PRIREDIO: MILADIN VELjKOVIĆ
I u Beogradu je, kada se priviknuo na novu sredinu i obezbijedio osnovne uslove života i rada, bio takođe najbolji učenik. Istina, u početku, kada je bio učenik petog razreda, još nije u punoj mjeri ispoljavao sve svoje sposobnosti, pa nije u potpunosti ostvarivao dostignuća i uspjehe saobrazno njegovoj inteligenciji i upornosti. Pored ostalog, mladi učenik u V razredu još nije pokazivao svoj uobičajeni entuzijazam. Međutim, kada je prošlo vrijeme prilagođavanja, Cvijić je počeo u potpunosti da ispoljava sve svoje kvalitete što ga je ponovo stavilo (uznijelo) u sam vrh uspješnosti u novoj srednjoškolskoj sredini. Takvom njegovom statusu, odnosno poboljšavanju njegovog opšteg đačkog uspjeha, doprinijela je i činjenica da se upravo tada u školi pojavio Đuro Kozarac koji je prešao iz Šapca u Beograd. Bio je to čovjek i profesor koga je Jovan dobro poznavao i poštovao, jer je taj pedagog znao da organizuje nastavu i da uredi opšte stanje u gimnaziji kako je to dolikovalo toj najznačajnijoj srednjoškolskoj ustanovi u Srbiji.
Ovdje treba posebno naglasiti da Cvijić nikada, ni tokom svojih najintenzivnijih naučnih istraživanja i pisanja velikih studija i monografija, nije zapostavaljao čitanje djela iz tzv. lijepe književnosti (beletristike). Uvijek je pri sebi imao poneku lijepu i zanimljivu knjigu koju je pomno i znalački čitao i svagda uživao u onome što je saznavao iz takvog pristupa pisanim radovima. Neprekidno je osjećao značaj i vrijednost knjiga iz lijepe književnosti za razvijanje i formiranje svog sopstvenog načina razmišljanja, uobličavanja pogleda na svijet i naročito za izgradnju, usavršavanje i učvršćivanje lijepog i jasnog stila pismenog izražavanja. Više puta je, na primjer, sa posebnom pažnjom i čak oduševljenjem pročitao genijalni Njegošev Gorski vijenac koji je na njega ostavio trajan i veoma snažan utisak i izvršio veliki duhovni uticaj ,,Čitao sam toliko puta Gorski vijenac da sam sve njegove filozofske sentencije znao napamet. To je pjesnička veličina”, napisao je Cvijić u svojim sjećanjima.
Cvijić je želio nakon završetka gimnazije da nastavi studije medicine. Tu oblast je još ranije odabrao na savjet i insistiranje svoga dobrotvora advokata i poslanika Velizara Kundovića, koji mu je obezbijedio stipendiju koju je još kao gimnazijalac dobijao upravo imajući u vidu njegovo dalje školsko i životno opredjeljenje. Mladog Cvijića je, zapravo, mnogo više interesovala biologija, kao nauka koja se nalazila u osnovi studiranja i proučavanje medicine. Međutim, loznička opština mu je upravo tada, pred početak studija, ukinula ranije dodijeljenu stipendiju od 50 dinara, koja mu je predstavljala, tokom ranijih godina, glavnu potporu da može učiti školu van svoga rodnog grada. Opština se pritom pravdala ,,nedostatkom sredstava u budžetu”. Ukupna materijalna situacija porodice je bila vrlo skromna, tako da je bilo veoma teško školovati talentovanog i marljivog učenika.
U vrijeme Cvijićeve mladosti, ali i tokom narednih decenija, medicina je bila posebno popularno zanimanje jer je potreba za školovanim i stručnim ljekarima bila više nego nasušna potreba tadašnje Srbije. Osim toga, ljekarska profesija je posebno cijenjena zbog svoje humanosti i sve izraženijih društvenih potreba očuvanja zdravlja i liječenje bolesnih stanovnika, a u ratu zbrinjavanja ranjenih boraca i postradalog stanovništva. Studije medicine bile su u našoj sredini velika, ali za mnoge mlade ljude u tadašnje vrijeme, nažalost, veoma teško ostvariva želja jer je prvi medicinski fakultet u Beogradu otvoren tek 1920, dakle poslije Prvog svjetskog rata, upravo i uz pomoć i zalaganje samog Cvijića. Naime, u to vrijeme Cvijić je bio rektor Beogradskog univerziteta kada su otvoreni još neki fakulteti. U Cvijićevo vrijeme se medicina mogla studirati samo u inostranstvu zbog čega su bila potrebna velika sredstva koja on nije mogao obezbijediti iz porodičnih izvora. Njegova želja da nastavi studije medicine se pretvorila u gorko razočarenje. „Moj plan je bio da se, učeći medicinu, bavim i biologijom.” Istovremeno saznajemo da su se usled raznih uzroka slična razočaranja dešavala i njegovim drugovima i, kako Cvijić naglašava, rijetko je ko ostao usmjeren ka željenoj struci za koju se u gimnaziji oduševljavao i pripremao.
I pored teškoća sa kojima se suočio, Cvijić je ispoljavao psihičku stabilnost, upornost i nepokolebljivost u namjeri da nastavi studije i ispuni majčino očekivanje. Tada je mladi Cvijić prolazio kroz jedno od najtežih iskustava u svom životu. Ipak, i novonastalu prepreku je prevazišao na jedan neobičan način, kao što to obično biva u sličnim situacijama. Rješenje se javilo sa neočekivane strane, u stvari, od njegovog ranijeg profesora geografije. U drugoj polovini avgusta 1884. godine, upravo poslije maturiranja sa odličnim uspjehom, kao najbolji učenik svoje generacije, Cvijić je poslije ljetnjeg odmora iz Loznice došao u Beograd. Tom prilikom je, sasvim slučajno, srio svoga profesora Vladimira Karića i saopštio mu svoju novonastalu situaciju i kao raniji učenik mu se iskreno požalio na veliku nevolju koja ga je snašla. Kada ga je Karić čuo, on nije ispoljio saosjećanje sa svojim nekadašnjim odličnim učenikom. Naprotiv, sa zanosom je počeo da govori o naučnoj vrijednosti i značaju nove naučne geografije koja se upravo tada počela da stvara i razvija. Odmah je svome nekadašnjem učeniku predložio da upiše tu lijepu i perspektivnu nauku na Prirodno-matematičkom odsjeku Velike škole u Beogradu.
(NASTAVIĆE SE)