Kolegijum Državne revizorske institucije, kojim je rukovodio Branislav Radulović a član bio Dragiša Pešić, dao je pozitivno mišljenje na finansijski izvještaj za prošlu godinu Ministarstva unutrašnjih poslova, na čijem je čelu Raško Konjević, i dao uslovno mišljenje na usklađenost poslovanja sa pozitivnim propisima.
DRI je u konačnom izvještaju o reviziji konstatovala da je MUP probio budžet za prošlu godinu za 4,44 miliona eura, jer je za tu potrošačku jedinicu iz budžeta odobreno 69 miliona, a potrošeno 73,5 miliona, 6,43 odsto više od odobrenog. Probijanje budžeta je, po nalazu DRI, posledica plaćanja po osnovu otplate obaveza iz prethodnog perioda u iznosu od 4,62 miliona, odnosno obaveza prema dobavljačima i sudskih sporova iz radnog odnosa za prekovremeni rad, rad noću, u dane državnih i vjerskih praznika, dnevnice za službena putovanja, naknada za odvojeni život, dežurstvo, manje isplaćeni topli obrok... Prema Zakonu o budžetu sredstva za isplatu obaveza po osnovu sudskih rješenja tokom godine Ministarstvo finansija je trebalo da preusmjeri u korist MUP-a, odnosno korisnika budžeta koji je uzrokovao te troškove, ali to nije urađeno. DRI navodi i da zahtjevi za plaćanje po osnovu sudskih sporova nijesu potpisani ni ovjereni u skladu sa članom 10 Uputstva o radu državnog trezora.
DRI je MUP-u dala 21 preporuku, a Ministarstvu finansija dvije, odnosno da obezbijedi punu primjenu godišnjeg Zakona o budžetu i člana 10 Uputstva o radu državnog trezora.
DRI konstatuje da je u MUP-u na neodređeno vrijeme zaposleno 5.046. Od tog broja njih 534 je na kraju prošle godine imalo status neraspoređen, a utvrđeno je i da pravo na ostvarivanje staža sa uvećanim trajanjem nije utvrđeno pojedinačnim rješenjima. MUP je, po nalazu DRI, u prošloj godini izvršio budžet 106,43 posto u odnosu na planirani, a pored toga ugovorio je i obaveze koje su dospjele u 2014. u iznosu od 727.962 eura, što nije u skladu sa Zakonom o budžetu. Utvrđeno je i da je sa programa Vanredne situacije i civilna bezbjednost na druge programe preusmjereno ukupno 375 hiljada eura, što je 12,62 odsto ukupnog budžeta tog programa, odnosno prelazi 10 odsto sredstava utvrđenih zakonom za program čiji se iznos smanjuje, što nije u skladu sa zakonom. Za program Administracija budžetom je planirano 5,7 miliona, a preusmjeravanjem su ta sredstva povećana na 8,6 miliona, ili za 49,8 odsto, a za pojedine pozicije izdataka, navodi DRI, sredstva planirana budžetom preusmjeravanjem su uvećana i više od 100 posto, što je utvrđeno kod Uprave policije, čiji je ukupni budžet realizovan 104,78 posto u odnosu na plan.
Neizmirene obaveze za tekuće izdatke od 1,67 milion, kao i obaveze za kapitalne izdatke od 69,5 hiljada eura izmirene su sa pozicije izdataka tekućeg budžeta, pa je preporuka da se neizmirene obaveze planiraju na računima otplata obaveza iz prethodnog perioda.
– Za dio zaposlenih ne postoji pisani zahtjev sa obrazloženjem o opravdanosti dodjele varijabilnog dijela zarade, a uputstvom o načinu i postupku određivanja varijabilnog dijela zarade, koje je 24. novembra 2014. donio MUP, nijesu dovoljno jasno definisani kriterijumi za dodjelu varijabilnog dijela zarade – navedeno je u izvještaju.
DRI je na odabranom uzorku konstatovala da je za dva zaposlena obračunat staž sa uvećanim trajanjem, iako ne pokrivaju radna mjesta na kojima se staž računa na taj način. Utvrđeno je i da MUP nije izvršio procjenu vrijednosti velikog dijela nepokretne imovine, što je bilo dužno da uradi u skladu sa Zakonom o državnoj imovini, te DRI konstatuje da evidencija MUP-a i podaci poslati Upravi za imovnu ne prikazuju prave vrijednosti imovine kojom raspolaže i upravlja MUP.
– Ministar unutrašnjih poslova donio je odluke o isplati gotovinskih novčanih sredstava za posebne operativne potrebe, po kom osnovu je izvršena isplata vanrednih avansa sa glavnog računa državnog trezora u iznosu od 273 hiljade – navodi se u izvještaju DRI i ističe da trezoru nijesu dostavljene priznanice ni fakture kojima se ta sredstva pravdaju.
J.V.
Namjerno izbjegavali Zakon o javnim nabavkama
MUP je u prošloj godinu šest puta mijenjao plan javnih nabavki, koji je prvobitno iznosio 10 miliona, a izmjenama je uvećan za 1,027 miliona, a u kontrolisanoj godini je došlo do neizvršenja plana u iznosu od 1,35 miliona.
Pregovaračkim postupkom izvršeno je sedam javnih nabavki, bez objavljivanja tendera u ukupnom iznosu od 1,072 miliona robe i 6,6 hiljada usluga, uz saglasnost Uprave za javne nabavke. U postupku dobijanja saglasnosti MUP se pozvao na „izuzetnu hitnost” kod nabavke registarskih tablica i naljepnica, dok su se kod nabavke kancelarijskog materijala pozvali na to da bi promjena ponuđača, odnosno robe, izazvala tehnički problem u funkcionisanju i održavanju. Potrošni materijal nabavljan je i putem neposrednog sporazuma u iznosu od 42,7 hiljada eura. DRI konstatuje da hitnost kao osnov mora da počiva na nepredvidivim okolnostima, koje su izvan kontorle naručioca, kao i da je traženje saglasnosti za nabavku od konkretnog ponuđača suprotno osnovnim načelima javnih nabavku. Budžet MUP-a za javne nabavke planiran je u iznosu od 11,050 miliona, od čega je izvršeno 9,7 miliona, dok su javne nabavke putem neposrednog sporazuma izvršene u iznosu od 726,8 hiljada, što nije u skladu sa zakonom.
– Ministarstvo se nije pridržavalo uslova i načina javne nabavke, utvrđene zakonom i tokom godine je dijelilo predmet javne nabavke, koja predstavlja jedinstvenu cjelinu (auto-gume, registarske naljepnice, iznajmljivanje vozila usluge prevođenja) s namjerom izbjegavanja primjene zakona i propisanog postupka javne nabavke – navodi se u izvještaju DRI i konstatuje da je za taj prekršaj predviđena novčana kazna od dvije do 20 hiljada eura.
Takođe, MUP je sproveo ukupno 20 povjerljivih postupaka u vrijednosti 1,59 miliona, ali su u tim postupcima nabavljene i auto-gume, putnička kombi vozila, što ne spada u sredstva posebne namjene.