PRIREDIO: MILADIN VELjKOVIĆ
Prvi razred osnovne škole Grol je završio u Mramorku, selu u Banatu, a sve ostale u Beogradu, gdje je pohađao i Drugu mušku gimnaziju, u kojoj mu je jedan od profesora bio Ljubomir (Ljuba) Stojanović, a školski drugovi Jovan Skerlić, Milan Rakić, Aleksandar Belić, Stevan i Kosta Luković, Vojislav Marinković... Bio je odličan, čak talentovan učenik, ali je porodica bila siromašna, što je dovodilo u pitanje dalje školovanje. Mlađa sestra Jelena umrla je u 16-oj godini od tuberkuloze, bolesti koja je najčešće pogađala siromašne, ali nije napustio gimnaziju. Istovremeno, počeo je da piše za novine, najprije za Dnevni list, koji mu je u decembru 1894. i januaru 1895. godine objavio prve članke, posvećene unutrašnjoj i spoljnoj politici, kulturnom životu i istoriji, što mu je na neki način odredilo i docniju sudbinu, upućujući ga na iste oblasti strasnog interesovanja. Istovremeno, započeo je i neku vrstu političkog angažovanja, karakterističnu za želju tadašnjih gimnazijalaca, naročito maturanata, da se ogledaju i u nacionalnoj politici. Prema sjećanju Laze Popovića, već je tada „sastavljao programe i pravila”. U junu 1895. godine položio je ispit zrelosti pred komisijom čiji je predsjednik bio Bogdan Popović, profesor književnosti na Velikoj školi, sa kojim je imao priliku da razgovara i na maturskoj zabavi. Moguće je da je upravo taj razgovor bitno doprinio da se u septembru iste godine upiše na Filozofski fakultet, odnosno na istorijsko-filološki odsjek Velike škole. Zajedno s njim, na isti se odsjek upisao i Jovan Skerlić.
Bogdan Popović imao je veliki uticaj na intelektualno formiranje i jednog i drugog. Pored književnosti, njegovi đaci su morali da studiraju slovensku filologiju, ruski, grčki, latinski, istoriju, geografiju, logiku i higijenu. Najširi krug njegovih slušalaca obuhvatao je sve zainteresovane velikoškolce, uključujući čak i znatiželjnike izvan Velike škole. Sužavajući se, drugi krug se ograničavao na polaznike seminara, a treći, najuži, na one posvećene srećnike sa kojima je radio i kod svoje kuće, dozvoljavajući im da njegovu veliku biblioteku koriste kao svoju. Tom su krugu pripadali i Jovan Skerlić i Milan Grol. Sve do tada, do tog susreta sa profesorom koji je znao da u svakom pojedinačnom velikoškolcu prepozna pravo opredjeljenje i pomogne mu u daljem usmjerenju, škola Milanu Grolu nije pružala mnogo radosti i intelektualnog zadovoljstva. „Ne udarajući na uvjerenja svojih učenika, Bogdan Popović je svojim isticanjem sređene pažnje, jasnog shvatanja predmeta, logičnog i razmjernog razvijanja, i naročito svojim stalnim zahtjevom prostote i iskrenosti u izražavanju, uticao i na način mišljenja, ili jasnije možda reći, na način stvaranja mišljenja”. Da to postigne, izoštravao im je sposobnost posmatranja i suđenja. Ne podnoseći neiskrenost u osjećanjima i neskladnost u izrazu, a diveći se logici savršene francuske forme, učio ih je samovaspitavanju, samodisciplini, preciznosti izražavanja i umijeću prepoznavanja ljepote kao osnovnim uslovima za sticanje ukusa i pismenosti. Njegovi đaci učeni su da osjete lijepo i da „znaju zašto je što lijepo”, čuvajući potom tu ljepotu kao trajnu vrijednost i od svega doživljenog stvarajući je u sebi samom. Istovremeno, od njih je zahtijevao ne da u književnosti imaju isto mišljenje kao on što ga je imao, nego da znaju zašto drugačije misle i kako da brane svoj stav, razvijajući ukus i u umjetnosti i u moralu.
Gadljiv na svaku prostotu, laž i vulgarnost, Milan Grol je žedno upijao lekcije i nauk koji je dobijao. S druge strane, na njega je snažno djelovala atmosfera Velike škole, na kojoj je politika tih godina „išla do bezumlja”. Sjećao ih se kao vremena „najpunijeg vrenja jugoslovenske ideje, upornih pokušaja srpsko-bugarskog zbliženja u omladini, uprkos krvavom šovinizmu na jednoj i na drugoj strani”, a u unutrašnjoj politici „proganjanja i demonstracija”.
Diplomirao je juna 1899. godine, a predsjednik ispitnih komisija bio je Ljuba Stojanović. Iste godine, u avgustu, zaposlio se kao profesor francuskog jezika u Gimnaziji Kralj Aleksandar Prvi. Među ostalim ćacima bio je razredni starješina i Stanislavu Vinaveru, koji ga se sjećao kao kulturnog, reformama sklonog nastavnika, koji je đake podsticao da čitaju i učio da vole pozorište. I sam mu se posvećujući, uporedo s profesorskim pozivom, tokom 1899–1900. bio je sekretar za književne poslove (pomoćnik dramaturga), a od 1900. godine vršilac dužnosti dramaturga u Narodnom pozorištu. Iste godine dobio je stipendiju za jednogodišnje stručno usavršavanje u Parizu. Otputovao je sa Jovanom Skerlićem, pored Milana Rakića, najboljim prijateljem.
„... u avgustu 1900, krenuli smo zajedno„, sjećao se s raznježenom toplinom, „III klasom očajnog mađarskog putničkog voza, prepunog seljaka – pečalbara erdeljskih, njihovih džakova, ašova i kosa; danju daveći se u zapari i dimu od lula; noću – sani i premoreni – tražeći naslona za glavu koja se bespomoćno lomata lijevo i desno. Putovalo se bez odmora do Lozane, s prekidima samo pri prelazima iz voza u voz, s teškim ručnim prtljagom koji nam je izvaljivao ruke iz ramena”. Poslije dva mjeseca provedena u Lozani, stigli su u Pariz u kome je, februara naredne godine, Jovan Skerlić završio doktorski rad, a Milanu Grolu u aprilu produženo odsustvo i usavršavanje za još godinu dana.
(NASTAVIĆE SE)