Samoevalucioni izvještaj o stanju na Univerzitetu Crne Gore (UCG) pokazao je da je ta institucija u protekle tri godine prihodovala od školarina 29.200.000 eura, dok im je iz državnog budžeta uplaćeno dodatnih 43.200.000. Izvještaj radne grupe za samoevaluaciju koji je donijet 5. aprila, na inicijativu Evropske asocijacije univerziteta, pokazuje da još uvijek nije adekvatno razmatran problem malog broja doktoranada na UCG, zbog nedostatka finansija za angažovanje mladih istraživača i troškova njihovih istraživanja.
– Kada je u pitanju upravljanje finansijama UCG dvije krupne promjene su se desile u periodu nakon posjete evaluacionog tima. Kao prvo, u novom Zakonu o visokom obrazovanju pitanje finansiranja UCG je definisano ugovorom između Vlade Crne Gore i UCG sa jasno definisanim obavezama. Dugoročni ugovor bi trebao da eliminiše nesigurnost vezanu za visinu izdvajanja sredstava za UCG, što s druge strane omogućava rektoru da predlaže i donosi dugoročne odluke. Ovakav sistem finansiranja je potpuno nov i treba sačekati određeni period kako bi se sagledala njegova realizacija. Postoji bojazan da ovakav sistem finansiranja nije dovoljno fleksibilan, s obzirom da su osnovni izvor finansiranja UCG dotacije iz državnog budžeta. Kao drugo, došlo je do značajne unutrašnje redistribucije sredstava koja se prihoduju od školarina, tako da se 72,5 odsto prihoda sliva u centralni budžet (za razliku od nekadašnjih 20 odsto), što je ojačalo centralnu administraciju u odnosu na fakultete.
U izvještaju navode da je evaluacioni tim posebnu pažnju posvetio pitanjima centralizacije i integracije UCG.
– Integrisani portal značajno je doprinio stvaranju zajedničkog institucionalnog identiteta, i predstavlja platformu preko koje se na jedinstven i transparentan način pružaju informacije o praktično svim aspektima akademskog života. U prethodnom periodu Naučni odbor i Odbor za doktorske studije su doprinijeli da se na nivou Senata sprovodi ujednačena politika vezana za izbore u akademska zvanja i sticanje doktorata, i predstavljaju jedan od mehanizama koji su na raspolaganju rektoru i Senatu na sprovođenju centralne politike. Međutim, pošto je praksa pokazala da se Senat dominantno oslanja na mišljenja Naučnog odbora i Odbora za doktorske studije, a ne na mišljenje strukovnih vijeća, strukovna vijeća su na neki način izgubila svoj značaj i postavlja se opravdano pitanje svrhe njihovog postojanja. Smatramo da bi u narednom periodu, na osnovu iskustva sa radom novoformiranih odbora, UCG trebao da preispita nadležnosti i ulogu strukovnih vijeća i odbora. Ipak, postoji osjećaj u akademskoj zajednici da su krupne, strateške odluke vezane za centralizaciju i integraciju UCG donesene bez šireg i otvorenog dijaloga unutar UCG, iako je sugestija evaluacionog tima bila upravo otvaranje unutrašnjeg dijaloga unutar UCG. UCG će se u narednom periodu posvetiti izradi opšte strategije koja će definisati glavne pravce njenog razvoja u narednih pet godina – navode u izvještaju.
D.B.
Doktorandi samo mogu da predaju
U izvještaju navode da je drugi razlog nedovoljne zainteresovanosti kandidata za doktorske studije, nedovoljno razvijena privreda koja često nema potrebu da upošljava doktore nauka, te oni ne mogu naći adekvatno zaposlenje u privredi shodno svojim kvalifikacijama.
– Dugoročnije angažovanje na UCG je neizvjesno iz razloga neodrživosti sistema koji još uvijek nije koncipiran na način da doktori nauka i istraživači na UCG ciklično donose sredstva kroz projekte, kroz saradnju sa privredom, te da na taj način obezbjeđuju samoodrživost. Većina angažmana doktoranada na UCG svodi se na nastavu odnosno časove vježbi, a jedina mogućnost zaposlenja na UCG nakon sticanja diplome doktora nauka je izbor u akademsko zvanje koje je opet vezano sa dostupnošću predmeta/časova – ukazuju iz evaluacionog tima.
Studiraju u prosjeku 4,6 godina
Evaluacioni tim navodi da je u cilju poboljšanja nastavnog procesa neophodno dodatno smanjiti studijske grupe, čime bi se osigurao veći stepen interakcije između nastavnika/saradnika i studenata.
– Na taj način bi se omogućilo učenje usmjereno na studenta i učenje bazirano na rješavanju problema. Podaci govore da je prosječna dužina studiranja na osnovnim studijama 4,6 godina – piše u izvještaju.
Komentari
Komentari se objavljuju sa zadrškom.
Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijedjanje i klevetanje. Nedozvoljen sadržaj neće biti objavljen.
Prijavite neprikladan komentar našem
MODERATORU.
Ukoliko smatrate da se u ovom članku krši Kodeks novinara, prijavite našem
Ombudsmanu.