Prema poslednjim podacima Komisije za sprečavanje sukoba interesa, Crna Gora ima 4.012 nosilaca javnih funkcija, a prema popisu u našoj zemlji živi 620.000 stanovnika, što znači da je svaki 155. građanin funkcioner. U odnosu na region to je najveći broj funkcionera, pošto zemlje u našem susjedstvu uglavnom imaju više miliona stanovnika. Tako, na primjer, Makedonija ima oko 2,1 milion stanovnika i 3.500 javnih funkcionera, što znači da svaki 600. građanin ima javna ovlaštenja.
Srbija broji oko 38.600 funkcionera, što znači da je svaki 186. građanin funkcioner. Prema podacima NVO Centri civilnih inicijativa, Bosna i Hercegovina ima oko 25.400 javnih funkcionera, koji djeluju na nivou Federacije, Republike Srpske, Distrikta Brčko, kantona i opština. BiH ima oko 3,8 miliona stanovnika, što znači da je približno svaki 150. stanovnik nosilac javne funkcije.
U Hrvatskoj sa 4,3 miliona stanovnika svaki 143. građanin je funkcioner, a javna ovlaštenja, ne uključujući sudsku vlast, ima 3.000 lica.
Prema Zakonu o sprečavanju sukoba interesa, u Crnoj Gori javni funkcioner je izabrano, imenovano ili postavljeno lice u državnom organu, organu državne uprave, pravosudnom organu, organu lokalne samouprave, organu lokalne uprave, nezavisnom tijelu, regulatornom tijelu, javnoj ustanovi, javnom preduzeću ili drugom privredom društvu, odnosno pravnom licu koje vrši javna ovlašćenja, odnosno djelatnosti od javnog interesa ili je u državnom vlasništvu, kao i lice na čiji izbor, imenovanje ili postavljenje organ vlasti daje saglasnost, bez obzira na stalnost funkcije i nadoknadu.
Predsjednik Centra za političku edukaciju Dragiša Janjušević ocjenjuje za „Dan” da je veliki broj funkcionera u Crnoj Gori dokaz da građani vole da uživaju u sinekurama, privilegijama, zvanjima i titulama. To je, kako kaže, na neki način dobra vrsta manipulativne psihologije aktuelne vlasti kako da održava i kontroliše čitav sistem, a ujedno i na taj način da dobija izbore.
– Ako nekoga učinite važnim dajući mu zvanje predsjednika odbora za izgradnju spomen-obilježja, vrtića ili sportskog igrališta uvažili ste ga do nivoa državnog funkcionera. Na taj način je lako upravljati ljudima. Broj funkcionera u našoj državi je prevelik u odnosu na broj stanovnika i to je jedan od načina koji aktuelni režim održava na vlasti. To se pokazao kao savršen mehanizam i mogućnost kontrolisanja broja glasača koji je potreban za apsolutnu većinu. To je više postala matematička funkcija nego politička i partijska – navodi Janjušević.
Koordinator programa u NVO Građanska alijansa Edin Koljenović smatra da je neprihvatljivo da Crna Gora ima broj državnih funcionera koji se približava jednom procentu ukupnog broja stanovnika, te da je to samo jedna u nizu neracionalnosti zbog koje na kraju trpe građani.
– Bez obzira što se radi o osobama koje imenuje Skupština, Vlada ili lokalna samouprava njihova je primarna dužnost da poslove obavljaju profesionalno, nepristrasno i u skladu sa Ustavom. Međutim, u realnom životu stvari su drugačije i smo svjedoci ne samo pokazivanja nepoštovanja osnovnih odredbi Zakona o konfliktu interesa, već jako često bahatosti poput očiglednih zloupotreba službenog položaja, zloupotreba službenih vozila, resursa i slično. U Crnoj Gori pojam državni funcioner asocira najčešće na partijskog službenika, koji je na kraju i svoj angažman zaslužio raznoraznim partijskim zaslugama. Podsjetiću da je javnom funkcioneru zabranjeno da privileguje građane po osnovu političke ili druge pripadnosti, porijekla, ličnih, porodičnih ili rodbinskih veza. Činjenica da je ovo za crnogorske uslove više nego strano, govori o neophodnosti ne samo smanjenja iracionalnog i neopravdanog broja javnih funkcionera, već i intenzivnijeg praćenja njihovog rada i konačnog pozivanja na odgovornost – izjavio je za „Dan” Koljenović.
M.S.
Imamo najširu definiciju
Ana Selić iz CEMI-ja kaže da Crna Gora ima bolju i širu definiciju javnog funkcionera nego zemlje u regionu i zbog toga imamo više lica na spisku javnih izvršilaca.
– To je izuzetno dobro iz više razloga. Prvo što su obuhvaćeni poslanici i odbornici koji više ne mogu da vrše više funkcija i nemamo poslanike koji su predsjednici opština. Dobro je što se provjerava veliki broj imovinskih kartona i naše mišljenje je da treba još ljudi da se uključi u sistem provjere i prijavljivanja. CEMI smatra da bi službenici koji pokrivaju mjesta u riziku od korupcije trebalo da budu uključeni u sistem upisa i provjere i imovine. To su službenici za javne nabavke, pogranična policija i caranici – predlaže Selić.
Teren za zloupotrebe
Koordinator programa u NVO Centar za građansko obrazovanje Nikola Đonović poručuje da je neophodno uskladiti broj javnih funkcionera sa brojem stanovnika. On smatra da ukoliko u državnom aparatu imate veliki broj funkcionera, prostor za zloupotrebu njihove funkcije u partijske svrhe uvijek će postojati, posebno ako imamo na umu neprimjeren i konstantan politički uticaj na državne organe.
– Ovo pitanje je neophodno dodatno aktualizovati kako bi se racionalizacija budžeta sprovela na način da se jednako tretiraju i funkcioneri i izvršioci poslova, odnosno zaposleni u državnom aparatu, lokalnom i nacionalnom kako bi se racionalizacija sprovodila na svim nivoima. Državna administracija je veliki socijalni amortizer, koji je sve bliži jasnom riziku održivosti. Danas na jedno radno mjesto u prenatrpanoj državnoj službi čeka 200 potencijalnih službenika trenutno nezaposlenih. Ako naglasimo činjenicu da državna administracija ima dvije trećine viška zaposlenih, onda je jasno o kakvoj socijalnoj dubiozi se radi i koliki ona predstavlja rizik, ne samo za održivost takvog sistema već i za održivost ekonomskog konteksta Crne Gore – zaključuje Đonović.