Inspekciji za javne nabavke Uprave za inspekcijske poslove u 2015. i 2016. godini podnijeto je 50 inicijativa zbog sumnji u konflikt interesa prilikom sprovođenja tenderskih procedura, ali nijesu dobili nijednu prijavu za korupciju. Prema ocjeni ekonomskog analitičara Siniše Lekića, to predstavlja začuđujući trend, jer su javne nabavke idealno mjesto za takve radnje.
– Korupcija je prisutna, ali ona se otkriva teško i sporo. Poslednji primjeri iz Budve govore da se slučajevi korupcije zataškavaju godinama i tek sada izlaze na vidjelo oni od prije nekoliko godina. To znači da prije nije bilo političke volje za otkrivanje korupcije i to je glavni razlog što nema prijava korupcije. Javne nabavke su idealno mjesto za korupciju, ali su koruptivne metode vrlo sofisticirane i teško dokazive, pa na to treba obratiti pažnju. Inspekcijske metode treba dovesti do savršenstva jer je to put ka otkrivanju korupcije – kaže Lekić.
U Upravi za inspekcijske poslove odbili su da odgovore ko je podnosio prijave zbog sukoba interesa i koje institucije su raspisivale tendere koji su bili predmet provjera. Iz Uprave za javne nabavke za „Dan” je saopšteno da su za godinu dana dobili samo dvije prijave zbog sukoba interesa, protiv Ministarstva saobraćaja i Nacionalnih parkova, ali u inspekciji kažu da su one bile neosnovane.
– U 2015. Inspekcija za javne nabavke dobila je 36 inicijativa, a u periodu od 1. januara do 30. aprila 2016. bilo je 14 inicijativa. Inspekcija za javne nabavke je izvršila inspekcijske preglede po svim prijavama, utvrdila činjenično stanje i preduzela mjere i radnje u okviru svojih nadležnosti – kažu u inspekciji, izbjegavajući da obrazlože koje su to mjere i radnje preduzeli.
Siniša Lekić navodi da sukob interesa u oblasti javnih nabavki može postojati jer brojni državni funkcioneri imaju svoje firme koje sarađuju sa državnim institucijama. Sa druge strane, ističe da nije sve ni tako crno jer nekad javni funkcioneri imaju i preduzeća koja nikada nijesu poslovala, ali zbog formalne prirode može se reći da je sukob prisutan.
– Smatram da je češći slučaj kada formalnog sukoba interesa nema, a u suštini se radi o izbjegavanju zakona. Poslednji primjer je slučaj „Limenke”, kada formalnog sukoba nema, a svima je poznato da je brat premijera naplatio štetu od Vlade. Stoga je važnije da se sukob interesa sprečava u suštini, a ne u formalnom smislu – istakao je Lekić.
Istraživanje Instituta Alternativa pokazalo je da dvije trećine građana smatra da su malverzacije prilikom sprovođenja javnih nabavki česta pojava u Crnoj Gori. U poslednje tri godine porastao je i broj onih koji smatraju da javne nabavke služe za bogaćenje pojedinaca i legalizaciju korupcije.
– Posebno zabrinjava loša kontrola javnih nabavki, na šta je upozoravala i Evropska komisija. Čak 59 odsto učesnika istraživanja saopštilo je da nije zadovoljno kontrolom u javnim nabavkama. Interesantan je i podatak da je 57 odsto zaposlenih u javnom sektoru nezadovoljno kontrolom u procesu javnih nabavki – kažu u IA.
M.S.
Milioni idu na mito
Prema ranijim procjenama MANS-a, najmanje 40 miliona eura iz sfere javnih nabavki završi u sivoj ili crnoj zoni, odnosno u korupciji, pa stoga i ne čude kritike Evropske komisije koja je nezadovoljna stanjem u toj oblasti. Oni smatraju da sistem javnih nabavki treba da prođe kroz korjenite reforme kako bi se rizik od korupcije smanjio na najmanju moguću mjeru. MANS je u više navrata tražio da se poboljšaju kapaciteti Državne komisije za kontrolu javnih nabavki i da se poveća broj inspektora koji kontrolišu tu oblast.
Komentari
Komentari se objavljuju sa zadrškom.
Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijedjanje i klevetanje. Nedozvoljen sadržaj neće biti objavljen.
Prijavite neprikladan komentar našem
MODERATORU.
Ukoliko smatrate da se u ovom članku krši Kodeks novinara, prijavite našem
Ombudsmanu.