PRIREDIO: MILADIN VELjKOVIĆ
Srpska gimnazija u Pljevljima, kao i sve druge srpske gimnazije u Turskoj, radila je prema nastavnom planu, programu, udžbenicima i nastavnim sredstvima, koja su primjenjivana u gimnazijama u oslobođenoj Srbiji. Razlika je bila samo u tome što se u srpskim gimnazijama pod turskom upravom predavao turski umjesto njemačkog jezika, i što se u zvaničnom nastavnom planu, koji je podnošen na uvid turskim prosvjetnim vlastima, nije prikazivala istorija kao poseban predmet, i nije se smio javno koristiti udžbenik iz ovoga predmeta. Srpska nacionalna istorija predavala se u okviru hrišćanske vjeronauke. Ako neki predmet nije mogao biti zastupljen zbog nedostatka nastavnika, nastojalo se da preraspodjelom između pojedinih nastavnika ovi predmeti predaju ili je pak, organizovano polaganje ispita iz ovih predmeta na kraju školske godine. Od svih živih jezika, francuskom jeziku, tada diplomatskom jeziku, posvećivana je najveća pažnja. Ovaj predmet učio se od prvog do četvrtog razreda, sa tri do četiri časa nedjeljno. Francuski jezik učenici su savlađivali da su mogli da se sporazumiju i čitaju francuske knjige. Obrazovanje ljudi tada se cijenilo po znanju ovog jezika. Učenici gimnazije, znajući francuski jezik, francusku istoriju i kulturu i književnost, očekivali su veću ulogu u društvu. Na ovakvo gledanje upućivali su ih profesori i nastavnici, koji su predavali i popularisali francusko kulturno nasleđe i načelo narodnog samoopredjeljenja i oslobođenja od turske vlasti. Nabavka francuskih knjiga bila je omogućena i za njih nije bilo cenzure. Srpskih knjiga bilo je manje, pa su brzo iščitavane. Tako su se đaci Pljevaljske gimnazije, pored srpske nacionalne misli i tradicije, vaspitavali na francuskoj istoriji, kulturi i načelu samoopredjeljenja. Duhovno i kulturno-prosvjetno jedinstvo, bilo je uslov za nacionalno i socijalno oslobođenje i ujedinjenje srpskog naroda. Ovo jedinstvo ostvarivano kroz školske programe, bilo je preduslov za podizanje nacionalne svijesti naroda i pripremu za oslobođenje. Uz prosvjetni rad, gimnazija je spremala narod u Pljevljima i Raškoj oblasti za oslobođenje od turske uprave. Pljevlja su otvaranjem gimnazije postala važno političko središte, gdje su se okupljali narodni prvaci i školovani ljudi iz susjednih i drugih mjesta. Ovdje se zborovalo i radilo za oslobođenje. O uticaju gimnazije u narodu pisala je savremenik ondašnjeg doba, književnica Milka Bajić Poderegin: „Gimnazija je podigla ugled svim Pljevljacima, a naročito je uticala na mladež koja je kroz učenje još više razvijala nacionalni ponos i želju za slobodom ... Nije se znalo kako će ona doći i kad, ali se po svemu osjećalo da se to vrijeme približava“.
Mitropolit u Prizrenu je shodno patrijaršijskim privilegijama bio zvanični vlasnik gimnazije. On je pred turskim vlastima odgovarao za rad gimnazije, podnosio im na uvid nastavni plan, izvještaj o postavljenju i promjeni nastavnog osoblja, izvještaj o radu i o svim drugim stvarima za koje je bila potrebna dozvola. Međutim, pravi vlasnik, ili kako se onda pisalo Glavni školski tutor, bilo je Ministarstvo inostranih djela Kraljevine Srbije sa Srpskom pravoslavnom crkveno-školskom opštinom u Pljevljima. Preko ovog ministarstva određivan je nastavni plan, obezbjeđivani i plaćani nastavnici i profesori, dostavljani udžbenici, literatura i drugo. Crkveno-školska opština u Pljevljima, obavezala se da za školu obezbjeđuje zgradu, namještaj, ogrev, poslugu i druge potrepštine. Sa svim ovim aktivnostima upoznavan je mitropolitov namjesnik, arhimandrit manastira Sv. Trojica Vasilije Popović. Arhimandrit je o svim stvarima obavještavao mitropolita u Prizrenu, koji je istupao pred turskim prosvjetnim vlastima kao vlasnik gimnazije. Kada je nešto trebalo isposlovati pred turskim vlastima u Pljevljima, nastupao je direktor gimnazije sa arhimandritom, a po potrebi, i sa dva-tri ugledna člana crkveno-školske opštine. Kontakte sa Ministarstvom u Beogradu, obavljali su direktori i pojedini profesori, neposredno ili preko Srpske carinarnice na Javoru, konzulata u Prištini i Skoplju i poslanstva u Carigradu.
Vještinama, posebno pjevanju i muzici, poklanjana je osobita pažnja. Direktori gimnazije ukazivali su: „muzika i pjevanje je ono što najbolje može da se širi u masi naroda, naročito pjevanje. S toga gledišta muzika i i pjevanje su veoma važni predmeti i propagandski“. O suštini pjesme i pjevanja i ulozi muzike u životu čovjeka, nadahnuto je govorio Tanasije Pejatović na Savindan u svojoj besjedi u Srpskoj gimnaziji u Skoplju:
„Pjesma je izraz napretka: jer u razvitku čovjeka i čovječanstva, napredak i razvitak pjesme obilježje je napretka i razvitka umnog i kulturnog. Propast pjesništva kod sviju naroda, propast je i državna i nacionalna ... Pjesma uliva snagu, krijepi život, podstiče na rad, guši slabost i nemoć, snaži volju, od kukavice stvara junaka ... pjesma je osvojila gradove, a podizala i krepila gotovo obamrle narode (...) ”
(NASTAVIĆE SE)