Grupa nezavisnih poslanika u Skupštini Crne Gore dostavila je Ustavnom sudu inicijativu za ocjenu ustavnosti i zakonitosti člana 92 (stav 4) Statuta Univerziteta Crne Gore, kojim se, kako su obrazložili, vrši diskriminacija akademskog osoblja u vezi sa pravom na dopunski rad. Poslanici Goran Danilović, Velizar Kaluđerović, Zoran Miljanić, Obrad Gojković i Mladen Bojanić ističu da je sporni član u suprotnosti sa Ustavom Crne Gore i Zakonom o radu. Njime se zabranjuje akademskom osoblju da bez saglasnosti senata radi poslove u svoje ime, kao i poslove za drugo pravno ili fizičko lica.
Rektor Radmila Vojvodić uručila je otkaze profesorima Srđanu Vukadinoviću, Nikoli Mijanoviću i Slavici Perović, jer su držali predavanja na fakultetima u susjednim državama.
– Smatramo da se osporenim stavom 4, člana 92 Statuta UCG, kojim se suprotno Zakonu o radu (čl. 58) zabranjuje (uslovljava) dopunski rad bez saglasnosti senata, pozivanjem na zabranu konkurencije, vrši diskriminacija zaposlenog akademskog osoblja u vezi sa pravom na dopunski rad. Ovo iz razloga, jer u odredbama važećeg statuta kao ni u ostalim opštim i posebnim podzakonskim aktima nisu dati bliži kriterijumi (pravilnici) na koji način i pod kojim uslovima senat daje (uskraćuje) saglasnost u odnosu na poslove koje zaposleni (ne)može raditi u svoje ime i za svoj račun, kao i u ime i za račun drugog pravnog ili fizičkog lica, odnosno na koji način će se utvrditi zabrana konkurencije, posebno imajući u vidu njenu zakonsku definiciju, čime se na (ne)posredan način dolazi u u zonu diskrecionih i na voluntarizmu zasnovanih saglasnosti od strane senata. To je još jasnije kada se u cjelosti pogleda član 136 Zakona o radu, a posebno stav 2 iz koga jasno i nedvosmisleno proizilazi da se „zabrana konkurencije može utvrditi samo ako postoje uslovi da zaposleni radom kod poslodavca stekne nova, posebno važna tehnološka znanja, širok krug poslovnih patrtnera ili dođe u posjed i saznanja važnih poslovnih informacija i tajni“. Sasvim je jasno da zakonodavac ovdje smisao i svrhu zabrane konkurencije ni na koji način nije želio i nije doveo u vezu sa djelatnostima iz opisa djelatnosti visokoobrazovne institucije – piše u inicijativi Ustavnom sudu. Poslanici navode da je članom 92 stav 4 Statuta UCG, koji je donesen u februaru ove godine, utvrđeno da sa „izabranim akademskim osobljem sa akademskim zvanjem rektor zaključuje ugovor o radu, na period od pet godina ili drugi odgovarajući ugovor (ugovor o dopunskom radu za lica izabrana za rad na fakultetu zdravstvenog usmjerenja koja su u radnom odnosu u nastavnim bazama fakulteta), a o njegovo sprovođenju stara se dekan, odnosno direktor organizacione jedinice Univerziteta”. Sa redovnim profesorom ugovor o radu se zaključuje na neodređeno vrijeme.
Potpisnici inicijative ističu da Ustav Crne Gore u članu 8 zabranjuje svaku neposrednu ili posrednu diskriminaciju, po bilo kom osnovu, dok Zakon o radu propisuje da „zaposleni koji radi puno radno vrijeme može zaključiti ugovor o dopunskom radu sa istim ili drugim poslodavcem, ako posebnim zakonom nije drukčije uređeno.“
– Članom 136 ovog zakona propisano je da „ugovorom o radu mogu da se utvrde poslovi koje zaposleni ne može raditi u svoje ime i za svoj račun, kao i u ime i za račun drugog pravnog ili fizičkog lica, bez saglasnosti poslodavca kod koga je u radnom odnosu. Isti član u stavu 2 reguliše: „Zabrana konkurencije može se utvrditi samo ako postoje uslovi da zaposleni radom kod poslodavca stekne nova, posebno važna tehnološka znanja, širok krug poslovnih partnera ili da dođe u posjed i saznanja važnih poslovnih informacija i tajni.“
Zakonom o visokom obrazovnju koji uređuje prava i obaveze akademskog osoblja, nisu propisane odredbe koje se odnose na dopunski rad ili zabranu konkurencije.
Odredbom člana 20 ovog zakona propisano je da je „ustanova obavezna da garantuje akademskom osobnju slobodu misli, ideja, provjere stečenih znanja, odnosno da obezbijedi slobodu organizovanja i udruživanja i zaštitu akademskog osoblja od diskriminacije po bilo kom osnovu, u skladu sa posebnim zakonom”.
Takođe, u kolektivnom ugovorom za UCG, ne postoje odredbe koje se odnose na dopunski rad i zabranu konkurencije.
D.B.
Uopštene zabrane
Takođe, primjenom i konkretizovanjem navedenog člana 136 Zakona o radu stav 3, kojim se kaže da „kolektivnim ugovorom i ugovorom o radu utvrđuje se i teritorijalno važenje zabrane konkurencije u zavisnosti od vrste posla na koji se zabrana odnosi“, zakonodavac je doveo u vezu „vrstu posla“ i zabranu konkurencije odnosno njeno teritorijalno važenje koje mora biti konkretno određeno, tj. jasno definisano koji poslovi i u kojoj formi i pod kojim uslovima, i na kojoj teritoriji se smatraju konkurentnim u ovom slučaju UCG. Umjesto toga je ostavljen prostor za manipulaciju i diskriminaciju u smislu odredaba ugovora u radu u kojima je naznačeno da svaki rad u Crnoj Gori i van Crne Gore, u smislu zabrane konkurencije bez saglasnosti organa Univerziteta, ima za posledicu nezakonito postupanje (odnosno otkaz ugovora o radu na UCG). Time se derogira i smisao izraza „zabrana konkurencije“ i „teritorijalno važenje“ jer su oba izraza preširoko postavljena, naime odnose se na zabranu konkurencije i u Crnoj Gori i izvan Crne Gore, kao i na njeno teritorijalno važenje koje obuhvata svaku zemlju izvan Crne Gore.