Piše: dr Ilija Kračković
Gospodo političari iz manjinskih albanskih partija, dobro bi bilo da još jednom razmislite da li status samostalne opštine Tuzi donosi održivost, racionalnost i svrsishodnost. Smatram da je sadašnji nivo samouprave dovoljan okvir za ostvarivanje interesa lokalne zajednice. Nemam ništa protiv sporazuma između vlasti i vas o formiranju samostalne opštine Tuzi. Pravo je manjinskih partija da traže sve ono što smatraju da je bitno za razvoj područja na kome živi njihov narod. I ovog puta, kao i nekoliko puta do sada, koristite svoj izborni rezultat i uslovljavate partiju na vlasti formiranjem samostalne opštine. Vlast je prihvatila zahtjev i zaključen je sporazum. Postavljam pitanje- da li je zahtjev realan i opravdan? Sa ekonomskog aspekta, drugim riječima, da li je buduća samostalna opština Tuzi održiva, racionalna i svrsishodna?
Smatram da je zahtjev nerealan i neopravdan i da nije utemeljen na bitnim ekonomskim pretpostavkama. Neko će reći, na čemu zasnivam mišljenje? Priznajem da nijesam čitao ranije urađene studije o opravdanosti formiranja samostalne opštine Tuzi. Međutim, iz štampe sam saznao da su rađene dvije studije. Prva je pokazala neodrživost projekta, dok je druga pokazala suprotno. Iz iskustva mi je poznato da su prve verzije studija uglavnom najrealnije. Već druga i treća se prilagođavaju potrebama. Ako griješim za konkretan slučaj, duboko se izvinjavam. I da navedem sopstveno iskustvo, kao direktor u dvije velike podgoričke kompanije, više od 20 godina, uvijek sam mogao da napravim godišnji završni račun da je pozitivan. Mogao sam da to uradim i druge godine i da to niko ne primijeti. Međutim, već treće godine račun bi došao na „naplatu“. Nisam to nikada radio, na žalost to se danas radi kod formiranja novih lokalnih zajednica. Uz zahtjev, prilaže se Studija o opravdanosti, i uz političke pritiske formiraju se nove lokalne zajednice. Ja bih rekao bez ikakve ekonomske logike. I što je najtužnije, to traži i narod iz tih područja. Tako su prije izvjesnog vremena na sjeveru formirane dvije nove opštine. I šta se dešava? Odmah nastaju problemi. Novonastala opština nije u stanju da isfinansira čak ni operativne troškove, a da se ne govori o kapitalnim. U takvoj situaciji, opštine traže dodatna sredstva iz tzv. Egalizacionog fonda. Mnoge opštine se i kreditno zadužuju, pa umjesto normalnog poslovanja nastaju problemi zbog vraćanja kredita i kamata. Prema nezvaničnim podacima, danas u Crnoj Gori 16 opština koristi dotacije iz Egalizacionog fonda, a neke se i kreditno zadužuju. Finansijski položaj mnogih lokalnih zajednica u Crnoj Gori je izuzetno nepovoljan. Troše se ogromna finansijska sredstva za opstanak nekih, koje nemaju ni minimum ekonomskih uslova da budu samostalne opštine. Bolje bi bilo, i daleko racionalnije, da se ta sredstva ulažu u stimulacije poljoprivredne proizvodnje posebno na sjeveru, nego što ide na potrošnju. To je onaj aspekt racionalnosti na koji često insistiram i predlažem albanskim partijama da i sa tog aspekta „provjere“ svoj zahtjev. Iako je nekada možda i bilo opravdano da se formiraju nove lokalne zajednice, posebno zbog teritorijalne razuđenosti nekih područja, danas to više nije slučaj. U eri brze komunikacije i fizičke i elektronske danas nema više tih barijera. Sve je dostupno, brzo i efikasno. Zato sam danas više nego ikada protiv dezintegracija, jer one ne donose nikome ništa dobro, bez obzira na određena politička razmišljanja... Ovo moje je čisto ekonomsko. Zato i predlažem liderima albanskih partija da još jednom razmisle o svom zahtjevu. Mislim da, uz sadašnji nivo samouprave, najbolje rješenje je da budu i dalje gradska opština. Priznao sam da nijesam čitao studije o opravdanosti formiranja samostalne opštine Tuzi. Međutim, kao ekonomisti i privredniku, dobro su mi poznati potencijali i ekonomske prilike ovog područja, tako da i na osnovu toga temeljim svoje mišljenje. Osim toga, neko može reći, Tuzi imaju bogatu dijasporu koja može pomoći. Slažem se, ali ako im pomogne, pomoći će u izgradnji nekog objekta, a to su uglavnom namjenska sredstva koja se ne mogu upotrijebiti u svrhu održanja opštine.
Kada je u pitanju Opština Golubovci, tu imam više informacija i tu sam mnogo kompetentniji. Ovih dana se postavlja pitanje „da li će formiranjem samostalne opštine Tuzi, u istom paketu biti formirana i samostalna opština Golubovci''?. Iako sam ranije možda imao nekih dilema, sada nemam nikakvih, Gradska opština Golubovci na sadašnjem nivou razvoja nema uslova da dobije status samostalne opštine, barem ne ekonomskih, sa aspekta održivosti, racionalnosti i svrsishodnosti.
Zeta ima izvanredne potencijale, prije svega plodno poljoprivredno zemljište, klimu, vodni potencijal i Skadarsko jezero, ali na žalost to ne koristi dovoljno. Krivci su i država i stanovništvo.
Samostalna opština Golubovci nije održiva. Analizirao sam sve potencijalne izvorne prihode kao što su: porez na nepokretnosti koji plaćaju privredne organizacije sa tog područja po stopi od 0,29 odsto do 0,45 odsto na knjigovodstvenu vrijednost, kao i poreze na ostale nepokretnosti, zatim poreze na promet nepokretnosti, poreze na plate, koncesione naknade na prirodna dobra, pijesak, naknade za komunalno opremanje, administritivne i komunalne takse, naknade za puteve, kao i prihode koje ostvaruju organi lokalne uprave i došao sam do zaključka da je to još uvijek nedovoljno za egzistiranje samostalne opštine. Prema nekim mojim analizama (dopuštam da griješim plus-minus 10 odsto) to ne bi bilo dovoljno ni za podmirenje operativnih troškova. A operativni troškovi u slučaju formiranja samostalne opštine iznosili bi više od jedan milion eura, zbog formiranja dodatnih službi, većeg broja uposlenih kao i većih troškova. Šta je sa finansiranjem kapitalnog budžeta, odakle? Odakle sredstva za finansiranje lokalne infrastrukture (putevi, javna rasvjeta), zatim izdaci za građevinske objekte (zgrade za stanovanje, objekti nauke, prosvjete, kulture, sportski objekti kao i objekti za rekreaciju), te izdaci za opremu, investiciono održavanje i sl. Za sve to treba sjutra ispostaviti nekome račun, a kome? Zeti u narednom srednjoročnom periodu treba cca najmanje 20 miliona - moja procjena, odakle to? Zato je i moj predlog da do daljnjeg ostane ovakav status. A sredstva koja bi bila namijenjena za dodatne troškove (u slučaju formiranja samostalne opštine) treba iskoristiti u svrhu podsticanja i stimulacije poljoprivredne proizvodnje, i to je onaj racionalan-ekonomski aspekt koji je takođe veoma bitan. Želim da ovo shvati i stanovništvo Zete.