Iako je ministar finansija Raško Konjević stopirao sistematizaciju u Poreskoj upravi kojom je predviđeno formiranje novih sektora i zapošljavanje preko 20 službenika radi formiranja sektora poreske policije, institucija na čijem je čelu Miomir M. Mugoša ipak nije uvrstila taj sektor u sistematizaciju.
Iz Poreske uprave ukazuju da zahtjev ministra finansija za formiranje poreske policije nije utemeljen na pozitivnim zakonskim propisima Crne Gore i direktivama Evropske unije o organizaciji državne uprave.
– Formiranje poreske policije u okviru Poreske uprave i njene nadležnosti nijesu propisane Zakonom o poreskoj administraciji, kojim su uređena prava i obaveze poreskog organa, niti Zakonikom o krivičnom postupku, kojim su definisana ovlašćenja policije, što predstavlja osnovnu zakonsku prepreku zbog koje ovaj sektor nije mogao biti predviđen predlogom Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji Ministarstva finansija. Po važećem Zakonu o poreskoj administraciji, u članu 6, tačke 19 i 20, propisane su obaveze i ovlašćenja Poreske uprave da izdaje prekršajne naloge, podnosi zahtjeve za pokretanje prekršajnog postupka i krivične prijave i prosleđuje informacije, uključujući i poreske tajne koje su otkrivene tokom krivične istrage, ili se za njih saznalo pri prikupljanju drugih informacija, organima nadležnim za sprovođenje zakona, kada postoji osnovana sumnja da postoji prekršaj ili krivično djelo – navode iz Poreske uprave.
Oni podsjećaju da su dopis od Ministarstva finansija dobili 11. oktobra 2016. i da je u njemu navedeno da bi formiranje sektora za poresku policiju moglo da doprinese efikasnosti naplate javnih prihoda i uspostavljanju poreske discipline, te da su članom 91a Zakona o poreskoj administraciji propisane istražne radnje koje može sprovoditi Poreska uprava.
– Ističemo da navedene istražne radnje ovlašćena službena lica poreskog organa preduzimaju isključivo po nalogu tužioca radi otkrivanja poreskih krivičnih djela propisanih Krivičnim zakonikom Crne Gore, koja kao moguću posledicu imaju potpuno ili djelimično izbjegavanje plaćanja poreza. Takođe, shodno članu 148 Zakona o državnom tužilaštvu („Sl. list CG“ br. 57/09, 49/10, 47/14, 02/15, 35/15 i 58/15), u poglavlju „Odnos sa sudovima i drugim državnim organima“, propisano je da je državni tužilac ovlašćen da od drugih državnih organa zahtijeva dostavljanje spisa, informacija i obavještenja potrebnih za preduzimanje radnji iz njegove nadležnosti, a državni organi su dužni da postupe po njegovom zahtjevu. Iz toga proizilazi da Poreska uprava preduzimanje istražnih radnji vrši isključivo po zahtjevu državnog tužioca i da za iste nije potreban nalog - Poreske uprave, odnosno da Poreska uprava ne može samostalno preduzimati istražne radnje jer su one, shodno članu 276 Zakonika o krivičnom postupku („Sl. list CG“ br. 11/15 i 42/15), u nadležnosti državnog tužioca. Prema tome, ove nadležnosti Poreske uprave su jasno definisane i bez postojanja navedenog sektora, za čije formiranje ne postoje zakonske pretpostavke – ističu iz Poreske uprave.
Pomenutu sistematizaciju pripremio je još bivši ministar finansija Radoje Žugić, a njome je predviđeno otvaranje sto novih radnih mjesta u sektoru finansija.
Bez obzira na pritisak javnosti i enormno visok poreski dug, koji iznosi čak 777 miliona eura, i izvještaje DRI koji ukazuju na neefikasnost Poreske uprave prilikom naplate poreskog duga, poreska policija još nije formirana iako je direktor izabran prije više od pola godine. Na tu funkciju je imenovan bivši službenik MUP-a Miodrag Mićo Martinović i od tada se odgovornost za formiranje tog resora prebacuje sa Ministarstva finansija na Poresku upravu. To je trajalo sve dok Konjević prije dvije nedjelje nije stopirao sistematizaciju, koja je bila pred Upravom za kadrove, i tražio da se poreska policija uvrsti u nju.
DRI je u izvještaju od prije nekoliko dana konstatovala da Centrala poreske uprave nije stvorila uslove za efikasno sprovođenje mjera naplate poreskih potraživanja od strane područnih jedinica, te da sa raspoloživim ljudskim resursima i postojećim modelom nije u mogućnosti da obezbijedi efikasnu naplatu poreskog duga. Kontrolnom revizijom utvrđeno je da PU u okviru kontrole PDV-a nema saradnju sa Upravom carina, odnosno da podaci nijesu umreženi, kao i da nema saradnje sa Interpolom radi traženja podataka o inostranim firmama koje posluju u Crnoj Gori, pa je DRI predložila da se razmotri mogućnost formiranja odjeljenja za poreske prevare. B.Ma.
Formirati zasebnu agenciju
Iz Poreske uprave podsjećaju da je u smjernicama Savjeta Međunarodnog monetarnog fonda navedeno da je poresku policiju potrebno organizovati izvan Poreske uprave, kao zasebnu agenciju.
– Po mišljenju eksperata MMF-a, sprovođenje akcija vezanih za privredni i ekonomski kriminal potrebno je organizovati u zasebnoj agenciji, izvan Poreske uprave, jer je to u suprotnosti sa njenom primarnom misijom – poboljšanje dobrovoljnog poštovanja poreskih propisa. Poreska uprava je u obavezi da, u skladu sa direktivama Evropske unije, tokom 2017. godine uskladi svoju organizacionu strukturu sa EU Fiskal blu printom, koji ne predviđa postojanje sektora za poresku policiju. Takođe, ni u poreskim upravama zemalja Evropske unije (Italija, Španija, Norveška, Slovenija, Češka, Hrvatska...) ne postoji organizaciona cjelina poreske policije – ukazali su iz Poreske uprave.