PRIREDIO: MILADIN VELjKOVIĆ
Branislav Petronijević je dugogodišnju karijeru nastavnika na Velikoj školi i kasnije Univerzitetu u Beogradu otpočeo kao veoma mlad čovjek sa svega 28 godina. Tek što je doktorirao i primljen kao „učitelj stranog (njemačkog) jezika u gimnaziji”, istovremeno je izabran na mjesto docenta koje je bilo i veliko društveno i stručno priznanje tom mladom doktoru. Svakako da se za to mjesto izborio prije svega svojim pisanim radovima koji su bili ne samo neobični za tu sredinu, jer su unosili svježi duh evropskih filozofskih vrijednosti, već su i nagovještavali duhovno stasavanje jednog mladog čovjeka u vrhunskog mislioca i naučnika. Time je Velika škola (kasnije i Beogradski univerzitet) dobila ne samo izvanredno poletnog, obrazovanog i ambicioznog nastavnika nego i obezbijedila mnogo povoljnije uslove za kvalitetno i svestrano obrazovanje mladih generacija u našoj sredini iz filozofije i drugih srodnih oblasti. Kada je primljen za docenta to je istovremeno za njega značilo i dobijanje stalnog zaposlenja i redovno primanje sredstava neophodnih za egzistenciju. Obezbijedivši tako materijalnu podlogu mogao se mnogo potpunije i poletnije posvetiti namjeravanom sistematskom radu na izgrađivanju svog sopstvenog filozofskog sistema. Dobijanje mjesta nastavnika na Velikoj školi ga je dodatno stimulisalo i podsticalo da razvije plodan i raznovrstan spisateljski rad koji će biti otjelotvoren u nizu izvanredno značajnih djela iz raznih oblasti filozofije i nauke, različitog duhovnog, naučnog i stručnog nivoa.
Petronijevićeva nastavnička djelatnost na Velikoj školi, a potom i na Univerzitetu u Beogradu trajala je skoro trideset godina, tačnije 29 godina i blizu tri mjeseca. Veoma brzo je sa mjesta docenta dobio zvanje vanrednog profesora, 16. juna 1899. godine, dakle sa nepunih godinu dana službe. Istovremeno je tada razriješen dužnosti učitelja njemačkog jezika i filozofije u beogradskoj gimnaziji „Kralj Aleksandar I”. Od samog početka je veoma ozbiljno i odgovorno prihvatio nastavničku dužnost i svoja predavanja, vježbe i uopšte cio rad sa studentima podigao na evropski nivo. Zapravo, čitava njegova univerzitetska karijera je nastojala i težila dostizanju izuzetno visokih nastavnih standarda kako bi se konačno i u Srbiji, u to vrijeme dosta udaljenoj od kulturnih evropskih tokova, počelo primjenjivati i ostvarivati duhovno stremljenje koje je bilo aktuelno u evropskim zemljama, posebno u Njemačkoj. Otuda je i proizilazila neprekidna, dosledna i neumorna nastavnička i javna djelatnost koju je Petronijević ispoljavao od prvog dana stupanja na dužnost nastavnika pa sve do kraja njegove profesorske karijere.
Kao profesor je najprije držao kurseve iz istorije filozofije, i to iz svih perioda njenog razvoja. Posebni afinitet je imao i pažnju poklanjao istorijskom razdoblju od renesanse do Kanta. To vrijeme je predstavljalo doba izgradnje moderne nauke i velikih metafizičkih sistema. S obzirom da je Petronijević bio „rođeni metafizičar”, to je razumljiva bila njegova izrazita lična zainteresovanost za velike filozofske sisteme evropskih mislilaca i naučnika, posebno Spinoze i Lajbnica. Uporedo sa obavljanjem nastavne dužnosti, Petronijević je započao plodnu i raznovrsnu spisateljsku djelatnost što je rezultiralo objavljivanjem velikog broja radova iz raznih oblasti, ali i različitog naučnog, filozofskog i duhovnog nivoa. Odmah na početku je, naime, objavio nekoliko rasprava i djela iz istorije filozofije, a potom i svoje najvažnije (životno) djelo Principi metafizike, u dva toma, pri čemu je prvi dio objavljen 1904, a drugi 1912. na njemačkom jeziku. Tokom čitavog života je planirao da svoj kapitalni filozofski poduhvat kruniše objavljivanjem još dva djela, ali je je sticaj životnih i drugih okolnosti onemogućio realizaciju te njegove želje i namjere.
Na početku karijere je, da ovdje navedemo kao primjer, objavio svoje Principe teorije saznanja, kao i Istoriju novije filozofije: od renesanse do Kanta (1903), koju je napisao veoma brzo – za svega tri mjeseca. U to vrijeme piše i objavljuje studiju o Ničeu, kao i niz drugih radova. Čitav taj obiman i intenzivan spisateljski rad nije bio motivisan samo sticanjem nastavničkih zvanja na Velikoj školi, iako je, naravno, bio od ključnog značaja. Na osnovu referata profesora pedagogije Vojislava Bakića (1847-1929) i profesora istorije Dragoljuba M. Pavlovića (1866-1920), od 24. februara 1903. godine, Petronijevića je Akademijski savjet Velike škole izabrao za redovnog profesora (sa 21 glasom “za” od ukupno 30 članova Savjeta). Tada je za docenta postavljen socijaldemokrata i načelni protivnik metafizike Dragiša Đurić. Unapređenje je bilo dodatni podsticajni motiv za još intenzivniji i raznovrsniji Petronijevićev nastavnički angažman.
Svoja predavanja je zasnivao i pripremao na mnogobrojnoj kvalitetnoj i pouzdanoj literaturi, posebno standardnim knjigama na njemačkom jeziku. Do kraja žvota je upražnjavao naviku stečenu još kao njemački đak, kao student i doktorant Lajpciškog univerziteta, da sva pitanja i teme razmatra i obrađuje studiozno i veoma temeljito. U čitavom njegovom radu nije bilo mjesta improvizaciji i formalizmu. Uvijek je nastojao da se oslanja na najveća imena i autoritete u filozofiji i nauci. Stoga je stalno i iznova pomno proučavao kapitalne spise i dostignuća znamenitih mislilaca čija je shvatanja i sisteme temeljito proučavao i veoma dobro poznavao. Redovno je pratio i proučavao i tadašnju tekuću aktuelnu filozofsku literaturu, ali je, ipak, uvijek prednost davao provjerenim klasičnim dostignućima. Smatrao je da se najbolji temelji filozofskog poimanja svijeta i života nalaze kod osnivača moderne filozofske misli, u vremenu prije Kanta, posebno među velikanima racionalizma Dekarta, Spinoze i Lajbnica. (NASTAVIĆE SE)