PRIREDIO: MILADIN VELjKOVIĆ
Zategnuto stanje u školi se prenijelo i u sledeću školsku 1939/40. godinu. Na kraju je morao biti premješten direktor Bruno Marčić i donijeta odluka o povratku u školu većine isključenih učenika. Koliko je tadašnja polalizacija u pogledu komunističkih ideja i shvatanja u školi bila velika, svjedoči i činjenica da zastupnik direktora, nakon odlaska Marčića, profesor Milivoje Kandić, nije smatrao za potrebno da izvrši odluku Ministarstva prosvjete, da vrati isključene učenike, kojima je to dozvoljeno. Zbog ovog krutog stava bio je premješten iz Pljevalja.
Pored političkih preko gimnazije u Pljevljima su se prelamale i regionalne razlike i viševjekovni odvojen državni život. U dokumentima se spominju različitosti između profesora i učenika Pljevljaka, i onih rođenih preko Tare (međaški odnos Prekotaraca i Zataraca). Ova atmosfera posledica je dezintegracionih težnji malobrojih pristalica kralja Nikole Petrovića, koji su organizovali Božićnu pobunu (1919). Nezavisna Crna Gora, za koju su se zalagali pristalice kralja Nikole Petrovića, snažno je podržavana od strane Italije kao protivteža Srbiji, zbog Jadranskog primorja. Kada je na Mirovnoj konferenciji u Parizu (1919), odlučeno da se dio Jadranskog primorja i zaleđine da Italiji, nestala je podrška za samostalnu Crnu Goru.
Nekoliko mlađih nastavnika Pljevaljske gimnazije bavilo se naučnim radom. Na preporuku Univerziteta u Beogradu, Ministarstvo prosvjete je 16. juna 1926. godine, odlučilo da se u školskoj 1925/26. godini Gojko Ružičić, Pljevljak po rođenju, diplomirani student Filozofskog fakulteta i suplent u Pljevaljskoj gimnaziji, pošalje u Prag, radi stručnog usavršavanja slovenske filologije. Kasnije je Ružičić boravio i u Briselu, a potom odlazi u SAD, gdje na Kolumbija univerzitetu predaje srpsko-hrvatski jezik sa književošću, slovensku filologiju i srednjovjekovnu istoriju srpskog naroda i izdiže se do slaviste svjetskog glasa. Obrad Leovac, profesor istorije u gimnaziji, u molbi Ministarstvu, tražio je da bude premješten u neko veće mjesto radi naučnih istraživanja. Tom prilikom naveo je radove koje je do tada objavio: Ime, tradicija i značaj manastira Mileševe; Sandžak za vrijeme velike Istočne krize 1875–1878; Manastir Mileševa. Zbog velike oskudice u kvalifikovanom nastavnom kadru, zahtjev nije mogao biti prihvaćen. Slične zahtjeve iznio je i suplent Đorđe Šoptrojanović, kome je na predlog Filozofskog fakulteta u Skoplju dodijeljena godišnja stipendija francuske vlade za školsku 1931/32. godinu, radi usavršavanja i spremanja doktorskog ispita, koja je produžena na školsku 1932/33. godinu. Kad odsustvo nije dobio zahtijevao je da bude premješten u neko veće mjesto, gdje se nalazi biblioteka sa francuskim knjigama, kako bi mogao proširiti svoja stručna znanja. Imajući u vidu značaj naučnog rada Jovan Spasić, direktor gimnazije u Pljevljima, podržao je molbu Šoptrojanovića i tom prilikom istakao da je Đorđe Šoptrojanović „prvorazredni nastavnik i po spremi i po radu”. Na sopstveni zahtjev iz Pljevalja je premješten profesor srpskog jezika i književnosti Đorđe Kiselinović, vlasnik i urednik časopisa Naša iskra, koji je za vrijeme njegovog boravka uređivan i izlazio u Pljevljima. Naukom je počeo da se bavi i učitelj crtanja u gimnaziji Prvoslav Pivo Karamatijević, sin prote Karamatijevića. On je kasnije objavio mapu linoleza Zemlja, bio učesnik Narodnooslobodilačkog rata i profesor na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu. Da su Pljevlja slovila za nepoželjno mjesto, „jugoslovenski Sibir” za nastavnike, koje su nerado prihvatali, svjedoči i pismo suplenta Alekseja Jelačića, inače blagodejanca, koji je u školskoj 1924/25. godini, molio ministra prosvjete da ga ne premješta iz Skoplja u Pljevlja, što je uvaženo, pa je premješten u Prištinu.
Za vrijeme Kraljevine Jugoslavije, na kraju svake školske godine, Ministarstvo prosvjete slalo je svog izaslanika da pregleda rad gimnazije i da na ustanovljenom obrascu podnese precizan izvještaj o svim pitanjima i zanimljivostima iz rada škole: nastavnom kadru, nastavnim programima i planovima; broju, uspjehu, disciplini, fizičkom stanju i zdravstvenoj zaštiti učenika; đačkom domu i trpezi; đačkim društvima, udruženjima i zabavama; školskim eksurzijama i izletima; školskim zgradama, namještaju, udžbenicima, učilima, knjižnicama. Bili su to uglavnom profesori Univerziteta u Beogradu ili Vojne akademije, afirmisani naučnici, a u nekim godinama prosvjetni inspektori iz Ministarstva ili banske uprave.
(KRAJ)