-Čak i u slučaju da Demokratska partija socijalista u parlamentarnom dijalogu napravi određene ustupke i omogući veću kontrolu, opozicione partije mogu da računaju na to da će vladajuća partija preko svoje dobro razgranate mreže kadrova na lokalnom nivou nastaviti da koristi sve one mehanizme za krađu izbora koji će, nažalost, novim sporazumom ostati netaknuti, kazao je za „Dan“ Dejan Milovac, direktor Istraživačkog centra Mreže za afirmaciju nevladinog sektora (MANS), komentarišući činjenicu da nije obezbijeđena adekvatna kontrola trošenja lokalnih budžeta u izbornoj godini. Kako je istakao, budžeti lokalnih samouprava su tokom dosadašnjih izbornih ciklusa bili predmet znatnih zloupotreba vladajuće partije kako bi se na terenu ostvarila politička prednost nad ostalim učesnicima u izbornoj trci.
–Nije tajna da su upravo opštine i opštinska javna preduzeća nerijetko baze takozvanih sigurnih glasova, što dobrovoljnih, što onih koji su prinuđeni da glasaju za vladajuću partiju pod prijetnjom otkaza. Kada se tome dodaju opštinski fondovi za socijalna davanja, dolazimo do činjenice da će, i pored eventualnog sporazuma Vlade sa opozicionim partijama o nadgledanju rada državnih institucija, milioni eura i ove godine biti potrošeni bez adekvatne kontrole – istakao je Milovac.
To se, kako je naglasio, naročito odnosi na kontrolu koja bi bila fokusirana na otkrivanje zloupotreba javnih fondova u političke svrhe. Milovac podsjeća da je MANS tokom prethodnih izbornih ciklusa u kontinuitetu ukazivao na činjenicu da se naročito lokalni javni radovi koriste za „terenski rad” i promociju javnih funkcionera iz redova vladajuće partije. On je ukazao da nijedan slučaj očite zloupotrebe javnih fondova u te svrhe do danas nije sankcionisan, „pa ne postoji nijedna prepreka, ili obeshrabrujući faktor, da se ista praksa na lokalnom nivou ne primjeni i ove izborne godine”.
–Sa druge strane, do sada rađene revizije poslovanja opština nisu dovoljne da bi se na vrijeme prepoznala i sankcionisala kršenja zakona, naročito ona specifična koja se odnose na manipulaciju opštinskim fondovima u predizbornom periodu –zaključio je Milovac.
Budžeti većine crnogorskih opština za izbornu 2016. godinu u ukupnom iznosu premašuju 250 miliona eura. Prema podacima MANS-a, Glavni grad je za 2016. godinu projektovao budžet u iznosu od čak 55 miliona eura, od čega se na kapitalne investicije, koje sprovodi Agencija za izgradnju i razvoj Podgorice, odnosi 22,6 miliona eura. Lokalna samouprava Budve planirala je budžet od 39,9 miliona eura, a od toga za investicije 13 miliona, dok je Opština Kotor projektovala 18,2 miliona prihoda u lokalnoj kasi, pri čemu će za investicije utrošiti gotovo polovinu, ili 8,1 miliona. Opština Tivat, u kojoj bi lokalni izbori trebalo da budu održani do maja, projektovala je budžet na 18,2 miliona, od čega je za investicije predviđeno preko 11 miliona, dok je u Baru budžet 14,6 miliona, a investicije su planirane na nivou od 3,5 miliona eura. Lokalna samouprava Nikšić planirala je budžet od oko 20 miliona, a za investicije ima četiri miliona, dok Bijelo Polje od projektovanih 12,7 miliona budžetskih prihoda namjerava da izdvoji 2,6 miliona za kapitalne izdatke. Opština Pljevlja planira za investicije 8,2 miliona, a ukupni budžet iznosi 19,2 miliona.
V.R.
Mješovite komisije da kontrolišu finansije
Izvršni direktor Centra za demokratsku tranziciju (CDT) Dragan Koprivica kazao je da je suština procesa pregovora političkih subjekata stvaranje što boljih uslova da rezultati parlamentarnih izbora budu prihvatljivi za sve. Dio tog procesa se, kako navodi, odnosi i na sprečavanje zloupotreba javnih resursa u toku izborne kampanje.
–Nema sumnje da i taj proces na lokalnom nivou treba da bude važna tema u razgovoru političkih partija. Kada govorimo o resursima lokalnih uprava, proces dogovaranja mora se voditi mnogo opreznije jer Ustav Crne Gore proklamuje samostalnost opština, slobodno raspolaganje imovinom i obavljanje javnih poslova na osnovu sopstvene odgovornosti – naveo je Koprivica.
Kako je dodao, u formalnom smislu, parlamentarni dijalog ne može naložiti opštinama na koji način će da se ponašaju, ali, ako stvari gledamo u kontekstu šireg političkog dogovora, moguće je pronaći rješenje za tu situaciju.