Piše: Savo Laušević
Kako stoje stvari s parlamentarizmom i nezavisnim sudstvom u Crnoj Gori u vremenu aktuelne ekonomske i političke krize, koja se generiše nemogućnošću demokratske smjene vlasti? Ovaj problem se otvara kroz aktuelne događaje oduzimanja imuniteta opozicionim poslanicima u situaciji opšte rascijepljenosti crnogorskog društva po svim bitnim osnovama: političkoj, ekonomskoj, socijalnoj i kulturalnoj. U takvim uslovima institucije su umnogome izglobljene iz svoje javne uloge i dobrim dijelom funkcionalizovane za partijske ili, pak, lične interese. Stvoreno je stanje u kojem se politička vlast i njena opozicija međusobno ne priznaju kao neophodni strukturni djelovi cjeline političkog života. Oni su izbačeni na društvenu scenu kao vječita vlast i vječita opozicija i samim tim kao vječiti neprijatelji. Veliko je pitanje kakva je to vlast koja nikada nije bila opozicija i obratno. Da li je izvan tog iskustva uopšte moguće normalno političko razumijevanje ove dvije neophodne pozicije demokratskog ustrojstva vlasti? Jasno je da nije. Jer vlast i opozicija, neophodni su strukturni djelovi parlamentarnog ustrojstva. Oni su djelovi cjeline koja ima zajednički cilj - izgradnju demokratske i funkcionalne države, kao javnog servisa za sve građane.
Ignorisanje ovog stanja vodi potpunom obezvređivanju svih demokratskih institucija u državi i društvu. Pogledajmo aktuelno političko stanje u Crnoj Gori: opozicija ne priznaje izbore, jedna polovina parlamenta glumi cijeli parlament. Ignoriše se pritom ne samo prosta činjenica da polovinu građana Crne Gore niko ne zastupa, već i smisao i značenje parlamenta kao takvog. Latinski glagol parlare nedvosmisleno upućuje na govor, razgovor i sporazumijevanje. Jer politika je oduvijek vezana za dijalog koji pretpostavlja suprotstavljene stavove i spor-razume u kojima se sporovi dovode do razumnih rješenja. Veliko je pitanje ko i sa kim razgovara u današnjem parlamentu Crne Gore? Da li može jedna strana razgovarati sa samom sobom? Da li je to tada uopšte parlament ili samo prosta mašina za štancovanje naručenih odluka od strane partijskih istomišljenika ili neke druge instance?
U tom svjetlu valja sagledati i nedavnu odluku Skupštine Crne Gore o skidanju imuniteta dvojici opozicionih poslanika (radi njihovog privođenja) po zahtjevu specijalnog državnog tužioca, zbog sumnje da su izvršili krivično djelo stvaranja kriminalne organizacije u pokušaju. Riječ je o poznatom slučaju od 16. oktobra, na dan parlamentarnih izbora, koji se na različite načine imenuje i kvalifikuje, a koji je direktno vezan za legalnost i legitimnost izbornih rezultata.
Ovim događajem politička kriza parlamentarizma otvara i drugo pitanje krize nezavisnosti i nepristrasnosti sudstva. Ove dvije krize su u međusobnoj vezi. Nezavisno od realnosti optužbi tužilaštva i mogućeg sudskog epiloga za naznačeno krivično djelo u pokušaju, javnost Crne Gore je podijeljena. Dakle, javnost je raspolućena, parlament je u raskolu, vlast i opozicija su izašli iz normalnog političkog načina saobraćanja. Sve to generiše vaninstitucionalnu političku borbu i mogućnost upotrebe nasilja. Da li je u takvom stanju političke krize parlamentarizma i legitimiteta izbora neophodno i razborito da se sudska instanca, kao ključni faktor zaštite slobode i vladavine prava, umiješa u pomenuti slučaj riskirajući da bude shvaćena kao politička podrška vladajućim strankama nasuprot političke opozicije? Samo u neslobodnim državama gdje je sloboda zapriječena, a pravo suspendovano, sudska instanca je lišena svoje autonomije i nepristrasnosti. Tada su stvoreni uslovi za upotrebu sudova u izvan pravne svrhe i njihovo služenje nekoj moći. Kada sudovi postanu sredstvo za izvanpravne ciljeve oni gube autonomiju po sebi i postaju nezavisni od sebe (tj. zavisni od centara moći kojima služe). U toj nezavisnosti od sebe akteri sudstva postaju žalosne maske pod kojima glume nezavisne sudove. Glumiti pravdu i pravedne procese (izvan pozorišta) je najveća nepravda. Igrati se prava i izigravati pravdu je najveći poraz i najopasnija bolest države i društva. Ta bolest se širi sa pravnog na moralno, političko i ekonomsko tkivo društva.
Pitanje koje se postavlja aktuelnom parlamentu je: kako je donio konkretnu odluku o skidanju imuniteta dvojici opozicionih poslanika radi određenja pritvora? Odluka je donesena ekspresno, bez rasprave i u vrlo kratkom roku, uz flagrantno kršenje procesnih procedura. Mimo pravnog osporavanja, ostaje pitanje o moralnom kredibilitetu aktuelnog polu-parlamenta i njegovog Administrativnog odbora da donosi odluke o opozicionim kolegama koji su izvan parlamenta. Gdje su tu dobri osjećaji za politički moral u horizontu navodne kolegijalne želje da se opozicioni poslanici, koji su u bojkotu zbog nelegitimnih izbora, vrate u parlament? Žalosno je da niko od prisutnih poslanika nije posumnjao, niti stao u odbranu i glasao protiv skidanja imuniteta. Kako bi se ponašala opozicija da je odluka parlamenta bila drugačija i da li bi to bila mudro ispružena ruka za spuštanje tenzija i razrješenje krize? Politički ostrašćeni polu-parlament nije iskazao takvu mudrost, ali mudrost je došla sa druge strane od vrhovnog državnog tužioca. Ovim je vrhovni državni sudija Ivica Stanković, bez štete za tužilaštvo, moralno, a i politički nadišao pristrasnost jednopartijskog polu-parlamenta. I ovog puta se pokazalo da najviše institucije traže najviše ljude sposobne za razborite i pravedne odluke.
Komentari
Komentari se objavljuju sa zadrškom.
Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijedjanje i klevetanje. Nedozvoljen sadržaj neće biti objavljen.
Prijavite neprikladan komentar našem
MODERATORU.
Ukoliko smatrate da se u ovom članku krši Kodeks novinara, prijavite našem
Ombudsmanu.