Ukupan broj registraciono aktivnih kompanija koje su u vlasništvu ili suvlasništvu stranih kompanija, a koje posluju u Crnoj Gori iznosi 10.278, kazali su „Danu” iz Poreske uprave.
Od početka ove godine osnovane su 432 nove kompanije, koje su u vlasništvu ili suvlasništvu stranih kompanija.
– Poreski obveznici koji su u vlasništvu ili suvlasništvu stranih kompanija ili stranih državljana tokom 2016. godine po osnovu poreza i doprinosa uplatili su ukupan iznos od 198.277.539,08 eura – kazali su iz Poreske uprave.
Navode i da su kompanije u stranom vlasništvu od početka ove godine, zaključno sa 12. ovog mjeseca po osnovu poreza i doprinosa uplatili ukupno 69.726.415,34 eura.
Prema podacima Monstata, u Crnoj Gori je u prošloj godini bilo 28,27 hiljada preduzeća, što je povećanje od 8,2 odsto u odnosu na 2015. godinu.
Najveći broj preduzeća evidentiran je u Podgorici, 10,33 hiljade, što čini 36,6 odsto od ukupnog broja. Slijedi Budva sa 3,27 hiljada ili 11,6 odsto i Bar sa 2,72 hiljade, odnosno 9,6 odsto učešća u ukupnom broju preduzeća.
Ekonomski analitičar Siniša Lekić smatra da su poreske olakšice koje omogućava država upravo razlog za osnivanje tolikog broja stranih kompanija u Crnoj Gori.
– Strani investitori su u Crnoj Gori iskoristili povoljnosti otvaranja firmi i praktično su pokupovali i firme i stanove. Osnuju preduzeće za jedan euro, a kasnije, u velikoj mjeri, izbjegavaju i porez da plate državi, jer im je to omogućeno. Mi praktično nemamo stranog investitora, kojim smo zadovoljni, jer vrlo brzo pokažu svoje pravo lice, odnosno da im je profit prioritet, što nije ništa čudno, ali je problem što ih mi kao država puštamo da rade šta hoće – kazao je on.
Lekić je naglasio da bi država trebala da kontroliše firme u stranom vlasništvu i njihovo poslovanje, u mnogo većoj mjeri u odnosu na domaće kompanije.
– Svi ti strani investitori koji su došli u Crnu Goru smanjivali su broj radnika, kao i proizvodnju – rekao je on naglašavajući da je dobar dio tih kompanija dobio kredite i garancije na teret budžeta.
Lekić je podsjetio da je to bio slučaj sa, na primjer, turskom komapnijom Tosjali grup, koja je kupila Željezaru Nikšić iz stečaja, Kombinatom aluminijuma i slično.
– Najveći problem je što privatizacioni ugovori, po završetku privatizacija nijesu kontrolisani, nijesu raskidani u slučaju kada se pokažu kao sporni. Bilo je dosta malverzacija sa garancijama, poput slučaja Primorke Bar, a sigurno da ima još takvih i sličnih slučajeva. Za krivično djelo, ukoliko je do njega došlo, mora da se odgovara, ali gdje je odgovornost Vlade i onih ministarstava koja su bila zadužena za kontrolu i šta su preduzeli da ne dođe do takvih stvari, posebno ministarstva ekonomije i finansija i to je osnovni problem – zaključio je Lekić.
Momo Koprivica (Demokrate) smatra da, osim rijetkih primjera gdje se dolaskom stranih preduzeća u Crnu Goru uvozi inostrana štednja i stavlja u funkciju privrednog rasta, glavni motiv za broj stranih preduzeća koja posluju u Crnoj Gori, leži u poreskim razlozima i želji da se osvaja i monopolizuje tržište.
– Da je politika privlačenja investitora imala uspjeha ne bi Crna Gora imala izrazito visok stepen uvozne zavisnosti. To potvrđuje da su ta nekredibilna strana preduzeća, pod kojim se kriju domaća imena, tuđa sreća, a ne faktor domaćeg razvoja. Takođe, da je ta politika imala uspjeha Crna Gora bi prihodovala veće sume na ime poreza na dobit, umjesto što teret javnih finansija nose građani plaćanjem PDV-a. Podsticanje stranih direktnih investicija nije dalo rezultate. Nijesu uklanjane barijere koje održavaju u privrednom životu burazerske firme koje jedinu šansu vide u mirnom životu bez konkurencije, bezakonju i dosluhu sa vlašću. Takođe, i nerazvijeno i loše uređeno domaće finansijsko tržište dovelo je do toga da strana preduzeća dobar dio investicija usmjeravaju u nerazmjenjiva dobra, a tu prije svega mislim na nekretnine, te je izostao privredni rast usled njihovog priticaja. U takvim nepovoljnim privredno-pravnim uslovima odigrala se i negativna selekcija inostranih preduzeća: ona kredibilna su zaobilazila Crnu Goru, a ulagala su ona koja u mahinacijama i iznošenju profita vide osnovnu poslovnu strategiju – naveo je on.J.V.
Nepotpuni zakoni štite mahinacije
Koprivica je istakao da su nepotpuni poreski zakoni „kišobran” za poreske mahinacije.
– Tako, na primjer, ostavljaju prostor da isto fizičko lice osnuje dvije firme ili da bude vlasnik firme-majke (i smjesti je na ofšor destinaciju u inostranstvu) i firme-kćerke i onda te dvije firme, pod patronatom istog lica, međusobno pozajmljuju sredstva i posluju sa pozajmljenim, a ne sa sopstvenim sredstvima. To je vrlo promišljeno jer se naknada za korišćenje tuđih, odnosno pozajmljenih sredstava tretira kao poslovni trošak i odbija od prihoda čime se umanjuje osnovica poreza na dobit obje firme. Naknade za korišćenje pozajmljenih sredstava, koje se poreski tretiraju kao rashod za firme, na kraju završavaju u džepu njihovog vlasnika, ali mu prije svega služe da nelegitimno izbjegne porez. To je moguće jer nemamo valjana pravila o utanjenoj kapitalizaciji – smatra Koprivica.
On je pojasio da iz razloga što nemamo pravila o kontrolisanoj inostranoj kompaniji utajivačima na raspolaganju stoji i mogućnost da sklanjaju dohodak u tzv. baznu kompaniju u inostranstvu, tako da on ne ulazi u svjetski dohodak našeg rezidenta.
– Taj zakonski nedostatak daje i priliku da jedna firma prodaje imovinska dobra i vrši usluge pa na osnovu toga stiče potraživanja koja onda prodaje tj. fakturiše svojoj kontrolisanoj kompaniji u inostranom poreskom raju po nižoj cijeni da bi imala navodni gubitak i time umanjila poreski teret – pojasnio je on.