Iz Centra za građansko obrazovanje (CGO) saopšteno je da je reformom obrazovnog sistema neophodno zakonski regulisati problem plagiranja naučnih radova. Mira Popović i Snežana Kaluđerović iz CGO ističu da su obradili četiri zakona – zakon o visokom obrazovanju, o osnovnom obrazovanju, opštem obrazovanju i obrazovanju odraslih i zaključuju da je uloga Savjeta za visoko obrazovanje izmjenama značajno oslabljena.
– CGO je u odnosu na Zakon o visokom obrazovanju izdvojio ključne primjedbe i predložio da tekst ovog zakona mora sadržati opštu definiciju norme plagijata u za to naznačenom mjestu, kao i da ta definicija mora biti sveobuhvatna. Na ovaj način bi se zaokružio i važan dio usklađivanja izmjena i dopuna ovog zakona sa postojećim izmjenama i dopunama Krivičnog zakonika, koji po prvi put prepoznaje plagijat kao krivično djelo i svrstava ga u kategoriju onih koji imaju najozbiljnije društveno negativne posledice po težini kazne. CGO se godinama zalaže za jasnije zakonsko određivanje plagijata i vjeruje da bi Ministarstvo prosvjete moralo ovo pitanje prepoznati u adekvatnom sadržajnom kontekstu – ističu iz CGO.
Upozoravaju da Savjet za visoko obrazovanje u svom sastavu treba da ima predstavnika NVO sektora iz organizacija koje se bave obrazovanjem.
– Neophodno je da organe upravljanja (upravni odbor i direktora) Agencije za obezbjeđenje kvaliteta visokog obrazovanja, koja se tek osniva, bira i razrješava Savjet za visoko obrazovanje, kojeg je prethodno imenovala Skupština, i samim tim ima veći stepen nezavisnosti nego ministarstvo. Davanje širokih ovlašćenja novoj agenciji, koja će bitno oblikovati budućnost visokog obrazovanja u Crnoj Gori, mora biti praćeno i jasno definisanom odgovornošću i transparentnošću njenog rada – naglašavaju u saopštenju.
CGO je predložio da se učine javno dostupnima radovi svih lica koja su magistrirala i doktorirala na univerzitetima u Crnoj Gori, a što je od presudnog značaja za razvijanje naučnog istraživanja na univerzitetima i potvrde vjerodostojnosti isprava o akademskom zvanju.
– CGO je predložio i uvođenje obaveze redovnih internih i eksternih revizija visokoškolskih ustanova i objavljivanja istih izvještaja. Što se tiče predviđenih izmjena Opšteg zakona o obrazovanju CGO je ponovo predložio da se izvrši izmjena načina izbora direktora škola tako da direktora javne ustanove bira i razrješava školski, odnosno upravni odbor javne ustanove, a ne ministar kako je to sada slučaj. CGO smatra da je struktura školskog, odnosno upravnog odbora reprezentativni skup zainteresovanih strana (tri predstavnika ministarstva, odnosno tri predstavnika opštine za ustanove čiji je osnivač opština, jedan predstavnik zaposlenih i jedan predstavnik roditelja), te da ni u kojoj verziji nije potrebno da presudnu ulogu u izboru direktora škola ima ministar, nezavisno od toga da li on samostalno donosi tu odluku ili na predlog bilo kakve komisije – navode iz CGO.
D.B.
Zabranili neformalno obrazovanje odraslih
IZ CGO navode da su Zakonom o obrazovanju odraslih definisane norme koje zatvaraju vrata svim vrstama obuka i učenja koje nijesu licencirana a poznato je da programi neformalnih učenja i obuka koji pruža civilni sektor u Crnoj Gori u velikoj mjeri nijesu licencirani jer se radi o projektnim aktivnostima, a što ne znači da nijesu kvalitetni i korisni.
– Sporne su i odredbe koje se tiču izvođača neformalnog obrazovanja, jer se izvođači za neformalne programe obrazovanja odraslih ograničavaju da moraju zapošljavati andragoge. Time se ide ka kreiranju monopola male grupe ljudi u Crnoj Gori koja bi onda praktično kontrolisala ko će, pod kojim uslovima i za što dobiti licencu, uz otvaranje prostora za sticanje dodatnih prihoda Centru za stručno osposobljavanje – navode u saopštenju.
Komentari
Komentari se objavljuju sa zadrškom.
Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijedjanje i klevetanje. Nedozvoljen sadržaj neće biti objavljen.
Prijavite neprikladan komentar našem
MODERATORU.
Ukoliko smatrate da se u ovom članku krši Kodeks novinara, prijavite našem
Ombudsmanu.