Selektivna primjena i kršenje zakona u javnim službama u odnosu na suspenzije, to jeste u odnosu na privremeno udaljenje sa rada, može se vidjeti na tri drastična primjera u Crnoj Gori. U poslednjih godinu dana procesuirani su Lazar Rađenović i Aleksandar Tičić, gradonačelnik Budve i savjetnik premijera Mila Đukanovića, zatim ljekari u bjelopoljskoj bolnici, kao i policijski službenici Zoran Brđanin, Aleksa Praščević i Dejan Iličković. Samo u slučaju policijskih funkcionera izrečena je mjera suspenzije iako zakon nalaže da se to može učiniti samo po okončanju sudskog postupka, koji je u njihovom slučaju tek nedavno počeo.
Prvi primjer je slučaj u kome je protiv Lazara Rađenovića i Aleksandra Tičića pokrenut krivični postupak za krivično djelo zloupotrebe službenog položaja, za koje je zaprijećena kazna zatvora do 12 godina i gdje je, prema navodima optužnice, pribavljena imovinska korist u iznosu od 350.000, odnosno 100.000 eura. Iako su, po Zakonu o radu i Zakoniku o krivičnom postupku, ova lica trebalo da budu suspendovana zbog pritvora i pokretanja krivičnog postupka za krivična djela za koja je zaprijećena kazna zatvora preko 10 godina, oni nisu suspendovani niti se protiv njih, po raspoloživim saznanjima, vodio bilo kakav disciplinski postupak koji je takođe daje mogućnost suspenzije u skladu sa Zakonom o državnim službenicima i namještenicima.
Drugi primjer je slučaj u vezi sa infekcijom i smrću novorođenčeta, gdje je protiv ljekara podnesena krivična prijava zbog teškog djela protiv opšte sigurnosti u vezi sa krivičnim djelom nepostupanje po zdravstvenim propisima za suzbijanje opasne zarazne bolesti, za koje je zaprijećena kazna zatvora do 12 godina. Iako su, po Zakonu o radu i Zakoniku o krivičnom postupku, ova lica trebalo da budu suspendovana dok traje pritvor, oni nisu bili suspendovani, već su vraćeni na posao odmah po izlasku iz pritvora, a prije nego što je sudski potupak i započet.
Treći primjer je slučaj bivšeg policijskog načelnika Zorana Brđanina i pomoćnika komandira policije koji su nezakonito suspendovani iako su optuženi za krivično djelo protivzakonitog uticaja, za koje je zaprijećena kazna zatvora do pet godina, i koji nisu optuženi za sticanje bilo kakve imovinske koristi. Po Zakonu o unutrašnjim poslovima i Zakoniku o krivičnom postupku, oni mogu da budu suspendovani tek nakon donošenja prvostepene presude, koja još nije donesena.
Iz Građanske alijanse ističu da Zakon o radu jasno propisuje kada se pokreće suspenzija, između ostalog i zbog pokretanja krivičnog postupka zbog krivičnog djela učinjenog u radu ili povezanog sa radom, ili ukoliko je pokrenut postupak zbog krivičnog djela korupcija.
–Baviti se odgovornim i javnim poslom ne znači samo ispunjaviti zakonske obaveze, već i moralne. Ovo posebno važi za doktore iz bjelopoljske bolnice protiv kojih još uvijek nije zvanično podignuta optužnica, ali to ne znači da ne treba da imaju moralnu odgovornost – kaže Zoran Vujičić iz Građanske alijanse.
Ta NVO je, dodaje on, jedna od potpisnica zahtjeva vezanih za probleme u zdravstvu, „a zbog kojeg su, u krajnjem, ti doktori i otišli na odmor dok se ova situacija pravno riješi”.
–Ovo je samo jedan od primjera kako državni organi kršeći zakone jasno pokazuje da je vladavina prava samo floskula koja se koristi u dnevnopolitičke svrhe i, usled prekomjerne upotrebe, gubi svaki smisao. Evropski partneri nam upravo insistiranjem na vladavini prava ukazuju koliko je, u stvari, ovo kod nas samo fraza, a ne stvarnost – rekao je Vujičić.
D.Ž.
Prekršen
zakon
U skladu za članom 108 Zakona o unutrašnjim poslovima, policijski službenik se privremeno udaljava sa rada i zbog pokretanja krivičnog postupka. Međutim, protiv trojice policijskih funkcionera vodi se postupak zbog krivičnog djela protivzakoniti uticaj, za koje je propisana kazna zatvora do pet godina. U članu 21 Zakonika o krivičnom postupku navodi se da u tom slučaju pravne posledice pokretanja krivičnog postupka nastupaju tek nakon donošenja prvostepene presude ako posebnim zakonom, to jest Zakonom o unutrašnjim poslovima, nije drugačije određeno. Pošto Zakon o unutrašnjim poslovima ne propisuje da pravne posledice pokretanja krivičnog postupka mogu ranije nastupiti, jasno je da oni do donošenja pravosnažne presude ne mogu biti suspendovani, tačnije privremeno udaljeni sa rada, zbog pokretanja krivičnog postupka.