Piše: Nik Gašaj
Saznanja iz političkih nauka ukazuju da za heterogena, višenacionalna, multikulturalna i multikonfesionalna društva, kao što je Crna Gora, nije prihvatljiv koncept čiste nacionalne države ili čiste građanske države. Opšti problem s kojim se suočava region Jugoistočne Evrope jeste pojam „nacionalna država“ tj. država u multietničkim društvima koja isključivo pripada jednoj etničkoj grupi. U mnogim slučajevima ovo često vodi negiranju, odnosno ukidanju pluralizma i tretiranju pripadnika manjinskih naroda kao građana drugog reda. A to je u određenim okolnostima preraslo u međuetničke konflikte i sukobe sa dalekosežnim negativnim poledicama ( Hju Poulton).
Model nacionalne države u višeetničkom društvu zaoštrava odnose između većinske nacije i nacionalnih manjina. Štaviše, takva država preko široke nacionalne mobilizacije sužava prostor djelovanja ne samo za određene etnonacionalne manjine već i za civilno društvo u širem smislu i za miran suživot različitih etnonacionalnih grupa. Na taj način ona može biti osnov ili razlog konflikta i aktivna prepreka u razvoju ukupnog društva. Zbog toga, nacionalna država u ekskluzivninom vidu ne može biti adekvatan zaštitnik i promotor ni većinskog ili većeg etničkog naroda. Svakako, nacionalne države su institucionalni oblik nacionalizma većine. Američki antroplog Robert Hajdn kvalifikovao je neke pojave na prostoru bivše Jugoslavije kao tzv. ustavni nacionalizam, tj. u onim republikama bivše Jugoslavije koje su Ustavom definisane kao države većinskog naroda.
Na drugoj strani, oni koji se zalažu za princip građanske države u ekskluzivnom vidu, tj. za neobraćanje pažnje na etničko porijeklo, nacionalnu i vjersku pripadnost građana, već svima daju jednaka prava i slobode, u stvari naglašavaju koncept uniformnosti u svim situacijama. A vladavina uniformnosti pravila i statusa, što ovaj princip pretpostavlja, rizikuje da dovede do nepriznavanja specifičnosti koje zaslužuje priznanje i zaštitu, odnosno to dovodi do diskriminacije posebnosti. Zato savremena shvatanja ukazuju da država mora da prihvati aktivnu ulogu i putem različitih mjera stvara uslove za promociju manjine kao kolektiviteta u onim situacijama u kojima individualna prava pripadnika manjina mogu biti ostvarena samo kroz kolektivnu emancipaciju manjina.
Naprotiv, ako se kolektivna prava ignorišu ili negiraju u političkoj, ekonomskoj i kulturnoj praksi, onda će uvijek trijumfovati većinsko načelo, koje automatski osigurava i monopol i privilegije etničke većine. Ako se većinski princip primjenjuje bez korektiva u odnosu na manjinske narode, onda je posrijedi čisto funkcionisanje načela nacionalne države. S tim u vezi treba ukazati da se princip vladavine većine koji je temelj ideje tzv. građanske države jednostavno ne može primijeniti u višenacionalnim zemljama, a da ne izazove napetosti i, vrlo lako, ozbiljne konflikte.
Zato je neophodno da se koriguje ustavnim rješenjima koja počivaju na različitim oblicima autonomije manjina i na njihovim kolektivnim pravima ( akademik Vojislav Stanovčić).
Inače, krupni problem koji prati demokratiju, jeste onaj koji je više puta raspravljan od Aristotela do Džona Stjuarta Mila, a odnosi se na tzv. tiraniju većine. Većina, samo po sebi, ne čini da se njenom podrškom zlo pretvara u dobro. Franc Nojman je primijetio da glas većine ne može zlo učiniti dobrim, već da zlo uz podršku većine postaje samo veliko zlo. Time hoću da kažem da većinska demokratija ne može da zaštiti manjinska prava.
Nameće se pitanje: koji se tip odnosa među različitim nacionalnim i kulturnim zajednicama pretpostavlja u jednoj demokratskoj državi, u smislu stvarne jednakopravnosti i poštovanja razlika, odnosno o realnim mogućnostima za afirmaciju različitih kultura. S tim u vezi ključno pitanje savremene demokratske države je kako spojiti liberalno pravo na individualnu jednakost svih građana sa pravima različitih etnonacionalnih manjina.
Švajcarska, Australija, Kanada, Velika Britanija, Italija, Finska, a u određenom smislu i SAD, smatraju se danas državama koje su najdalje otišle u rješavanju tenzije između liberalnih principa reprezentativne demokratije i novog kulturnog i etničkog pluralizma.
Dakle, koncept multikulturalizma predstavlja ozbiljnu savremenu dopunu i korekciju, ako ne i alternativu klasičnoj liberalnoj koncepciji države i politike. Ideja multikulturalizma je da jača demokratsku politiku uključivanja, a da umanji realnu situaciju isključivanja, različitih nacionalnih i etničkih kulturnih kolektiviteta unutar jedne političke zajednice, odnosno države. Multikulturalizam izvodi pitanje nacionalnih manjina i etničkih grupa iz privatne i uvodi ih u javnu sferu. Jer, nije dovoljno da se različitost toleriše, nego je potrebno da se to afirmiše u pravom smislu kao kreativni činilac u ukupnom kulturnom razvoju.
U pravno-politički sistem treba da budu utemeljene osnove integrativnog multikulturalizma. Naime, državu treba organizovati na principu jednakosti građana u pogledu životnih šansi i uslova za ostvarivanje njihovih individualnih planova. Takođe, treba ustanoviti i kakve su percepcije društva i države u odnosu na multikulturalnost kao stvarnost koju treba urediti. Riječ je o integraciji etnonacionalnih manjina u društveni okvir koji je dovoljno širok i fleksibilan, ne samo da prihvati njihove identitete ravnopravnim, već i dovoljno stabilan, atraktivan i otvoren u smislu stvaranja društvenih uslova za prevazilaženje etnocentričnosti.
U tom kontekstu smatram da je kombinovana demokratija, odnosno liberalno-komunitarni tip političkog sistema najprimjereniji našem pluralnom, multietničkom i multikulturalnom društvu. U osnovi gore navedenog sistema stoji određena liberalno-socijalna građanska filozofija, dopunjena sa odgovarajućim principima i mehanizmima slobodne artikulacije i zaštite kolektivnih prava manjinskih naroda.
(Autor je politikolog)