Центар за грађанско образовање (ЦГО) поздравља Одлуку Уставног суда коjом jе утврђена као неуставна и незаконита одредба Одлуке о успостављању структуре за преговоре о приступању Црне Горе Европскоj униjи коjа jе омогућавала тадашњем министру европских послова, Александру Андриjи Пеjовићу, да обавља и функциjу главног преговарача у статусу амбасадора, саопштено jе из ЦГО.
Како наводе, Уставни суд jе утврдио jе да jе Влада Црне Горе у том периоду и том своjом Одлуком повриjедила уставни принцип подjели власти о неспоjивости функциjа и сагласности правних прописа.
“ЦГО циjени да jе посебно важно то што оваква одлука указуjе на спремност Уставног суда да одлучуjе о уставности и оних одлука коjе Влада измиjени након што се поднесе инициjатива Уставном суду за оцjену уставности а како би избjегла посљедице негативне одлуке. Остаjе отворено питање: да ли ће и ко сносити одговорност због ове неуставне одлуке коjе jе несумњиво изазвала штету?”, наводе из ЦГО.
ЦГО подсjећа да jе раниjа пракса Уставног суда била да застане са поступком док се не утврде околности или, пак, не измиjене одредбе неког прописа, а што jе водило ситуациjи да кад би те одредбе биле измиjењене Уставни суд ниjе давао своj став да ли jе или ниjе у вриjеме важења прописа та норма била уставна.
Ова одлука jе, по сазнањима, ЦГО-а прва ове врсте и може да буде важан механизам за превенциjу кршења Устава и закона кроз одлуке институциjа.
“ЦГО jе поднио 1. фебруара 2018. године инициjативу тадашњем предсjеднику Владе, Душку Марковићу, за покретање поступка разрjешења Пеjовића због кршења Устава у погледу неспоjивости функциjа, као и захтjев Агенциjи за спрjечавање корупциjе (АСК) за покретање поступка против Пеjовића за утврђивање сукоба интереса и ограничења у вршењу jавних функциjа”, додаjу из ЦГО.
Додатно, ЦГО jе 22. фебруара 2018. поднио инициjативу о оцjени уставности спорне одлуке Уставном суду Црне Горе. Сличан предлог о оцjени уставности подниjели су тада Уставном суду и посланици Демократске Црне Горе.
“АСК jе у поступку коjи jе водио утврдио да jе у овом случаjу прекршено више закона и то – Закон о спрjечавању корупциjе, Закон о вањским пословима, Закон о зарадама запослених у jавном сектору, као и међународне конвенциjе у области борбе против корупциjе”, истичу из ЦГО.
Како додаjу, оваj случаj jе угрозио и углед државе Црне Горе, jер jе то био и први примjер гдjе jе главни преговарач jедне државе коjи би требао бити примjер поштовања принципа владавине права, као темеља ЕУ, постао симбол кршења низа закона ради материjалне добити са елементима института правно неоснованог богаћења.
“Кребибилитет власти се мjери и одговорношћу према jавном интересу, а улога jе невладиног сектора да указуjе на девиjациjе власти. Комплетан процес у овом случаjу траjао jе дуго, али jе данас неспорно да су сви наводи ЦГО-а институцинално доказани”, поручуjу из ЦГО.
ЦГО апелуjе на све институциjе система да узму у обзир оваj став Уставног суда приликом доношења свих одлука у будућности, како се овакве грешке не би понављале.
“Коначно, апелуjемо и на све друге надлежне органе да покрену поступак утврђивања свих облика одговорности због штете коjа jе учињена у случаjу Пеjовић у свим аспектима”, закључуjу из ЦГО.