Predstavnici studenata svih fakulteta zatražili su juče od rukovodstva Univerziteta Crne Gore (UCG) da država garantuje da će finansirati magistarske studije ukoliko bude primijenjen reformski model 3+2+3 (osnovne, magistarske i doktorske), koji nameće Rektorat. Na sastanku sa rektorkom Radmilom Vojvodić oni su predložili da se uvaže specifičnosti studija, kao i da na Pravnom i Ekonomskom fakultetu osnovne studije traju četiri godine. Studentski parlament (SP) traži da se promijene zakonski propisi.
Rektorka Vojvodić je kazala da su uprava Univerziteta i Vlada, koja je u toku sa svim aktivnostima u susret međunarodnoj akreditaciji, zainteresovani da podrže finansiranje mastera zbog kvaliteta.
– Naš stav je da na univerzitetu može da postoji više modela i da ne moraju sve jedinice da imaju strukturu studija 3+2+3. Tržište rada treba da bude ključni parametar u procesu reformi, iako je i mobilnost značajan segment, svakako ne i prioritetni, imajući u vidu problem nezaposlenosti koji je evidentan i to naročito među populacijom sa diplomom o završenom fakultetu. Bečelor diploma treba da ima jasnu prepoznatljivost na tržištu rada i potrebno je blagovremeno dobiti podršku od nadležnih institucija da se ide u pravcu njenog adekvatnog pozicioniranja u nacionalnom okviru kvalifikacija – kazali su studenti na sastanku sa Vojvodić.
Studentski parlament je istakao da je veoma značajno za njihove kolege na koji način i koliko će biti školarine za master, jer će nakon osnovnih studija, svi morati da upisuju magistarske, budući da se specijalističke ukidaju.
– Potrebno je obezbijediti garancije od Vlade da će master studije, takođe, biti finansirane iz budžeta, uz jasno definisanje broja studenata koji će biti u prilici da o trošku države nastave studije po završetku prvog stepena. Krovna organizacija studenata UCG stava je da na master studijama treba da bude onoliko budžetskih mjesta koliko je propisano licencom Ministarstva prosvjete kojom se propisuje broj studenata koji se mogu upisati na svim nivoima studija – kazali su na sastanku u Rektoratu.
U saopštenju iz Rektorata navodi se da je Vojvodić kazala studentima da je master stepen (magistarske studije) suština reforme. Govoreći o eventualnoj redukciji studijskih programa, ona je pojasnila da je „riječ je o traganju za održivim i uporedivim modelom u odnosu na evropske univerzitete“.
– U okviru međunarodne akreditacije obavezni smo da imamo uporedne primjere kako bismo znali koliko su naši studijski programi, odnosno fakulteti, spremni za odlaznu i dolaznu mobilnost, odnosno kompatibilni na evropskom prostoru visokog obrazovanja. Model 3+2+3 nam omogućava izuzetnu mobilnost na evropskom prostoru, ali i horizontalnu na našem univerzitetu, što je osobina unaprijeđene Bolonje. To znači da student nakon osnovnih studija može da ide i na drugi fakultet na master – rekla je Vojvodić.
Prorektor UCG Živko Andrijašević podsjetio je na višemjesečni rad na reakreditaciji Univerziteta, navodeći da su na početku tog procesa univerzitetske jedinice imale različite stavove o standardima kojima treba težiti.
– Jednako je loše ako studije budu 3+2+3, a ne sadrže kvalitet kome se teži. Mislimo da smo u ovom zajedničkom radu uspjeli da dođemo do nečega što su opšta i zajednička stanovišta kada je riječ o određenim standardima kvaliteta. Ostalo je sa Pravnim i Ekonomskim fakultetom da dođemo do modela koji će predstavljati ono što je zahtjev određenih standarda kvaliteta i ono što je politika UCG kao cjeline – rekao je Andrijašević.
D.B.
Praktična nastava veliki problem
Studentski parlament UCG je prepoznao nedostatak prakse kao jedan od glavnih problema, pa će nastojati da dajući svoj doprinos u procesu reforme državnog univerziteta, aktivno učestvuje u kreiranju novih nastavnih planova i programa kako bi se našim studentima pružila potrebna praksa u toku trajanja studija. Praksa treba da postoji na svim fakultetima i na svim nivoima studija, jer će samo na taj način studenti po završetku fakulteta, biti u prilici da odgovore na sve izazove koje pred njih postavlja savremeno tržište rada, kazali su studenti.