Investicije u energetski sektor se nastavljaju uz značajan nedostatak transparentnosti, navodi se u prilogu koji je Mreža za afirmaciju nevladinog sektora (MANS) dostavila Evropskoj komisiji za godišnji izvještaj o napretku Crne Gore. Kako je navedeno, konkretni primjeri netransparentnih ulaganja su pripreme za izgradnju drugog bloka termoelektrane u Pljevljima, koje se nastavljaju sa dvije kompanije iz Kine i Češke.
Po njihovoj tvrdnji, slično je i sa projektom podmorske energetske interkonekcije između Crne Gore i Italije, gdje Vlada i dalje, uprkos preporukama Evropskog parlamenta da se informacije o ovom pitanju javno objave, od javnosti krije informacije o ekonomskom rezonu da uđe u tako skup projekat.
U prilogu koji je MANS dostavio Evropskoj komisiji navodi se da pregled prvostepenih presuda u oblasti korupcije pokazuje da zvanični državni podaci uključuju i one slučajeve koji se odnose na prekršaje, ali ne i na korupciju, kao i procesuiranje pojedinaca iz privatnog sektora kao javnih funkcionera.
– Slično se može reći i za oblast organizovanog kriminala. U mnogim slučajevima specijalni tužioci prvo podnose optužbe za organizovani kriminal, da bi ih kasnije povlačili tokom sudskog postupka. Ipak, i kao takve ove optužnice su sastavni dio zvanične statistike. Nadalje, mnoge optužnice za organizovani kriminal su dovele do presuda za krivična djela koja ne čine organizovani kriminal, ali su i dalje dio zvanične statistike u ovoj oblasti. Tužioci češće i efikasnije procesuiraju zaposlene u privatnom sektoru nego javne funkcionere i državne službenike – navedeno je u prilogu MANS-a za izvještaj Evropske komisije.
Iz MANS-a ističu da se u nekoliko slučajeva u kojima su optuženi javni fukcioneri, osuđujuće presude rjeđe nego kada je riječ o korupciji na nižem nivou. Naglašavaju i da su iznosi koji su određeni od sudova kao kompenzacija za štete od korupcije nekoliko puta manji nego procjene tužilaca u optužnici, naročito u slučajevima koji uključuju korupciju u javnom sektoru.
– Kaznena politika za djela korupcije je neujednačena, nedosledna i nesveobuhvatna, pa tako i nepredvidiva. Na taj način ishod zavisi od sudske prakse pred sudom ili od pojedinačnih sudija. Prečeste izmjene Krivičnog zakonika Crne Gore u dijelu koji se odnosi na zloupotrebe položaja i razlike u interpretaciji tih izmjena u praksi doprinijele su da mnoge osobe optužene za korupciju budu blaže kažnjene ili čak u potpunosti oslobođene. Sudovi rijetko dosuđuju zatvorske kazne za krivična djela korupcije, a manja korupcija je oštrije sankcionisana od one na visokom nivou – konstatuje se u prilogu MANS-a.
Prema njihovoj ocjeni, zatvorske kazne su određivane u svim slučajevim aktivnog davanja mita, iako su se uvijek odnosile na malu korupciju. S druge strane, upozoravaju iz MANS-a, zatvorske kazne su ekstremno rijetke u slučajevima zloupotrebe službenog položaja, u većini slučajeva su sankcionisane uslovnom kaznom, bez obzira na količinu koristi koja je na taj način obezbijeđena i da li je uključivala krivična djela sa elementima korupcije na visokom nivou. M.V.
Komentari
Komentari se objavljuju sa zadrškom.
Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijedjanje i klevetanje. Nedozvoljen sadržaj neće biti objavljen.
Prijavite neprikladan komentar našem
MODERATORU.
Ukoliko smatrate da se u ovom članku krši Kodeks novinara, prijavite našem
Ombudsmanu.