Piše: Dragiša DOŽIĆ
Beogradski mediji prenijeli su riječi izvjestioca Evropskog parlamenta za Srbiju Dejvida Mekalistera da Brisel i Berlin s poštovanjem gledaju na reforme u Srbiji. To je bio povod da mu se, zbog realnog odnosa prema Srbiji kao kandidatu za članstvo u EU, zahvali premijer te države Aleksandar Vučić. Pozicija vojne neutralnosti Srbije nije smetnja za unapređenje saradnje sa NATO-om kroz program Partenerstvo za mir i implementaciju Individulanog akcionog plana partnerstava Srbije i NATO-a, konstatovano je nedavno u razgovoru prvog potpredsjednika Vlade i ministra spoljnih poslova Ivice Dačića i pomoćnika generalnog sekretara NATO-a za politička pitanja i bezbjednosnu politiku ambasadora Trasivulosa Stomatopulosa. A evropski sekretar za susjedstvo i pregovore o proširenju Johanes Han je rekao „Srbija diktira tempo pristupanja EU, a uslovi za otvaranje prvih pregovračkih poglavlja su jasni i nijesu pokretna meta. Vlada Srbije sama postavlja ambiciozne datume, koje ja prepoznajem kao znak snažne posvećenosti. „Po povratku iz Amerike, u junu ove godine, premijer Srbije Vučić i američki ambasador u Beogradu Majkl Kirbi ocijenili su da je posjeta Vašigtonu bila vrlo uspješna i da je doprinijela unapređenju bilateralnih odnosa dvije zemlje. SAD su pokazale poštovanje prema Srbiji” – rekao je srpski premijer. Ambasador Kirbi je, kao rezultat posjete, istakao, prvenstveno, veću zainteresovanost američkih kompanija za investicije na srpskom tržištu. On je dalje naglasio da je, poslije premijerovih razgovora u Vašigtonu, jasan stav američke administracije da SAD podržavaju evropski put Srbije i da će postaći EU da otvori prva poglavlja u pregovrima sa tom državom. Zacrtanim kursom spoljne politike Srbija želi saradnju u svim oblastima sa svim državama, kako u susjedstvu, tako u Evropi i svijetu. Rusija je Srbiji tradicionalni istorijski prirodni prijatelj od strateškog značaja, ali je ona istovremeno zainteresovana i za evropski put i učlanjenje u EU i vojno-tehničku saradnju sa Alijanskom do nivoa koji joj garantuje vojno- neutralnu poziciju.
Kina, svjetska ekonomska sila, odavno je prisutna na srpskom tržištu sa robama široke potrošnje i značajnim investicionim zahvatima, a slijede je Njemačka, Italija i druge zemlje Evrope. Ovakav međunarodni odnos Srbije omogućio je njen prepoznatljivi spoljno-politički kurs, koji je proporučio da presjedava OEBS-om, međunarodnom organizacijom u koju su uključene najmoćnije industrijski najrazvijenije zemlje svijeta, sa različitim i konfliktinim odnosima prema mnogim globalnim pitanjima.
Vlada Crne Gore, opredjeljujući svoje strateške spoljno-političke prioritete u kontekstu evroatlantskih integracija, zanemarila je tradicionalne, istorijske i prijateljske odnose dva bliska naroda. Istorija crnogorskog naroda i začeci crnogorske državnosti neraskidivo su vezani za Rusiju i njene imperatore. Rusija to prijateljstvo čuva i iskreno podržava suverinitet i teritorijalni integritet Crne Gore. Prihvatimo EU kao ekonomsku zajednicu, kojoj je, prije svega, stalo da ekonomski poveže različite zemlje, posebno države sa njene periferije, koje su žrtva svjetski moćnih finansijskih sistema, ali bez mistifikacije da će članstvom u Uniji brzo povećati naš društveni proizvod i životni standard, bez našeg samoorganizovanja i racionalnog korišćenja privrednih resursa do granice održivog razvoja. Ima mišljenja da Evropa i EU nijesu jedna te ista stvar. Sada izgleda da su realnost EU mjere štednje, nezaposlenost, mnogo privatizacije, bujanje nacionalizma, itd. S druge strane, prema tim mišljenjima, imamo pozitivnu Evropu – Evropu solidarnosti, emancipacije, jednakosti, sindikalnog pokreta, radnih mjesta, dakle, Evropa za koju se vrijedi boriti. Zato u ovim turbulentnim vremenima ishitrenost i povodljivost naše Vlade može skupo da košta crnogorski narod i društvo u cjelini na putu ka evroatlantskim integracijama. Samouvjernost naše vlasti da dobro kormilari crnogorskim brodom, između svjetskih luka, po nemirnim morima i okeanima, povlačeći poteze i u domenu spoljno-političkih odnosa, koji će, prema njihovom mišljenju, maltene, zadiviti svijet svojim vizionarstvom i strateškom pronicljivošću do perfekcije, sumnjiva je rabota. U slučaju ukrajinske krize našli smo se na liniji konfrontacije, čak sa Rusijom, podržavajući tvrdu liniju Brelina i Vašigtona, zaveli joj sankcije, od kojih osjećamo posledice, pa i sami tvorci „perfekcije” žale što je do toga došlo, priznavajući da smo mi država talac Zapada sa ograničenim suverenitetom.
Ukoliko ukrajinska kriza potraje, a svi su izgledi da će tako biti, odnosi između Zapada i Rusije bivaće (ili postajati) sve konfliktniji, a od Crne Gore obje strane će tražiti da se striktno i bezuslovno slijede politike suprotstavljenih strana, što može imati ozbiljne implikacije na unutrašnje odnose u zemlji. Brisel ima svoju logiku: ako ste odabrali EU i NATO, kao što svakodnevno izjavljujete, onda morate da poštujete pravila zajednice, čije ste pristupnice potpisali dobijanjem statusa kandidata. Oni u EU ne misle da je to vid pritiska, već da krizna vremena određuju stepen hitnosti. Kod nas u Crnoj Gori, kriza i hitnost su postali vječnost. Kriza duže vrijeme kod nas ne jenjava, samo se prividno gubi pred svake izbore. Tamo gdje su građani većinom opredijeljeni, kao u slučaju učlanjenja Crne Gore u EU, treba čekati pet i više godina, prema izjavi komesara EU za proširenje Hana, za razliku od učlanjenja u NATO, čemu se protivi većinski dio Crne Gore, a poziv se očekuje do kraja ove godine.
(Nastaviće se)