Povodom ovog zahtjeva grupe građana muslimana, Ministarstvo je zauzelo krajnje tolerantan stav sa kojim je upoznat i direktor gimnazije „da učenicima muslimanima ne treba zabranjivati nošenje fesova“. Vjerska i nacionalna tolerancija, koja je bila prisutna i u svim drugim oblastima života i rada, ogledala se i u ovom anahronom običaju. U školskoj 1933/34. godini direktor gimnazije Jovan Spasić, kažnjen je pismenom opomenom Ministarstva što je dozvolio izvođenje pozorišnog komada Kobna čaša, u kome se u jednoj rečenici pominjao prorok Muhamed i njegova žena Hatidža.
U novostvorenoj jugoslovenskoj državi Kraljevstvu, odnosno Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca, Pljevlja su bila udaljena od razvijenih centara privrednog i društvenog života i saobraćajno slabo povezana. Međutim, i pored takvog geografskog položaja, nijesu bila izolovana od političkih i društvenih zbivanja u zemlji.
Radikalnim mjerama suzbijane su komunističke ideje, i djelovanje Komunističke partije, koja je stvorenu jugoslovensku državu tretirala kao „tamnicu naroda“ i u svom programu do 1934. godine, definisala političko opredjeljenje da radi na razbijanju Jugoslavije. Međutim, ljevičarske ideje podržavane od Sovjetskog Saveza, opstajale su u jugoslovenskoj državi u cijelom međuratnom periodu (1920-1941). Uprava gimnazije i svi državni organi, borili su se svim sredstvima, ponekad i beskompromisno protiv komunističkih ideja. Vladislav Nešković, direktor gimnazije (1928-1932) zabranjivao je učenicima gimnazije da zajedno vježbaju sa sokolima zanatskog esnafa, smatrajući da su u sokolskom pokretu prisutne ljevičarske ideje, iako je na čelu pljevaljskih sokola tada bio protojerej Savo Vukojić. Posebno zategnuto stanje u gimnaziji bilo je u toku školske 1938/39. školske godine. U antikomunizmu prednjačio je Bruno Marčić, direktor gimnazije, koji je, navodno, prilikom dolaska u Pljevlja govorio: „Da u Pljevljima, na ovoj nemirnoj tromeđi, treba da postupi po pismu popa Korošeca (ministra unutrašnjih poslova), da razjuri to nemirno osiono gnijezdo komunista u Pljevaljskoj gimnaziji ... Došao sam da sredim pljevaljsku gimnaziju, da ovdje zavedem red, nikakve veze sa studentima i radnicima“. Đacima sa sela govorio je da ne treba da idu u školu, već da obrađuju zemlju. Nastavnički kolektiv, učenici i građanstvo su se podijelili, u podršci i osporavanju direktorovih postupaka. Nezadovoljni učenici nailazili su na razumijevanje kod mlađih profesora, simpatizera komunističke partije. Djelovali su na učenike svojim držanjem i radom u učeničkoj literarnoj družini i u ličnim kontaktima, ohrabrivali ih i podržavali u političkom opredjeljenju i u svojim nastojanjima da škola bude drugačija. U starijim razredima gimnazije organizovana je ilegalna biblioteka, radi upoznavanja sa marksističkom misli. Bez znanja uprave škole organizovaće i tzv. đačku zadrugu – zajedničko učenje i umnožavanje komunističkog materijala. Politika i političke borbe su se polako uvlačile u gimnaziju. Nastala je polarizacija kod profesora, učenika i građanstva i do distanciranja dijela učenika od uprave škole i pojedinih nastavnika. Nezadovoljni učenici podržavani su i usmjeravani od profesora ljevičara. Učvršćuju se veze i saradnja sa studentima i radničkim pokretom, organizuje se ilegalna biblioteka i štamparija za upoznavanje i umnožavanje marksističke literature. Nezadovoljstvo u školi i društvu, vješto je iskorišćeno da se učenici vrbuju za komunizam. Zbog drugačijeg opredjeljenja od zvanične državne politike u naelektrisanoj atmosferi, došlo je do otpuštanja iz službe profesora ljevičara (Miodraga Draga Džuverovića), što je dovelo do napuštanja nastave od strane jednog broja učenika i velikog štrajka đaka Pljevaljske gimnazije, 29. i 30. marta 1939. godine. Učenici su sačinili Rezoluciju o uzrocima štrajka, zbog nezdravog stanja u školi i odnosa nekih nastavnika. Konačan tekst Rezolucija poslat je upravi škole, Ministarstvu prosvjete i izvjesnom broju građana u Pljevljima, u kojoj je izneto nezadovoljstvo protiv uprave i nekih profesora u školi. Međutim, čini se, a to nam je potvrdilo i nekoliko učesnika štrajka, da su prvenstveno bili protiv vladajućeg režima, što nijesu mogli javno da saopšte, pa tek onda protiv nepedagoških postupaka direktora i nekih nastavnika, što nije bilo sporno. U osnovi je znači, bilo nezadovoljstvo sa zvaničnom tadašnjom državnom politikom. U međuvrmenu, nastava je nastavljena sa učenicima koji nijesu štrajkovali. Delegacija iz Pljevalja boravila je kod ministra prosvjete i molila ga da se djeci štrajkačima ne zatvore vrata škole. Ministar je u Pljevlja poslao izaslanika da ispita pravo stanje stvari. Uprava gimnazije reagovala je brzo i radikalno i isključila iz škole čak 89 učenika gimnazije, a svi ostali učesnici štrajka (oko 300) kažnjeni su ukorom Nastavničkog vijeća. Uprava je dala i predlog da se premjesti nekoliko profesora. Nijesu pomogle ni brojne intervencije poslanika i uglednih građana iz Pljevalja, da Ministarstvo prosvjete vrati u školske klupe isključene učenike.
(NASTAVIĆE SE)
PRIREDIO: MILADIN VELjKOVIĆ
Komentari
Komentari se objavljuju sa zadrškom.
Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijedjanje i klevetanje. Nedozvoljen sadržaj neće biti objavljen.
Prijavite neprikladan komentar našem
MODERATORU.
Ukoliko smatrate da se u ovom članku krši Kodeks novinara, prijavite našem
Ombudsmanu.