Državna revizorska institucija za 11 godina postojanja nije podnijela nijednu krivičnu prijavu, a u svakom od njenih nalaza (kojih je preko 120) utvrđeno je dosta nepravilnosti i kršenja propisa i zakona. Zbog toga u nevladinom sektoru smatraju da bi DRI, ali i Vrhovno državno tužilštvo, kojem vrhovna revizija šalje svaki negativan nalaz, trebalo više da urade povodom pitanja utvrđivanja krivičnog djela kod subjekata revizije.
Predsjednik Upravnog odbora Koalicije NVO – saradnjom do cilja Goran Đurović kazao je da DRI treba da koristi zakonom dodijeljenu nadležnost i podnosi krivične prijave protiv odgovornih lica u svim institucijama u kojima dođe do kršenja zakonskih propisa, a koji za posledicu imaju nanijetu štetu budžetu, odnosno građanima.
– Nejasno je zašto DRI ne želi da podnosi krivične prijave kad ima priliku da vršeći reviziju prikupi sve neophodne informacije o kršenju zakona. Vrhovna revizija je u obavezi, kao i svi građani, da ukaže na kršenje zakona i postojanje krivičnog djela. Ne može biti valjano opravdanje nepovjerenje u pravosuđe jer idući tom logikom nijedna državna institucija ne bi podnosila krivične prijave protiv odgovornih lica – istakao je Đurović.
Prema njegovoj ocjeni, VDT bi trebalo da pažljivo proučava izvještaje DRI i da preuzima neophodne aktivnosti na rasvjetljavanju krivičnih djela.
– Zabrinjava što do sada nije bilo reakcija VDT-a na izvještaje DRI. To je razlog više da DRI bude aktivnija u podnošenju krivičnih prijava. Izgleda da samo nevladine organizacije podnose krivične prijave i pokušavaju ukazati na štetne društvene pojave, dok institucije sistema, koje finansiraju građani da bi se borile protiv kriminala, skoro da ne funkcionišu – rekao je Đurović.
Član Senata DRI Branislav Radulović smatra da bi najprije trebalo, po uzoru na većinu evropskih država, u Skupštini osnovati odbor koji bi se bavio budžetom, budžetskom politikom i nalazima DRI.
– Time bi se znatno poboljšao nadzor nad javnim finansijama, a odbor bi imao pravo da u svakoj situaciji obavi javno saslušanje sa svim subjektima koji su dobili negativne nalaze ili su dobili nalaz koji ukazuje na postojanje određenih nezakonitosti – kazao je Radulović.
Istovremeno, kako je naglasio, trebalo bi poboljšati saradnju sa VDT-om kako bi bolje apsorbovao nalaze DRI i kao specijalizovani državni organ utvrdio postojanje krivičnog djela u svim nlazima gdje je DRI dala negativno mišljenje i ukazala na nepoštovanje propisa.
– Time bismo dobili cjelovit i efikasan sistem, i rad DRI se ne bi završavao na javnom objavljivanju i prikazivanju nedostataka u funkcionisanju sistema, već bi slijedila efektivna parlamentarna kontrola i postupanje specijalizovanog državnog tužilaštva koje bi procesuiralo krivične prijave u svim situacijama kada postoje osnovane sumnje za postojanje krivičnog djela – poručio je Radulović.
Radom DRI najviše se bavi Institut Alternativa. Njihov predstavnik Marko Sošić je naveo da u dosadašnjem radu DRI nije podnosila krivične prijave, nije pokretala postupke za naknadu štete, niti je obavještavala državnog tužioca o nanošenju štete državnoj imovini.
– Kritika na račun DRI zbog nepodnošenja krivičnih prijava je na mjestu, ali ništa manje nisu odgovorni tužilaštvo i policija. Zakon o krivičnom postupku obavezuje sve državne organe da prijave krivična djela za koja se goni po službenoj dužnosti, o kojima su obaviješteni ili za koja saznaju na drugi način – rekao je Sošić.
On je naveo da izvještaji DRI treba da ovim brojnim akterima služe kao indikator, poslazna osnova za sopstvene provjere i pokretanje eventualnih krivičnih prijava i drugih radnji.
– Ako svu priču svedemo na to da krivimo DRI, onda oslobađamo od odgovornosti sve one koji bi takođe trebalo da obavljaju svoj posao. Tužilaštvo bi za početak moralo da obavijesti i DRI i javnost o tome šta je urađeno u svim slučajevima u kojima je DRI dostavila dokumentaciju o nekoj problematičnoj reviziji ili negativnom nalazu – zaključio je Sošić.
DRI do sada nije podnijela nijednu krivičnu prijavu, a u samo jednom slučaju je tužilaštvo reagovalo nakon njihovog nalaza. Riječ je o ugovoru o zakupu prostora ispred CNP-a, gdje je bio kafić Talija. Tužilaštvo je nakon nalaza DRI provjeravalo poslovnu dokumentaciju CNP-a, a sve je rezultiralo raskidom ugovora o zakupu.
Tužilaštvo je ostalo nijemo na negativne nalaze Opštine Plav, Prestonice Cetinje, reviziju o korišćenju koncesija i mnoge druge u kojima su utvrđene brojne nepravilnosti.
D.M.
Kazne zbog nedostavljanja
dokumentacije
Iako su krivične prijave najinteresantnije, ima i drugih oblika za utvrđivanje odgovornosti, za djela koja nemaju karakter krivičnog djela, ali njihove počinioce treba kazniti, rekao je Sošić.
– Do sada nije bilo ni prekršanijh prijava. U slučaju revizije državnih garancija (2013), DRI u izvještaju se navodi da subjekti revizije (Ministarstvo finansija i Ministarstvo ekonomije) nisu dostavili državnim revizorima na uvid sva tražena dokumenta. Ovo je prošlo bez sankcije, iako Zakon o DRI imperativno određuje da se revizorima mora dostaviti sva tražena dokumentacija i propisuje kazne za subjekte koji to ne učine – precizirao je Sošić.
Uvedene
prekršajne
odredbe
Sošić je kazao da je zakon o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, koji je usvojen prošle godine, uveo potpunu novinu, prekršajne odredbe za njegovo kršenje.
– Ovu promjenu zagovarali smo još od 2010. godine, kada smo upozorili da od svih zemalja u regionu jedino Crna Gora nema sankcije u sistemskom zakonu o budžetu. Za DRI je ovo značajno jer će se prilikom revizije završnog računa budžeta sada moći podnositi prekršajne prijave kada se uoči kršenje Zakona o budžetu. Tako da iščekujemo da se konačno počne sa kažnjavanjem i utvrđivanjem odgovornosti – reako je Sošić.