-„Dnevnik čitanja”, treća izložba radova učenika Gimnazije „Petar I Petrović Njegoš” iz Danilovgrada otvorena je pred brojnom publikom u prostorijama Fondacije „Petrović Njegoš” u Dvorcu Petrovića u Podgorici. Likovni radovi koji čine ovu tradiciocionalnu izložbu nastajali su na časovima književnosti profesora Miroslava Minića, a inspirisani velikim djelima naše i svjetske literature. Učenici četiri odjeljenja – IV1, IV2, IV4 i IV5 danilovgradske gimnazije su tokom časova književnosti i nakon škole zajedno sa profesorom Minićem napravili kolaže „Hamlet”, „Romansa mjesečarka”, „Derviš i smrt”, „Instrukcija maslini”, „Ponoć mene”, dva rada „Enciklopedija mrtvih”, zatim „Borhesove priče”, „Poezija Alekse Šantića”, „Poezija Branka Miljkovića”, „Poezija Artura Remboa”, „Sonetni vijenac” i „Šeširići” inspirisane djelima Kiša, Borhesa, Šekspira, Ratkovića, Šantića, Zogovića, Remboa, Selimovića, Lorke, Miljkovića, Cankara i Prešerna. Radove su napravljeni od crteža, fotografija, fotokopija, isječaka iz novina, tkanina, dostupnih i u toku nastajanja stvorenih materijala...
– Ovo je odličan način da svi pružumo pojedinačno pečat ovim slikama i otkrijemo i zabilježimo svoj doživljaj velikih djela književnosti, a da nam se nameću njihove ustaljene analize – kazala je Milena Savić, jedna od maturantkinja čiji su utisci o Borhesovom djelu ostali trajno zavilježeni na slici „Borhesove priče”.
Njena drugarica iz klupe Kaća Žarić, koja je takođe dala svoj doprinos ovom kolažu-lavirintu, objansila je da je onaj neuobičajeni način srednjoškolskog načina savladavanja lektire - razgovori o motivima, simbolima i temi pročitanog književnog djela, nakon čega slijedni analiza, učenike podstiče da naprave nešto što ih inspiriše na tu temu. Ova platna su rezultat njihove inspirinasonosti pročitanim, naglasila je ona za „Dan”.
– Možda je to zelena, boja, neki isječak iz novina, fotografija... naoružani svim tim stvarima gradimo priču na kojoj zajedničkim snagama radimo i dolazimo do zajedničko cilja – objasnila je ona.
Maturant Dušan Golubović objasnio je da je njemu i njegovim školskim drugovima ovakav način „čitanja” lektire veoma odgovara.
– Ne završava se sve na analizi pročitanog, već se ovako poistovjećujemo sa likovima iz knjiga, doživljavamo ono što su oni doživjeli, idemo njihovim stazama, prolazimo puteve koje su oni prošli. Smatram da je ovo mnogo bolji metod da se nešto nauči, a prije svega je veoma podsticajan za nas i popravlja atmosferu na časovima – rekao nam je Dušan Golubović. Otvarajući izložbu književnica Lena Ruth Stefanović je, između ostalog, kazala da je ona svojevrsni dokument o kreativnom pedagoškom pristupu podsticanja čitanja - obrazovanja u dobu adolescencije, kada se burno odvija proces otkrivanja i formiranja ličnosti.
Postavka „Dnevnik čitanja”, vizuelizacija književnog teksta kao podsticaj čitalačkoj aktivnosti učenika, metodološki je pristup autori Miroslava Minić i Svetlane Koprivice koji je postao dio zvaničnog obučavanja nastavnika u Zavodu za školstvo Crne Gore.
S.Ć.