Državna revizorska institucija (DRI) i Agencija za sprečavanje korupcije (ASK) imaju dva različita tumačnjenja po pitanju potrošnje finansijskih sredstava koja je dozvoljena stranakama u izbornim kampanjama.
Kako su upozorili iz opozicije, različita tumačenja od dvije institucije unose konfuziju i pravnu nesigurnost. Primjera radi, DRI I ASK imaju preoporuke, u smislu zakona o finansiranju političkih subjekata, o dozvoljenom iznosu za jedna te isti grad koje se razlikuju i do 2.000 eura.
Posebno je indikativno što je mišljenje revizije za prošlogodišnje lokalne izbore u Petnjici bilo takvo da je limitirani iznos bio 100 eura, dok je ASK smatrala da zakon može da omogući veće troškove.
Iz Demokratske Crne Gore za „Dan” kažu da se postavlja pitanje da li se to čini sa namjerom da se politički subjekti stavljaju u makaze i izlažu šikani kako bi se za račun DPS-a blatila cjelokupna politička scena i izazivao negativan osjećaj kod građana. Na taj način se, kako smatraju, nadležne institucije instrumentalizuju u nefer konkurenciji koju produkuje DPS za svoje potrebe.
– Ako se potrošnja partija za kampanju, u skladu sa mišljenjem DRI, limitira na svega, na primjer, 100 eura za kampanju u Petnjici, to jedino odgovara onim subjektima koji raspolažu crnim fondovima, kao i institucionalnom prednošću, kako je to definisala misija OEBS/ODIHR u svom izvještaju. To ne odgovara onim subjektima koji koriste legalna budžetska sredstva na regularan i transparentan način. Oni žele da političke partije nemaju budžetska sredstva za kampanju, a da onda vladajuće partije dođu u prednost tako što će svoje aktivnosti finansirati crnim fondovima i zloupotrebom budžetskih sredstava. Drugim riječima, da opozicione partije nemaju budžetska sredstva ni da plate štampanje izbornog programa, a da DPS zaspe šakom i kapom svoje partijske vojnike novcem iz crnih fondova – saopštili su iz Demokratske Crne Gore.
Oni smatraju da je takvo tumačenje podsticaj da se neodgovorni politički subjekti upuste u avanture sakupljanja sredstava za kampanju putem dosluha i dogovora sa raznim interesnim grupama, a da im se kasnije odužuju namještenim i selektivnim propisima. To je, kako su ocijenili, izvor nepregledne političke korupcije i crnog političkog tržišta.
– DPS je dogradio DRI na način da je u potpunosti devastirana nekadašnja autonomija ove ustanove. Naime, u Senatu DRI, koji ima pet članova, trojica su politički namještenici DPS-a:
Zoran Jelić, dojučerašnji poslanik DPS-a i vodeći pregalac u aferi „Snimak”,
Nikola Kovačević, bivši član izvršnog odbora DPS-a, i
Radule Kojović, kum aktuelnog premijera. Upravo takva DRI želi da opozicione partije nemaju sredstava ni za štampanje izbornog programa, a da se razmahnu subjekti koji posluju putem blagajne i isplate keša na ruke – istakli su iz Demokratske Crne Gore.
Oni tvrde da nikad nijesu niti će imati blagajnu, niti ijedan cent gotovinskog poslovanja, a imaju lako dokazivo porijeklo svakog potrošenog centa jer su oslonjeni na javno budžetsko finansiranje.
– Veliki je problem što se institucije u Crnoj Gori ne upuštaju u dubinsku i suštinsku kontrolu izvora finansiranja, a ne bave se ni kontrolom tačnosti dostavljenih podataka. To je meka za izbornu korupciju u režiji DPS-a – smatraju Demokrate.
M.V.
Da se vidi gdje su pare Prema Zakonu o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, budžet treba koristiti za konkretno definisane izdatke, a ne za paralelno i široko rasprostranjeno trošenje javnog novca, bez ikakve transparentnosti, kriterijuma i podnošenja izvještaja, ukazali su iz Demokratske Crne Gore.