Funkcioner Demosa Goran Danilović poručio je da vjeruje da će drugi opozicioni subjekti kontaktirati s njima kada budu spremni protesti ukoliko im njihova pomoć bude neophodna. U intervjuu za „Dan” kazao je da smatra da je pravi put da opozicija pokrene pitanje nepovjerenja Vladi i poručuje da bez primjene Zakona o izboru odbornika i poslanika Skupština i trajanje u njoj postaju besmisleni.
Čemu je Demos posvećen, tačnije šta je prioritet vašeg djelovanja?
– Tiho i naporno radimo. Stvaramo reprezentativan tim. U organizacionom smislu formiramo strukturu koja treba da odgovori izazovu novog političkog vremena. Najkasnije do početka oktobra imaćemo skupštinu, ali nam ona po sebi nije cilj. Radimo višestruko važne poslove – kreiramo politiku kojoj će se vjerovati i stvaramo inicijalne odbore na terenu... Strpljivo i bez pompe. Vjerujemo da ćemo u parlamentu dobiti minimalne uslove kako bismo mogli da radimo svoj posao. Trenutno nemamo ni stolicu, ni sto, ali to je odgovornost drugih. Neće nam to umanjiti snagu. Samo predugo traje i ljudi vide da smetamo mnogima – to će nam dati dodatnu snagu. Bavimo se neodgovornom vladom i njenom katastrofalnom politikom. Opoziciji pružamo ruku dostojanstvene saradnje. Ignorišemo sitne smicalice i prolaznosti, podmetanja nogu i slično. To nije politika – nas interesuje suština.
To znači da ćete imati zakonodavnu aktivnost – nešto konkretno ili svakodnevna parlamentarna aktivnost?
– Parlament je demokratsko političko oružje u rukama opozicije. Svjesni smo toga. Samo mora konačno postati pravi zaštitnik zakonitosti. U suprotnom, besmislen je. Dok smo unutra radićemo odgovorno i u mjeri koju nam kao nezavisnim poslanicima daje poslovnik. Da, bićemo konkretni. Pravni tim naših prijatelja, uz podršku nas poslanika sa ogromnim iskustvom, priprema predlog zakona o Vladi. Kada taj posao završimo, daćemo ga na javnu raspravu. Nemamo iluzija, ova parlamentarna većina će odbiti svaku bitniju ulogu Skupštine i svako ograničavanje tajnovitosti Vlade. Uredbe po kojima Vlada funkcioniše su zakonodavno ruglo. Dakle, ne za ovu vladu, nego za onu koju će formirati opozicija, za nju trebaju pravila. Ljudima moraju biti jasni principi po kojima hoćemo da preuzmemo vlast. Nema ni proroka koji pouzdano i tačno zna koliko ljudi radi u javnoj upravi i šta je njihov posao. Ko je na određeno, na neodređeno, po ugovoru, dogovoru, na bolovanju... Vlada je najveća tajna. Vratili su stimulanse za sebe, zarađuju dvije i više poslaničkih plata.
Mislite li da je to tako važan problem i da li u ovom trenutku neke brojke ukazuju na alarmantno stanje?
– Alarmantno je. Vlada je zapušen sistem. Javnost rada je upitna. Oni drže lekcije drugima, a sebe smatraju nedodirljivim. Kako odlučuje Vlada, koliko građani znaju o tome. Kakva je to institucija u kojoj kad ministar podnese ostavku sledećeg čekamo po pola godine. Ako se može pola godine, može se i trajno bez ministara. Te stvari se moraju riješiti zakonom, odrediti rokovi, propisati nadležnosti – da javnost ne tumara i nagađa. Odnos prema parlamentu, takođe. Vlada koju bude predvodio Demos biće ograničena zakonom i doslovce. Mora se znati koliko službenih automobila dnevno krstari Podgoricom. Za čije potrebe. U koju svrhu. Dodamo li im gradska službena auta, to je jedan saobraćaj za sebe. Bez demagogije i populizma, smanjićemo na funkcionalni minimum sve privilegije tog tipa. Jedan klub poslanika ima jedno službeno auto, a ministarstva na desetine, stotine. Istovremeno, saobraćajna policija dobija po smjeni par litara za auto. Stvari su postavljene naglavačke. Zakonom mora biti predviđen jasan princip održivosti vladine uprave-konstrukcije. Jedan ministar, pet pomoćnika, deset savjetnika, deset kabineta, a rezultati nula. Zamislite koliko je neophodno imati 22 organa uprave u sastavu ministarstava, šest samostalnih organa uprave, dva sekretarijata, šest zavoda, direkciju, agenciju... osam generalnih direktora u Ministarstvu finansija, recimo, ili pet generalnih u MUP-u. Je li nedopustivo da ministar dolazi na posao svojim automobilom. Zašto bi poslanik mogao, a ministar ne. Jasno je da Vlada kao izvršni organ mora imati sve neophodne preduslove za kvalitetan rad. Ipak, taj rad izostaje. I pored toga što vladaju skoro nekontrolisano. 2.000 automobila, samo u Upravi za nekretnine 69. Koliko je to vozača, goriva, dnevnih troškova. Dodajte tome obezbjeđenje predsjednika Vlade, ministara, kabinete... Svaki put kada poskupi gorivo mi ne plaćamo samo dodatno za svoje automobile, mi finansiramo i potrošnju svih ovih koji nemilice troše. Postoje taksi službe u gradu, možda najjeftinija taksi usluga u Evropi. Mora li se „izlaziti na teren” dva i po kilometra od centra, a službenim autima koja potroše svu eventualnu korist.
Hoćete li učestvovati u opozicionim akcijama drugih subjekata, poput eventualnih protesta i traženja prelazne vlade?
– Demos ima svoju adresu, predsjednika i relevantnu snagu. Poštujemo pravila. Kada mi budemo imali svoje akcije za koje je neophodna podrška drugih, tražićemo je u konkretnoj i korektnoj komunikaciji koja priliči budućoj vlasti. Nadam se da će tako raditi i drugi. Kada nešto bude spremno, vjerujem da će kontaktirati s nama bude li potrebna naša pomoć. Kada je u pitanju prelazna vlada, podsjećam da smo nedavno odbijeni i da će biti mučno nuditi istima istu stvar nakon svega nekoliko mjeseci, ako se ko od vladajuće koalicije nije predomislio. Miodrag Lekić je na toj opozicionoj akciji uspio u jednom trenutku da dobije, uz opozicione poslanike, i poslanika ili dva iz vlasti. Ako neko smatra da može bolje, neka pokuša, biće od koristi. Mislim, međutim, da 36 poslanika opozicije mora da pronađe i drugi odgovor. Pitanje povjerenja Vladi i istjerivanje stvari na čistac je pravi put. Da vidimo šta je sa primjenom Zakona o izboru odbornika i poslanika. Nema li primjene, Skupština i trajanje u njoj postaju besmisleni.
V.R.
Skupština posmatrač neodgovorne Vlade
Kritikujete Vladu, a priznaćete da i Skupština troši. Kakav je Vaš odnos prema tome?
– Skoro isti. Da i Skupština je potrošač, ali su to neuporedive kategorije. Skupština je mnogo javnija u radu. Ipak, treba nam zakon o Skupštini. Poslovnik je prevaziđen kao ključni akt. Moraju se precizno definisati nadležnosti, pravila... Imamo zakone o svemu, a nemamo o sebi. Demos zbog svega, pa i zbog imena, ima obavezu da Skupštinu, narodnu skupštinu, uozbilji do mjere evropskog prosjeka. Skupština mora naći način da natjera Vladu, i po principu automatizma, da sprovodi usvojene zakone. Kada se duže od propisanih rokova ne sprovode zakoni, za čije usvajanje je neophodna apsolutna ili dvotrećinska većina, Vlada mora biti razriješena. To mora važiti za svaku vladu u budućnosti. Nije normalno da Vladu kontroliše nevladin sektor, a da je Skupština posmatrač. Naša kontrolna funkcija je podjednako važna kao i zakonodavna.