-Piše: Nik Gašaj
Definicija demokratije kao vladavine naroda, niti kao vladavine većine ne mora biti tačna. Manipulisanje glasanjem i organizacionim taktikama može odlučujuće uticati na rezultate. Takođe, velika je opasnost od ,,tiranije većine”, ako volja većine, kao i svaka druga politička volja, nije ograničena pravilima etike, ustava, zakona, civilizacijskim standardima ponašanja, liberalnom političkom kulturom koju karakterišu tolerancija i dijalog, ali i obavezama moralnih vrlina, autonomije i slobode mišljenja.
Džems Medison se pitao: da li odluka većine postaje pravo zbog toga što uvijek ima ispravnu sadržinu ili zbog toga što s većinom uvijek ide sila? Smatrao je: pošto nije prihvaćeno da sila čini pravo, onda i ono za šta se zalaže većina ne mora automatski da bude uvijek ispravno. Zatim, Džon Stjuart Mil postavio je jedno veoma važno pitanje: kako ostvarivati demokratiju koja neće dovesti do vladavine mediokriteta?
Judejska i zapadnoevropska civilizacija su proklamovale superiornost pravila nad svakom političkom voljom, odnosno vlašću. „Vladavina zakona, a ne ljudi“ – bila je jedna od deviza konstitucionalizma u Evropi kao učenja i pokreta da se svaka vlast ograniči i svede u razumom prihvatljive granice.
Tokom istorije postojala je duboka protivrječnost između političke volje i prava. Naime, politička volja i sila su prevladavale, dok je pravo uglavnom tretirano kao puko sredstvo zapovijedanja i saopštavanja onoga što su vlastodršci tražili i očekivali od podanika, s malo spremnosti i volje da se velikaši potčine pravilima koja su za druge pravili i kodifikovali.
Za velike političke mislioce jedan od velikih problema i ciljeva bio je – kako umnim pravilima umjeriti i ograničiti svaku vlast, pa i vladavinu većine? Ali to je vodilo drugom teškom pitanju za koje je još Aristotel rekao da ne zna odgovor i na koje niko ne može dati definitivan odgovor: kako obezbijediti dobre zakone, odnosno kako izabrati dobre zakonodavce? Naime, radi se o tome da je jedina ispravna koncepcija prava da ono bude pravedno. Dakle, iza prava stoji pravda, tj. jedna etička vrijednost, za koju se kaže i da je temelj vladavine, a u krajnjoj liniji iza prava u tom smislu stoji pravni racio. Naravno, postoji i drugo shvatanje da je pravo ono što je naređeno, zapovijeđeno. Ističe se da iza prava stoji naredba koja je podržana s dovoljno sile, a to znači da se politička volja (jednog, nekolicine ili većine) ili samovolja izražava ,,pravom“ koje to više i nije.
Vladavina prava podrazumijeva ograničavanje svake vlasti, pa i vladavine većine valjanim pravilima i konstitucionalizmom, podjelom vlasti i nezavisnim sudstvom. Jer, vladavina većine koja bi bila vladavina puke volje ili moći, koja ne bi počivala na načelima koja se podrazumijevaju kad je riječ o vladavini prava, bila bi rđav oblik vladavine. Vladavina prava podrazumijeva i trajnost prava i obaveza, ideju kontinuiteta i poštovanje stečenih prava.
Vlast obično zamišlja da vladavina prava predstavlja ono stanje kada građani poštuju i pokoravaju se svim zakonima koje vlast donosi. A s druge strane se sami ne osjećaju obavezni da iste te zakone i norme poštuju i pokoravaju im se. Vladavina prava ne smije se tumačiti usko, kao sprovođenje u život onog prava (propisa) koje jedna vlast donosi. Takva zabluda je duboko ukorijenjena ne samo među vlastodršcima koji stvaraju „pravo“ po kojem onda upravljaju, nego i među onima na koje se takvo ,,pravo“ primjenjuje. Svaka vlast nastoji da svoje naredbe (norme, propise) iza kojih stoji njena volja i prinuda predstavi kao ,,pravo“, te i ostvarivanje takvog ,,prava“ tumači kao uspostavljanje “pravne države“ ili „vladavine prava“. Međutim, s pravno-filozofskog stanovišta ne može se prihvatiti da je pravo svaki skup normi iza koga stoji monopol državne prinude. Mora se zauzeti kritička distanca prema sadržini pozitivnog prava. Za neke zakone i norme Ciceron i Aurelije Avgustin, a kasnije i niz pravnika sve do Gustava Radbruha, smatrali su da ne zaslužuju da se nazivaju zakonima više nego zapovijesti neke bande razbojnika. Jer ako neupućeni i neuki ljudi propišu neki smrtonosni otrov umjesto blagotvornog lijeka, ovo vjerovatno ne bi moglo da se nazove ljekarskim receptom... Na isti način ni u jednoj zemlji ne može da se propis bilo kakve vrste nazove zakonom, čak iako ga je ta zemlja prihvatila uprkos njegovom razornom dejstvu na uređenje odnosa... To ukazuje da vladavina prava podrazumijeva kvalitet i da u stvari ona nije moguća ukoliko se pravo tumači samo kao izraz volje vladajućih krugova.
Moglo bi se reći i da svaka država ima realnu konstituciju koja se razlikuje od formalnog ustava. Nevolja je u tome gdje je i kad je taj raskorak suviše veliki na štetu građana. Najčešći uzrok tome je nekontrolisana, apsolutna vlast, koja se, baš zbog toga što je takva – nekontrolisana i nepodložna kontroli – gotovo bez izuzetka zloupotrebljava, i opet naravno na štetu građana, njihovih prava, sloboda, interesa, imovine, sreće, budućnosti, a nekada i uz nipodaštavanje njihovog ljudskog dostojanstva, inteligencije i osjećanja časti.
I da zaključim: mora se uzeti u obzir da moderna ustavna ili liberalna demokratija nije oblik neograničene vlasti nego su prava manjina, pa i političkih i ideoloških neistomišljenika i protivnika važna korekcija prava i vlasti većine. Ta vrsta demokratije se takođe sprovodi u skladu sa utvrđenim pravilima i u interesu svih, a ne samo onih koji vlast međusobno dijele i vrše. Ako ova dva uslova nisu ispunjena, takvu vladavinu većine mislioci su nazivali vrlo pežorativnim imenima – olhokratija ili mobokratija, a i noviji pisci su o takvom sistemu pisali kao o rđavom i upozoravali na opasnost od mogućeg „izbornog despotizma“, tiranije većine, partitokratije, populističke demokratije kakva je u istoriji poprimila oblik cezarizma, odnosno bonapartizma.
(Autor je politikolog)