Državno preduzeće Održavanje željezničkih voznih sredstava (OŽVS) nije plaćalo poreze i doprinose na isplaćene zarade od aprila 2014. do decembra 2016. godine, utvrdio je nezavisni revizor prilikom revizije finansijskog iskaza za prošlu godinu. Po tom osnovu željezničko preduzeće je na kraju prošle godine iskazalo obaveze u iznosu od 1,78 miliona eura.
Zbog neuplaćivanja poreza i doprinosa, što predstavlja kršenje zakona, Poreska uprava (PU) je, kako piše u izvještaju, 20. marta pokrenula postupak prinudne naplate navedenih neizmirenih poreskih obaveza, i po tom osnovu donijela zaključak o prinudnoj naplati. U izvještaju revizora, koji je završen početkom maja, a tek nedavno objavljen na sajtu Montenegroberze, nije navedeno da li je naplaćeno i koliko po osnovu tog rješenja.
– Ukoliko se u dogledno vrijeme ne izmjene uslovi poslovanja, postoji značajna neizvjesnost, koja može uzrokovati sumnju u mogućnost društva da nastavi sa neograničenim poslovanjem – naveo je ovlašćeni revizor Veselin Milačić iz revizorske kuće „VM kod”.
U izvještaju je navedeno i da je OŽVS od osnivanja, pa do 31. decembra ostvarilo gubitak u poslovanju od 3,138 miliona eura. Preduzeće je u prošloj godini poslovalo sa gubitkom od 486 hiljada, a u 2015. je imalo 643,5 hiljada eura minusa.
Revizor je utvrdio i da je društvo zemljište, građevinske objekte, opremu i osnovna sredstva u pripremi iskazane u bilansu stanja u ukupnom iznosu od 17,4 miliona, preuzelo restruktuiranjem putem odvajanja od Željezničkog prevoza.
– Zemljište čija je knjigovodstvena vrijednost na 31. decembar, iskazana u iznosu od 11,4 miliona i građevinski objekti čija je knjigovodstvena vrijednost na isti datum 4,4 miliona nijesu upisani u registar Uprave za nekretnine kao imovina i vlasništvo OŽVS-a. Takođe, društvo od dana preuzimanja osnovnih sredstava nije vršilo procjenu njihove fer vrijednosti, što ukazuje na činjenicu da revalorizacija osnovnih sredstava nije vršena dovoljno redovno u skladu sa zahtjevima računovodstvene politike društva – piše u nalazu revizora.
Osnovna sredstva u pripremi, koja su na 31. decembar iskazana u iznosu od 402 hiljade, predstavljaju preneseno početno stanje iz prethodnog perioda i odnose se na sanaciju kolosjeka i skretnica u depou.
– Nije nam prezentovana dokumantacija koja bi nas mogla uvjeriti u realnost iskazane pozicije. Na osnovu raspoložive dokumentacije nijesmo bili u mogućnosti da kvantifikujemo efekte koje ova pitanja imaju na priložene finansijske iskaze društva za 2016. godinu – piše u izvještaju.
U bilansu stanja iskazana je vrijednost zaliha rezervnih djelova i potrošnog materijala u iznosu od 1,4 miliona. Najveći dio zaliha je, kako su utvrdili, preuzet prilikom osnivanja društva i potiču iz perioda jedinstvene željeznice. A značajan dio zaliha duži niz godina se ne upotrebljava i praktično ima vrijednost starog gvožđa.
– OŽVS nije vršilo obezvređenje ovih zaliha, tj. procjenu i svođenje na neto ostvarivu vrijednost. Na osnovu raspoložive dokumentacije nijesmo bili u mogućnosti da kvantifikujemo efekte koje ovo pitanje ima na priložene iskaze društva – piše u izvještaju.
Oni su naveli da nijesu prisustvovali redovnom godišnjem popisu imovine i obaveza OŽVS za 2016. godinu, jer su angažovani za vršenje revizije nakon datuma popisa.
Država je vlasnik 85 odsto akcija OŽVS-a. Izvršni direktor preuzeća je Milorad Vuković, dok su u odboru direktora predsjednik Momčilo Mićunović i članovi Milosav Anđelić, Mirsad Džudžević i Miodrag Vlahović.D.M.
Nisu se uvjerili u primjenu unutrašnje kontrole
Shodno odredbama člana 2. Zakona o sistemu unutrašnjih finansijskih kontrola u javnom sektoru OŽVS je obveznik primjene ovog zakona i pratećih podzakonskih akata.
– Nismo se uvjerili u doslednu primjenu odredbi ovog zakona u dijelu koji se odnosi na imenovanje lica koje je zaduženo za uspostavljanje, sprovođenje i razvoj finansijskog upravljanja i kontrola, definisanju plana i metodologije za uspostavljanje finansijskog upravljanja i kontrola, usvajanje svih potrebnih internih pisanih pravila i procedura u vezi sa detaljnim definisanjem načina nastajanja i pravdanja određenih tzv. diskrecionih troškova koje društvo ostvaruje u svom poslovanju (troškovi reprezentacije, pomoći, korišćenja službenih vozila i slično) – piše u izvještaju.
OŽVS je revizoru dostavio dopis u kojem je naveo da su uspostavili sistem unutrašnje revizije imenovanjem internog revizora, a da u narednom periodu planira da radi na daljem uspostavljanju sistema internih kontrola u skladu sa odredbama Zakona o sistemu unutrašnjih finansijskih kontrola u javnom sektoru.