovim poslovima, i prenošenja istih poslova na državni nivo i to pojedinca i inspekcijski organ pri čemu se nijesu dovoljno sagledali tipovi privremenih objekata prilikom uređivanja pretpostavki za njihovo postavljanje, odnosno građenje. Primjera radi, glavni državni arhitekta bi, prema rješenjima iz Predloga zakona trebalo, između ostalog, da sagledava vizuelni izgled cirkuskih šatri, dvoraca na naduvavanje, šatora, kokičara, roštilja za prodaju pečenih kukuruza i kestena, friteza za pomfrit, palačinkarnica, izložbenih štandova, karting staza... Takođe, posledično, Uprava za inspekcijski nadzor bi kontrolisala da li su predmetni objekti postavljeni u skladu sa zakonskim uslovima. Pored toga, predlog zakona nije usklađen sa Zakonom o lokalnim komunalnim taksama. Njime je propisano da se za postavljanje ovih objekata plaća lokalna komunalna taksa, a predlogom zakona nije utvrđena kao uslov za postavljanje objekata. Imajući to u vidu, ove objekte treba vratiti, tamo gdje prirodno pripadaju, u nadležnost lokalne samouprave i dati opštinama ovlašćenje da bliže urede uslove i način postavljanja – smatra Adžić. Odbor ukazuje na projekcije troškova koje će opštine imati samo po osnovu izgradnje deponija, odnosno objekata za odstranjivanje otpada u narednom periodu. Prema tim projekcijama državnog plana upravljanja otpadom, opštine će za operativne troškove izgradnju ovih objekata bez amortizacije morati da izdvoje oko 22,5 miliona eura. Pored toga, predlogom zakona se od obaveze plaćanja naknade za uređenje oslobađaju investitori, te se samim tim onemogućava izvor prihoda za otplatu kreditnih zaduženja za pokriće troškova komunalnog opremanja tih zona.
– Predlogom zakona nije definisan izvor sredstava za rekonstrukciju postojeće infrastrukture. Ovakva rješenja su naročito alarmantna, imajući u vidu opredjeljenje Vlade Crne Gore koja razvoj infrastrukture vidi kao jedan od stubova ekonomske politike. Opravdano se može konstatovati da se ovakvim zakonskim opredjeljenjem narušavaju osnovni principi Zakona o finansiranju lokalne samouprave. Pored toga, predložena rješenja ne korespondiraju smjernicama datim u Studiji zemljišne politike koju je Vlada Crne Gore usvojila u julu prošle godine, kojom je utvrđena naknada za građenje, kao izvor prihoda za pokriće troškova komunalnog opremanja i komunalni doprinos, kao izvor prihoda za pokriće troškova komunalnog opremanja ostalom komunalnom infrastrukturom i objektima – piše u mišljenju Adžića.
Adžić ukazuje da je član 55 Predloga zakona koji tretira zajedničko komunalno opremanje u direktnoj koliziji sa propisom o komunalnim djelatnostima. N.S. – A.D.
Fali finansijska analiza
Predlogu zakona o planiranju i izgradnju nedostaje finansijska analiza. Odbor konstatuje da im nije jasno kako će se predložene reforme odraziti na postojeće organizacije kako državne tako i lokalne uprave.
– U prvom redu to se odnosi na kadrovska rješenja, kao i na fiskalitete lokalnih samouprava koji se po predlogu ovog zakona smanjuju. Za svaku dalju raspravu je neophodno uraditi detaljnu finansijsku analizu sprovođenja zakona. Nije jasno da li će se uvođenjem ovog principa reformi opštine suočiti sa problemom rješavanja tehnoloških viškova, ili se pak i u navedenom smislu planira reorganizacija formiranjem nadzornih službi na lokalnom nivou – ističu u Odboru.
Priznanje nemoći institucija
Odbor Zajednice opština kaže da se član koji tretira postupak legalizacije po njihovom mišljenju predstavlja priznanje nemoći javnih institucija.
– To je samo priznanje nemoći javnih institucija da mogu da se bave strateškim planiranjem u skladu sa pravilima struke i iskorišćavanjem prostora kao ograničenog resursa na najefikasniji i najekonomičniji način, uz poštovanje balansa zaštite životne sredine i stvaranje komfornih urbanih cjelina po mjeri dostojanstvenog života njihovih stanovnika – smatraju u Zajednici opština.
Državnog arhitektu „ukinuli” zbog zloupotreba
Zakonom o planiranju i izgradnji planirano je imenovanje državnog arhitekte čiji je posao da daje odlučujuću riječ kada su u pitanju izgled objekta i izgradnja. Odbor za izgradnju Zajednice opština ukazuje da je ovaj institut već postojao u zakonodavnom sistemu Crne Gore, ali da je ukinut zbog raznih zloupotreba i arbitrarnog odlučivanja u radu.
– Opravdano se postavlja pitanje da li smo toliko kao društvo napredovali i da li imamo značajno bolje mehanizme kontrole rada ovog instistuta da se ponovo predlaže njegovo uvođenje – pitaju iz Zajednice opština.