Iz Studentske inicijative upozorili su Ministarstvo prosvjete da spriječi ukidanje sociologije, geografije i istorije u srednjim školama, jer bi to moglo da ugrozi postojanje Filozofskog fakulteta u Nikšiću. Predsjednik Studentske inicijative
Vuk Vujisić istakao je da treba uvesti građansko obrazovanje kao obavezan predmet, jer učenici na kraju srednje škole ne posjeduju dovoljno opšteg znanja. „Dan” je juče objavio da su profesori i nastavnici istorije i geografije uputili otvoreno pismo Nacionalnom savjetu za obrazovanje Crne Gore, u kom upozoravaju da je reforma nastave u osnovnim školama nanijela štetu učenicima i da preispitaju metodologiju kojom se mijenjaju obavezni predmeti u srednjim stručnim školama. U javnom obraćanju obrazovnim institucijama, koje je potpisalo 38 nastavnika istorije i geografije, ističe se da Ministarstvo prosvjete treba da uradi sveobuhvatnu analizu reformskih rješenja nastave u osnovnim školama.
– Mi kao studenti i akademski građani apelujemo da se ne ukidaju obavezni predmeti kao što su sociologija i istorija u stručnim školama, jer bi ubrzo bio doveden u pitanje smisao postojanja Filozofskog fakulteta UCG.
Predmeti opšte kulture kao što su sociologija i istorija treba da budu izučavani u svim osnovnim i srednjim školama kao obavezni predmeti. Sociologija uči djecu kako funkcionišu odnosi u društvu, objašnjava određena ponašanja i uz pomoć tog znanja učenike sprema za život i buduće prepreke. Svako ko je dio kolektiva i ko će raditi u kolektivu mora poznavati osnove sociologije. Argument da se odluka o ukidanju tih predmeta donosi zarad usklađivanja sa tržištem rada je besmislena, jer kad bi obrazovni sistem Crne Gore usklađivali sa tržištem rada Crne Gore mogli bismo zatvoriti preko 80 dosto fakulteta društvenih nauka.
Svako mora imati pravo na opšte obrazovanje, učenici ne posjeduju dovoljno opšteg obrazovanja ni na kraju srednje škole, a da ne govorimo o građanskoj i političkoj pismenosti – ističu Vujisić.
Apeluju na Ministrastvo prosvjete da uvede građansko obrazovanje kao obavezan predmet u svim osnovnim i srednjim školama, kako bi mladi ljudi postali svjesni i političko pismeni građani.
– Samo tako možemo graditi i unapređivati odgovorno građansko društvo, kakvom kao država za sada deklerativno težimo. Funkcija obrazovanja nije da proizvodimo „Luče” i društvene zombije već politički pismene i sociološki svjesne odgovorne građane – navodi Vujisić.
Direktor Centra za stručno obrazovanje
Duško Rajković prekjuče je kazao da su programi u srednjim stručnim školama kvalitetni i pohvaljeni. Rajković tvrdi da nastavnici neće ostajati bez posla iako se ukidaju geografija i istorija kao obavezni predmeti.
– U prvom razredu četvorogodišnjih programa stručnih škola najmanje 50 odsto je opšteobrazovnih predmeta. Tačnije, pet osnovnih opšteobrazovnih predmeta ostaju u bukvalno svim programima, i to su: crnogorski, matematika, strani jezik, informatika, fizičko. Pored ovih pet, svi programi imaju kao obavezan još jedan od predmeta društvene grupe. Ostali opšteobrazovni predmeti, prirodne i društvene grupe raspoređuju se u skladu s time šta je osnovna oblast smjera – rekao je Rajković.
D.B.
Redukcija donijela štetu učenicimaOsnovci i srednjoškolci u Crnoj Gori u školskoj 2018/19. proveli su u klupama najmanje školskih časova od 43 države Evrope, što znatno ugrožava kvalitet nastave, pokazao je izvještaj „Eurydice” mreže Evropske unije (EU). Iz Crnogorske akademije nauka i umjetnosti (CANU) upozorili su da reformom nastavnih programa u osnovnoj školi crnogorski petnaestogodišnjaci kasne dvije godine u odnosu na prosjek razvijenih država Evropske unije, jer su nedjeljni boravak djece i učenje smanjeni za 10 odsto.
– Tokom devet razreda osnovne škole preporučeni minimum sati koje provode u klupama je 5.380, što Crnu Goru stavlja na listu zemalja sa najmanjim fondom školskih časova – navode iz te mreže.