Priredio:MILADIN VELjKOVIĆ
Cijenjeno je da u slučaju Jugoslavije važnu komponentu predstavlja njeno nastojanje da stvara imidž vojne moći i odlučnosti da istu upotrijebi. To je bila važna komponenta odbrambene strategije. „Tradicionalno, Beograd teži da ostavi utisak da će snage agresora, bez obzira na to sa koje strane dođu, biti dočekane odlučnim otporom. Čak, ukoliko agresor bude imao inicijalnog uspjeha, susrešće se sa dugotrajnim i pogubnim partizanskim ratom”. U pokušaju da uskladi koncept odbrane sa politikom decentralizacije, Beograd je 1967. godine počeo da razmatra planove o razvoju značajnih formacija teritorijalne odbrane i da pojačano insistira na gerilskom tipu rata. Inicijalno, jugoslovensko planiranje je podrazumijevalo da će odbrana biti primarno usmjerena protiv napada sa Zapada. Bilo je to vrijeme kada su bili u relativno dobrim odnosima sa Sovjetima, ali su ih brinuli događaji u Grčkoj, Italiji i na Bliskom istoku. Tek sa sovjetskom invazijom na Čehoslovačku u avgustu 1968. ova orijentacija se izmijenila i ubrzala program reformi Beograda. U novembru je bio pripremljen nacrt novog zakona, a 11. februara 1969. zakon je stupio na snagu.
Primjena novog zakona nije išla bez problema, ali je Beograd bio odlučan da ga sprovede. Odobrena je i suma od 40 miliona dolara za nabavku neophodne opreme. Izmijenjene su granice armijskih oblasti tako da su se njihove granice više poklapale sa republičkim granicama, a lokalno komandno osoblje bilo je ohrabrivano na veću saradnju sa svojim partnerima iz TO. Armija je dobila svoju autonomnu partijsku organizaciju i pojavljivaće se kao samostalni dio u okviru CK SKJ.
Analizirajući izglede Jugoslavije poslije Tita, zajednica američkih obavještajnih službi je u septembru 1979. godine ponovila neke od ranijih analiza za period šezdesetih. Tako je notirano da su predstavnici regularne armije u početku bili jako skeptični što se tiče smanjenja njihovih odgovornosti u pogledu odbrane za račun teritorijalnih snaga, ali i smanjenja budžeta. Ovaj otpor doveo je do smjenjivanja generala Ivana Gošnjaka sa položaja ministra 1967. godine, kao i jednog broja generala na visokim položajima koji su se suprotstavili konceptu „naoružanog naroda”, tada još u razmatranju.
Američke službe imale su podatke da je jugoslovenska mobilizacija u avgustu i septembru 1968. godine bila ekstremno spora, konfuzna i neefikasna. Ova saznanja su, po njima, potvrđivala i mjere samih Jugoslovena poslije te i takve mobilizacije. Invazija Čehoslovačke i jugoslovenski neadekvatan odgovor podstakli su preispitivanje odbrambene strategije uključujući mobilizacijske planove.
U izdvojenoj analizi o vojnim elitama u Jugoslaviji navedeno je da je od 1956. do 1968. penzionisano 26.000 oficira, od toga samo u 1968. 2.400 oficira i 38 generala. Drugi trend koji je uočen od 1968. godine, a pojačan tokom sedamdesetih jeste sve veći procenat postavljanja generala na dužnosti u njihovim matičnim republikama. Dok je 1966. godine od 120 najviših generalskih položaja 38 odsto bilo popunjavano pojedincima rođenim u republici službovanja, taj broj se do 1975. povećao na 63 odsto.
U istom periodu, analizom personalnih podataka generala, zaključeno je da je praksa dominacije generala „komandanata” i dalje prisutna u odnosu na one koji su imali karijeru „komandanti-političari” i čistih „političkih oficira”. U ovoj analizi nije posebno istaknuto kakav je uticaj na karijeru najviših oficira imala promocija kroz kanale vojne bezbjednosti. To je razumljivo iz činjenice da se do ovih podataka najteže moglo doći. (...).
Ovim analitičarima nije promakao značaj kontroverzi oko definisanja položaja Teritorijalne odbrane u okviru odbrambenog sistema i nadležnosti koje je JNA trebalo da zadrži. Oni su to označili kao kontroverze „Gošnjak–Hamović”. Zanimljivo je da odstupanje Gošnjaka nije povezano sa slučajem Aleksandra Rankovića i Brionskim plenumom, već je redukovano na sukob oko strategije odbrane koji se razvijao od 1966. godine. Takođe, njegovo konačno penzionisanje sa položaja glavnog inspektora JNA 1968. godine nije povezano sa događajima poslije invazije Čehoslovačke i nespremnošću JNA da se adekvatno i brzo postavi u odbrambeni položaj.
Za razliku od Gošnjaka, koji je penzionisan tek 1974. uz pune počasti, Hamović je nestao sa scene. Za njega se još kaže da mu je pozicija već bila oslabljena 1966. godine povodom slučaja „Milivojević” te da je možda smijenjen sa mjesta načelnika Generalštaba zbog protivljenja koncepciji ONO. Američka ambasada je imala informaciju iz svog izvora da se on na sastanku Nacionalnog savjeta odbrane snažno suprotstavio konceptu.KRAJ
Komentari
Komentari se objavljuju sa zadrškom.
Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijedjanje i klevetanje. Nedozvoljen sadržaj neće biti objavljen.
Prijavite neprikladan komentar našem
MODERATORU.
Ukoliko smatrate da se u ovom članku krši Kodeks novinara, prijavite našem
Ombudsmanu.