Ukupni dug opština u Crnoj Gori na kraju 2014. godine iznosio je 166,94 miliona eura, saopšteno je iz Instituta Alternativa (IA). Daleko najzaduženija je opština Budva, čiji je ukupni dug u 2014. godini preko 65 miliona eura, što je više od zbira ukupnog budžeta svih opština sjevernog regiona. Po veličini duga, slijede Podgorica, Nikšić, Herceg Novi, Bijelo Polje i Pljevlja. Na ukupnom nivou, dug opština se smanjio u odnosu na 2013. godinu, ali tek oko 2,6 odsto, navode iz Instituta Alternativa.
Neke opštine su se, međutim, dodatno zadužile tokom 2014. godine, a među njima su Herceg Novi, Bar i Kolašin.
Neizmirene obaveze koje se odnose na ugovorene izdatke, ali se sa isplatom kasni, iznose ukupno 119,19 miliona eura.
Opštine koje prednjače po neizmirenim obavezama za plate i lična primanja svojih zaposlenih su Berane, Bijelo Polje i Budva. Neizmirene obaveze za kapitalne izdatke iznose 24,61 milion eura. Jedine lokalne samouprave koje nemaju neizmirenih obaveza su Podgorica i Rožaje.
Iz Instituta Alternativa ističu da treba imati na umu da se radi o podacima koje same opštine dostavljaju Ministarstvu finansija, pa ih treba uzeti s rezervom.
-Izvještaji Državne revizorske institucije o reviziji budžeta lokalnih samouprava nam govore da se zvaničnim opštinskim podacima ne može uvijek vjerovati, navode iz IA.
Crnogorske lokalne samouprave su u 2014. godini na javne nabavke potrošile više od deset miliona eura. Cifra ne uključuje podatke za Bijelo Polje, budući da ova lokalna samouprava nije odgovorila na zahtjev Instituta Alternativa ni nakon tri mjeseca. Ukupno 13 opština se oglušilo o limit upotrebe direktne pogodbe.
-U tome su prednjačile opštine Andrijevica 90,98 odsto, Nikšić 46,24 odsto, Žabljak 31,88 odsto, Mojkovac 28 odsto i Cetinje 22,61 odsto. Iako se ovakva praksa upotrebe neposrednog sporazuma kao najmanje transparentne procedure ponavlja iz godine u godinu, te klasifikuje kao prekršaj za koji je predviđena novčana kazna, Uprava za javne nabavke ne vodi evidenciju o tome, i nejasno je da li lica u opštinama odgovaraju za ova kršenja. Službenici za javne nabavke koje smo anketirali početkom godine upozoravaju da često i nemaju uvid u sve neposredne sporazume i ne mogu da ih evidentiraju budući da se zaključuju mimo njih- saopšteno je ranije iz IA.
Kako navode, u 2014. godini nije bilo pomaka u pravcu realnijeg planiranja budžeta za javne nabavke. Opštine, s izuzetkom Kotora i Podgorice, mijenjale su svoje planove tokom godine. Najviše puta je plan javnih nabavki mijenjan u Opštini Bijelo Polje, čak šesnaest puta, dok je Baru pripremljeno sedam amandmana na prvobitno usvojeni plan. Sve lokalne samouprave su imale značajna odstupanja u izvršenom u odnosu na planirani budžet za javne nabavke u prošloj godini.D.Ž.
Izvještaj samo na sajtu Glavnog grada
-Izvještaj o javnim nabavkama, kako su nas obavijestile opštine u odgovorima, javno je dostupan i objavljen isključivo na sajtu Glavnog grada. U pravcu veće transparentnosti, te sprečavanja učestalih kršenja Zakona o javnim nabavkama, neposredne sporazume je potrebno objavljivati na sajtu naručilaca, što bi bilo u skladu sa članom 138 Zakona o lokalnoj samoupravi. Takođe, godišnje izvještaje o javnim nabavkama treba objavljivati na sajtu naručilaca, ali i na portalu javnih nabavki u elektronski čitljivoj formi, kako bi se omogućilo grupisanje podataka, kažu u IA.