Direkcija za saobraćaj Ministarstva saobraćaja i pomorstva od početka godine objavila je 21 javni poziv vrijednosti od 200.000 do 10 miliona eura, pokazuju podaci Istraživačkog centra MANS-a. Zanimljivo je da je na 17 tendera, vrijedanih 28.655.318 eura, Direkcija povjerila poslove firmama a da pritom nijednom nije tražila od ponuđača da dokažu finansijsko-ekonomsku sposobnost.
To je iznenađujuća praksa s obzirom na to da je pomenuta institucija do sada uglavnom insistirala da ponuđači na tenderima daju garancije da su sposobni da ispoštuju preuzetu obavezu.
Zakonom o javnim nabavkama nije propisano da su državne institucije obavezne da od ponuđača traže dokaz da su ekonomsko-fnansijski sposobni, ali je upitno kako onda institucije obezbjeđuju da se započeti poslovi završe.
Direktor Direkcije za saobraćaj Savo Parača izjavio je za „Dan” da se garancije ne traže kako bi na tenderima mogle učestvovati i manje kompanije, koje ne raspolažu velikim kapitalom.
– Shodno rješenju Državne komisije za kontrolu javnih nabavki od 15. septembar 2014. u kojem se navodi da propisivanje uslova u tenderskoj dokumentaciji, koji se odnose na ekonomsko-finansijsku i stručno-tehničku i kadrovsku osposobljenost ponuđača, piše da naručilac traženjem ovih uslova čini bitnu povredu Zakona o javnim nabavkama. Tim aktom je propisano da je bitna povreda zakona u postupku javne nabavke neusaglašenost tenderske i druge dokumentacije za javno nadmetanje sa zakonom, koja je dovela ili koja je mogla da dovede do diskriminacije ponuđača ili ograničenja tržišne konkurencije. Ovim rješenjem, između ostalog, Državna komisija za kontrolu javnih nabavki poništila je postupak izbora izvođača na redovnom održavanju regionalnih i magistralnih puteva vrijedan 38 miliona eura. Iz tih razloga u svim narednim postupcima ovi uslovi nijesu traženi – istakao je Parača.
On navodi da od Uprave za javne nabavke nije traženo mišljenje po pitanju dostavljanja dokaza o ekonomskoj sposobnosti preduzeća sa kojima sklapaju poslove s obzirom na stav Državne komisije.
– Obezbjeđenje da će se ugovoreni posao završiti dato je kroz činidbenu garanciju koja je sastavni dio ugovora. Isto tako, od svake privremene situacije zadržava se iznos od 10 odsto do konačnog obračuna, kao vid dodatne garancije – objašnjava Parača.
Koordinatorka Istraživačkog centra MANS-a Ines Mrdović ocijenila je za „Dan” da je prosto nevjerovatno da Direkcija za saobraćaj ne traži od ponuđača dokaz finansijske sposobnosti.
– Iako zakon ovaj dokaz ne definiše kao obavezan, već kao fakultativan, Direkcija za saobraćaj sprovodi kapitalni budžet i dodjeljuje javne nabavke višemilionskih vrijednosti, koje bi nesumnjivo morale da budu praćene dostavljanjem odgovarajućeg dokaza da su izabrane kompanije zaista finansijski sposobne da realizuju ugovorene poslove. Direkcija za saobraćaj je ranijih godina uvijek tražila ovaj dokaz, ali je u međuvremenu promijenila praksu. Tako sada imamo situaciju da ugovoreni poslovi Direkcije za saobraćaj u ovoj godini, koji su vrijedni najmanje 22 miliona eura, nijednom nijesu bili praćeni obavezom dostavljanja dokaza o finansijskoj sposobnosti ponuđača. Ova činjenica je sama po sebi dovoljno frapantna jer otvara pitanje da li će ugovoreni poslovi biti završeni u planiranim rokovima i da li će u krajnjem povećati ugovorenu cijenu poslova, što bi na kraju platili poreski obveznici – izjavila je Mrdovićeva.
Pored toga, dodaje Ines Mrdović, treba naglasiti da ovo nije jedini kriterijum koji je Direkcija za saobraćaj znatno promijenila.
– Tako je primjetno da se od ponuđača gotovo ne zahtijeva da imaju pristup odgovarajućim kreditnim ili finansijskim sredstvima, kojima bi dodatno garantovali izvršenje posla, što je ranijih godina traženo, posebno kada se radilo o poslovima velikih vrijednosti. Na kraju, neshvatljivo je da Državna komisija za kontrolu postupka javnih nabavki, makar koliko je poznato u javnosti, nije zauzela nikakav stav po ovom pitanju, tim prije što ovakvo postupanje Direkcije za saobraćaj može proizvesti niz štetnih posledica po državnu kasu – zaključuje Mrdović.M.S.
Zakon propisuje, ali ne obavezuje
Zakonom o javnim nabavkama propisano je da naručilac u pozivu za javno nadmetanje, pored obaveznih uslova za učešće na tenderu, može da predvidi da ponuđač mora da dokaže da ispunjava i fakultativne uslove koji se odnose na ekonomsko-finansijsku sposobnost i stručno-tehničku i kadrovsku osposobljenost.
Obavezni uslovi za učešće ponuđača su da je upisan u registar kod organa nadležnog za registraciju privrednih subjekata, da ima dozvolu, licencu, odobrenje ili drugi akt za obavljanje djelatnosti koja je predmet javne nabavke, da je uredno izvršio sve obaveze po osnovu poreza i doprinosa, da dokaže da on, odnosno njegov zakonski zastupnik, nije pravosnažno osuđivan za neko od krivičnih djela organizovanog kriminala sa elementima korupcije, pranja novca i prevare.
Ispunjenost uslova koji se odnose na ekonomsko-finansijsku sposobnost ponuđača, koja nije obavezna, dokazuje se izvještajem o računovodstvenom i finansijskom stanju, bilansom uspjeha i stanja sa izvještajem ovlašćenog revizora u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo i revizija, najviše za poslednje dvije godine, odnosno za period od registracije, kao i odgovarajućim bankarskim izvodom, potvrdom ili izjavom o finansijskoj sposobnosti ponuđača, odnosno, po potrebi, dokazom o osiguranju za štetu od odgovarajućeg profesionalnog rizika.