/ Shutterstock
30/03/2024 u 23:07 h

Otkrivena najstarija mrtva galaksija: Prestala da stvara zvezdije prije 13 milijardi godina

Naučnici su otkrili galaksiju koja je prestala da stvara nove zvijezde prije više od 13 milijardi godina, što je čini najstarijom mrtvom galaksijom ikada viđenom.

Otkriće pomoću svemirskog teleskopa „Džejms Veb“ moglo bi da promijeni naša saznanja o ranom univerzumu, prenijela je Ansa.

Istraživanje je sproveo međunarodni tim na čelu sa Tobijasom Luserom, sa Kavli instituta Univerziteta u Kembridžu.

U istraživanju je učestvovao i Italijan Stefano Karnijani iz Skuole Normale Superiore di Piza.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Nejčer.

- Galaksijama je potrebna bogata zaliha gasa za formiranje novih zvijezda, a rani univerzum je bio kao bogat bife - rekao je Luser.

Međutim, prema podacima sa teleskopa Veb, drevna galaksija je bila kratkog vijeka i stvarala zvijezde između 30 i 90 miliona godina, a zatim se zaustavila.

Postoji nekoliko mogućih razloga za to, ali najvjerovatnije je prisustvo velike crne rupe koja je uvukla većinu međuzvjezdanog gasa u sebe, uklanjajući sirovine potrebne za formiranje novih zvijezda.

To se obično dešava u novijim erama, dok novootkrivena galaksija datira samo 700 miliona godina nakon Velikog praska.

29. april 2024 09:42