PIŠE: NIK GAŠAJ
Prvi slobodni izbori u Crnoj Gori su održani 1990. i predstavljaju prelom u političkom životu jer prije tih izbora u Crnoj Gori, odnosno u SFRJ, pravo na vladanje se zasnivalo na prošlim zaslugama vladajuće komunističke partije, a ne na osnovu volje građana izražene na slobodnim i demokratskim izborima. Naime, 1945. u Jugoslaviji je došlo do bitnog ograničenja djelovanja opozicionih političkih partija, a potom i do njihove zabrane, pa su slobodni izbori postali nemogući. Time je, zapravo, bila ukinuta mogućnost birača da se na izborima opredjeljuju između više različitih političkih opcija.
Ako idemo dalje u prošlosti, velike primjedbe mogu se uputiti i izborima u Kraljevini Jugoslaviji. Izbori održani od 1931. do 1938. nisu bili slobodni i pošteni jer je na njima, prema izbornom zakonu od 1931, glasanje bilo javno, što znači da je građanin zbog svog izbornog opredjeljenja bio izložen rizicima sankcija u životu i radu.
Takođe, izbori održani u razdoblju od 1921. do 1929. bili su tajni, premda su i oni imali krupan nedostatak u tome što su žene i nepismeni muškarci, prema izbornom zakonu od septembra 1920, bili lišeni prava glasa.
Nakon 1990. u Crnoj Gori tekli su procesi formiranja i organizacionog učvršćivanja političkih partija. To su značajni političkih procesi jer političke partije u Crnoj Gori, kao i u drugim postkomunističkim zemljama jugoistočne Evrope, imaju značajnu ulogu u konsolidaciji demokratskog političkog poretka.
Većina relevantnih političkih partija Crne Gore uspjela je da uprkos nizu teškoća (finansijskih, kadrovskih, institucionalnih), organizaciono uspostavi organizaciju na teritoriji šire Crne Gore.
Do predsjedničkih izbora 1997. i parlamentarnih izbora 1998. u Crnoj Gori – bivša komunistička partija, tj. vladajuća partija (DPS) je imala nadmoćan položaj nad opozicijom na svim dimenzijama: ekonomskoj, institucionalnoj i medijskoj. Tako da je ona na izborima 1990, 1992. i 1996. izvojevala apsolutnu pobjedu. U tom pogledu Crna Gora je izuzetak od svih drugih postkomunističkih zemalja jugoistočne Evrope.
Poslije rascjepa DPS-a (1997), položaj te partije se mijenja, zato što je prinuđena da, kroz koalicione aranžmane dopusti drugim partijama učešće u vlasti, dok je u nekim opštinama već izgubila vlast.
Kao što je poznato, nastankom višepartijskog sistema u Crnoj Gori, pored građanskih partija, formirane su i nacionalne stranke manjinskih naroda, prije svega Albanaca, Muslimana-Bošnjaka i Hrvata.
U političkoj teoriji nacionalne partije predstavljaju demokratski institut u artikulisanju i ostvarivanju nacionalnih interesa, što je veoma važno. Međutim, postavlja se pitanje da li nacionalne partije uvijek i predstavljaju nacionalni interes, i, ako ostvaruju, u kojoj mjeri to rade, ili se samo samoobmanjuju da to čine, dok u stvari ostvaruju svoje posebne interese, odnosno interese njihovih vođa, i to nerijetko na štetu naroda koji predstavljaju. Dakle, ovdje dolazimo do jedne protivurječnosti i problema, tj. problema otuđenja nacionalnih partija odnosno njihovih oligarhija od društva i onih društvenih snaga koje čine njihov supstrat, tj. u ovom slučaju albanski, bošnjački i hrvatski birači u Crnoj Gori. Doduše, moramo reći da autokratske i oligarhijske tendencije nacionalnih stranaka nisu neka posebna njihova obilježja i specifičnost u odnosu na druge političke partije u Crnoj Gori. Ali, sve to ne opravdava njihov neadekvatan metod i sadržaj rada, ako već pretenduju da predstavljaju nacionalne interese.
Poseban je problem kada nacionalne stranke manjinskih naroda gube svoju samostalnost i subjektivitet i postaju politička transmisija vladajuće stranke. Tada takve nacionalne stranke obesmišljavaju svoje postojanje, a što se to često dešava sa nekim nacionalnim strankama manjinskih naroda u Crnoj Gori. Stoga, ostaje pitanje kako obezbijediti odgovornost predstavnika manjina, kako postići da ti predstavnici doista služe interesima manjine koju bi trebali predstavljati.
Takođe, ukazujemo na problematiku koja se ogleda u tome da u skupšinama svih nivoa vlasti ne postoje posebni postupci u odlučivanju kada se radi o pitanjima od vitalnog interesa za manjinske narode. Naime, naše skupštine napadno su majorističke, većina je netrpeljiva prema manjinama, bez obzira da li su one političke ili nacionalne. Otuda zastupljenost sa pojedinim predstavnicima nije nikakva garancija da će interesi manjinskih naroda u radu skupština biti uzimani u obzir i da će time popravljati status manjina u Crnoj Gori. Jer je bitna razlika između političke participacije predstavnika manjina i moći njihovog odlučivanja o esencijalnim interesima i potrebama manjinskih naroda u Crnoj Gori. U konsocijalnoj demokratiji manjinama se dopušta pravo veta kada se radi o važnim manjinskim pitanjima. Jer, status manjina u jednoj zemlji uzima se kao indikator demokratskih dostignuća i jedan od kriterijuma primjene evropskih standarda.
Učešće pripadnika manjinskih naroda u političkom životu jedne države, kao i dosledno ostvarivanja individualnih i kolektivnih manjinskih prava u institucijama pravno-političkog sistema, ne samo u formalnom smislu, nego i u fakticitetu, značajno je i za te manjine i za tu državu. Naime, kada su manjine bolje integrisane i akomodirane u sistem, veći je stepen demokratičnosti i stabilnosti društva. U tom su pogledu procesi demokratizacije i evropizacije komplementarni jer oba zahtjevaju ispunjavanje određenih standarda i kriterijuma.
I da zaključim. Većina mora da poštuje jednaka prava drugih. Prava manjina moraju biti zajamčena važećim pravnim poretkom i o njima nije moguće odlučivati po principu većine. Odluke o tome moraju se donositi uz saglasnost manjine odnosno njenih autentičnih predstavnika u čijem se prava, potrebi i interesu odlučuje.
(Autor je politikolog)