PRIREDIO: MILADIN VELjKOVIĆ
U oktobru 1888. godine Ajnštajn se poslije završetka osnovne škole upisao u prvi razred gimnazije „Luitpold” u Minhenu koja je, takođe, pripadala katoličkoj konfesiji. Između 58 učenika Ib razreda nalazio se i najmlađi đak jevrejske vjeroispovijesti. Glavni predmeti su bili posvećeni staroj antičkoj kulturi i tradiciji, posebno grčkom i latinskom jeziku, tako da su se učenici upoznavali sa dostignućima starih civilizacija. Međutim, strogi i kruti način školovanja nikako nije odgovarao mladom Ajnštajnu. I u toj školi se učilo mehanički i nekreativno. Trebalo je stečeno znanje samo mehanički reprodukovati, a to nikako nije odgovaralo učeniku koji je želio da se udubi u ono što je učio i da pronikne u smisao savladanih lekcija i gradiva.
Ajnštajn se posebno isticao na polju matematike i prirodnih nauka. Sklonost ka tim oblastima je, inače, pokazivao još od najranijeg djetinjstva, od vremena kada se prvi put sreo sa ponekom pojavom ili pročitavši datu knjigu posvećenu tim oblastima. Sjećajući se svojih gimnazijskih dana, slavni naučnik je jednom sarkastično rekao: „Učitelji u osnovnoj školi bili su slični narednicima, a nastavncii u gimnaziji poručnicima”. Kao marljiv i dobar učenik nije dolazio u sukob sa nastavnicima, a među đacima je vladalo primjerno drugarstvo. Niko Ajnštajna nije izdvajao iako nije pripadao katoličkoj vjeri. On je nastojao da pomogne slabijim učenicima, što su njegovi drugovi posebno cijenili.
Među nastavnim osobljem je bio jedan izvanredan poznavalac i poštovalac antičke kulture. Bio je liberalan i nije se povinovao krutim i uobičajenim kriterijumima koji su, inače, bili karakteristični za tadašnje njemačke gimnazije (i druge srednje škole). Taj nastavnik se zvao Rues, pa je Ajnštajnu bilo posebno drago da bude na njegovim časovima. I kasnije je kao slavan i priznati fizičar gajio posebno poštovanje prema starom svom profesoru. Ajnštajnu je bilo posebno drago što je Rues lijepo, slikovito i maštovito govorio o starim kulturama i civilizacijama. Nastojao je da i svoje učenike zainteresuje za dostignuća starih Grka i Rimljana.
Treba posebno izdvojiti uticaj koji je na mladog Ajnštajna izvršio njegov stric Jakob. On je svoga sinovca posebno podučavao u matematici, ali na jedan izvanredno kreativan i zanimljiv način. Ne samo da je svome malome učeniku davao da rješava lijepe i privlačne zadatke, nego je to uvijek radio i na originalan način. Jednačine mu je prikazao u obliku lova neke nepoznate životinje. Tu nepoznatu životinju koju je trebalo uhvatiti, naći ili je odrediti stric je označavao kao nepoznatu sa znakom x ili y. Upravo je takvim postupkom kod Alberta razvio smisao za neobično rješavanje linearnih jednačina sa jednom nepoznatom. Tako je, zapravo, Ajnštajn matematiku više naučio samostalno i uz stričevu pomoć nego što je to bio slučaj sa uobičajenim školskim programom. Još jedna okolnost je uticala da je mladi Ajnštajn zavolio matematiku i pokazivao posebno interesovanje prema ovoj „kraljici nauka”. Roditelji su svome sinu obično kupovali udžbenike prije početka godine. Među novokupljenim knjigama su, razumljivo, bili i udžbenici iz algerbe i geometrije. Upravo ga je ova oblast, geometrija, posebno zainteresovala kada je samostalno počeo da je izučava. Uočio je koliko je ovo lijepa, skladna i inspirativna nauka. Dobro je proučio sve izložene teoreme, samostalno ponovio odgovarajuće dokaze, izveo sve posledice. Nastojao je i da riješi sve postavljene zadatke, a naročito one koji su se odnosili na konstrukcije. Pokazalo se da je takvim svojim načinom stekao izvanredno solidnu osnovu i za kasniji samostalni način izučavanja i mnogih drugih oblasti.
Kada je Ajnštajnu bilo 15 godina, njegov otac je zapao u finansijske i druge poslovne probleme. Svaki preduzetnički posao podrazumijeva i određenu dozu rizika, a to se ponekad odražavalo i kao negativan poslovni poduhvat. Tako je firma njegove porodice, usled proizvodnje određene robe, a i nedobijanja jednog povećeg posla, došla pod stečaj pa je Herman, zajedno sa bratom Jakobom, morao da mijenja mjesto prebivališta. Izabrali su kao mjesto premještanja njihove manje fabrike u Paviji (Italija). Malog sina su ostavili u Minhenu kako bi nastavio započeto srednjoškolsko obrazovanje. Trebalo je tako da Ajnštajn još tri godine (do 18.) ostane u gimnaziji u Minhenu, ali je sudbina namijenila budućem slavnom naučniku drugačiji životni put.
Mladome Albertu se nije sviđalo da bude sam bez roditelja u Minhenu. Kruta i netolerantna atmosfera mu nikako nije odgovarala. Još jedna okolnost je bila od značaja da Albert konačno napusti Njemačku i odseli se kod svojih roditelja. Njegov razredni starješina nije bio naklonjen ovom svom učeniku. Pokatkad je govorio za Alberta da je „bio negativan primjer za svoje školske drugove”. Tada je u Njemačkoj važio zakon da djeca do navršene 16. godine mogu bez pasoša napustiti Njemačku, a Ajnštajn je bio u drugom razredu i ispod tog cenzusa. Krajem 1894. godine (tačno 29. decembra) on napušta Luitpold – gimnaziju i odlazi kod svojih roditelja. Iskoristio je ljekarsko uvjerenje koje mu je dao školski ljekar u kome piše da je mladi učenik živčano obolio i da mu je potrebna određena pošteda. Najbolje bi bilo, prema preporuci ljekara, da učenik otide kod roditelja i tako se okrijepi i povrati narušeno zdravlje.
(NASTAVIĆE SE)