PRIREDIO: MILADIN VELjKOVIĆ
U vrijeme kada je Petrović učio srednju školu i studirao Veliku školu, bilo je veoma malo literature iz matematuike na srpskom jeziku. Međutim, Petrović je dobro savladao strane jezike, posebno francuski, tako da je mogao pratiti literaturu na svjetskim jezicima. Zanimljivo je ovdje navesti kako je on, na primjer, učio strane jezike u gimnaziji. Profesor njemačkog jezika mu je bio Kosta Vujić, jedna od neobičnih ličnosti beogradskog života, ali koji nije imao neko veliko znanje. Stoga Vujić nije ni ulivao neko posebno poštovanje kod učenika. Međutim, profesor francuskog jezika Živko Nedeljković je umjesto da traži od svojih đaka da bubaju teška, apstraktna i nerazumljiva gramatička pravila, uvijek požrtvovano nastojao da se na časovima vježba što više govorni, živi jezik i tako zapamte jezičke konstrukcije. Posebno je nastojao da se koriste riječi iz svakodnevnog života, ali je praktikovao i čitanje i prevođenje pojedinih tekstova iz raznih oblasti, što je učenike podsticalo i samostalno da čitaju djela na francuskom jeziku. Znanje koje je stekao u srednjoj školi, Petroviću je bilo od izvanredno velike koristi kada je otišao u Pariz na dalje studije i usavršavanje.
Kada je konačno Mihailo Petrović kao jedan od najboljih studenata završio Veliku školu (2. jula 1889. g.), nije se prihvatio neke državne službe, kao što je to bilo tada uobičajeno. Naime, svršeni velikoškolci su nalazili sebi posao bilo kao nastavnici u školi ili, pak, kao činovnici. Tada je Srbiji trebalo dosta činovničkog kadra tako da se moglo naći mjesto i za talentovanog Petrovića. Međutim, on je mnogo ranije shvatio da je za njega mnogo bolje i korisnije da se specijalizuje i tako obezije zanimanje koje će obavljati na vrhunskom nivou. U tome je dobio podršku svoga djede Novice, koji je obećao da će obezbijediti potrebna finansijska sredstva za dalje školovanje. Bio je to, naravno, veliki izdatak za jednog sveštenika, ali je on smatrao da je mladi, marljivi i obdareni Mihailo zaslušio njegovu podršku, bez obzira na teškoće i žrtve koje mu predstoje za dalje unukovo obrazovanje u inostranstvu. Mladi Petrović je još u toku studija odlučio da se specijalizuje u matematici pa je samostalno, tokom ferija, iskoristio vrijeme i ne samo obnovio čitavo ranije savladano gradivo, već i samostalno savladao neke oblasti. Pri tome se koristio stranim stručnim knjigama. Taj rad ga je uvjerio da je sposoban za dublje i svestranije savlađivanje te kraljice nauka.
Tako je znameniti Mihailo, uz svesrdnu pomoć svoga djede Novice Lazarevića, inače veoma otresitog, inteligentnog i agilnog protojereja, odlučio da nastavi studije matematike u Parizu, velikom kulturnom i naučnom centru. Novica je smatrao da mladom i perspektivnom unuku treba pomoći i pružiti šansu, a osim toga je imao u vidu i mogućnost dobijanja državne stipendije.
U vrijeme kada je Petrović bio student i doktorant u Parizu, francuska matematička (i uopšte naučna i filozofska) škola bila je u samom svjetskom vrhu. Veliki broj izvanredno značajnih naučnika i stručnjaka je radio na nauci i davao dostignuća od epohalnog značaja. Tada se u Parizu objavljuju mnogi veoma kvalitetni tečajevi iz pojedinih oblasti, posebno iz matematičkih grana. Tada je naročito bila u usponu matematička analiza, u okviru koje kulminaciju dostižu teorija analitičkih funkcija (kompleksna analiza), kao i teorije običnih i parcijalnih diferencijalnih jednačina. Petrović je imao priliku da sluša predavanja vrhunskih svjetskih matematičara, koji su se aktivno bavili naučnim radom i davali vrhunske rezultate u raznim oblastima. Mladi i talentovani Srbin je tako postao dio jednog specifičnog naučnog stvaralačkog miljea, što ga je uvelo u samu srž pojedinih problema kojima će se i stvaralački baviti. Tu je u Parizu, u samom sjedištu matematičkog kreativnog stvaralaštva, Petrović stekao znanje i podsticaj za čitav kasniji originalni rad koji će ga uvrstiti u najpoznatije matematičare svoga vremena. Bila je to velika čast i sreća za mladog i izuzetno nadarenog Petrovića, da lično upozna i sluša slavne svjetske korifeje od kojih je imao šta da nauči i da ih slijedi kasnije u svom dugotrajnom i plodotvornom stvaralačkom radu.
Petrović je bio vrijedan i veoma agilan student i na vrijeme obavljao sve školske zadatke i obaveze. I u internatu Više normalne škole Petrović je bio uzoran pitomac. Kao izvanredno dobar student, i to kao stranac, bio je dva puta u posjeti tadašnjem predsjedniku francuske republike. Tu počast su imali samo najbolji student, što jasno pokazuje kako je bio vrijedan i uspješan među mnogobrojnim talentovanim kolegama. Osim toga, nije bio samo pažljivi i marljivi slušalac predavanja, već se stalno isticao u svim aktivnostima koje su bile uobičajene u tako značajnim pariskim školama. Sve kurseve je pedantno i svesrdno savladao i dobio visoke ocjene, što su profesori znali da cijene i vrednuju. Volio je da prati i stručnu literaturu koja se baš u to vrijeme obilato objavljivala u Parizu. Tada su izašli iz štampe obimni i sistematski kursevi iz pojedinih temeljnih matematičkih oblasti, ali i iz fizike i mehanike. Petrović je brzo stekao ugled odličnog i izuzetno marljivog mladog čovjeka ne samo kod svojih drugova, studenata, već i kod profesora koji su brzo uvidjeli kvalitete i sposobnosti tog njihovog učenika.
(NASTAVIĆE SE)