Očigledno je da ne funkcionišu mehanizmi koje Ministarstvo finansija ima nad lokalnim samouprava u pogledu kontrole poslovanja i rejšavanja finansijske stabilnosti, ocijenio je predsjednik upravnog odbora Instituta Alternativa Stevo Muk.
– Opštine će uvijek naći način da zaobiđu sva ograničenja, izigraju smisao ugovora o reprogramu i druga organičenja koja imaju na neracionalnu potrošnju, izjavio je Muk za „Dan”.
Direktor Poreske uprave (PU) Miomir M. Mugoša je u ponedjeljak u intervjuu za „Dan” kazao da opštine ne izmiruju tekuće obaveze, a da redovno plaćaju obaveze po osnovu reprograma kredita iz 2015. godine. Tada je 16 opština reprogramiralo poreski dug od 90 miliona eura na 20 godina. Neplaćanje tekućih obaveza dovelo je do povećanja duga opština za 15 miliona. Na kraju prošle godine opštine su dugovale 143 miliona, što znači da je sa novih 15 miliona dug preko 150 miliona, jer je u istom periodu izmiren dio reprogramiranog duga.
– Poreska uprava treba da iskoristi sva sredstva koja su joj na raspolaganju da bi se dug naplatio, ne vodeći računa o tome gdje su naredni lokalni izbori, baš kao što bi to uradila u slučaju da se radi o privrednim subjektima iz privatnog sektora. Ministarstvo finansija ne smije rješavati ovaj problem tako što će opštinama dati više novca, već osmisliti način da se postojeći novac bolje kontroliše, a zloupotrebe kazne, istakao je Muk.
On je pozdravio odluku PU da javno ukaže na činjenicu da lokalne samouprave ne izmiruju tekuće poreske obaveze, iako bi, kako je naveo, svima više koristilo objavljivanje preciznih informacija o dugovima i neizmirenim obavezama opština.
– Još prije nekoliko mjeseci upozoravali smo da lokalne samouprave koje su potpisnice ugovora o reprogramu, osim izmirivanja obaveza o reprogramu na mjesečnom nivou, istovremeno ne izmiruju svoje redovne, trenutne poreske obaveze na lična primanja, u nekim slučajevima i više od godinu, rekao je Muk.
Kako je naveo, Institut Alternativa je zvanično od PU tražio informaciju o ukupnom iznosu prijavljenih i plaćenih poreskih obaveza lokalnih samouprava i njihovih javnih službi.
– Informaciju nismo mogli dobiti uz obrazloženje da PU ne vodi evidenciju na način koji smo mi tražili u zahtjevu. Drago nam je da evidencija u makar nekom obliku postoji, i nadamo se da će ti podaci poslužiti u pripremi izmjena Zakona o finansiranju lokalne samouprave, ali i za postupanje Poreske uprave prema lokalnim samoupravama, saopštio je Muk.
Prema njegovim riječima, Ministarstvo finansija trenutno radi na izmjenama i dopunama Zakona o finansiranju lokalnih samouprava, gdje se pod pritiskom opština pokušava naći model da se povećaju prihodi opština na račun povećanja procenta ustupanja poreza na dohodak fizičkih lica ili drugi način. Lokalne samouprave i Zajednica opština u raspravama oko izmjena Zakona o finansiranju lokalne samouprave isključivo se bave prihodima i načinima za njihovo povećanje, dok se rashodi i njihova racionalizacija ne pominju.
– Vlada je dužna da objavi novu informaciju o realizaciji obaveza iz ugovora o reprogramu poreskog duga, s obzirom na to da je od poslednje zvanične informacije prošlo više od godinu dana, zaključio je Muk. D.M.
Među najgorim platišama, a dobili milione
Na problem neplaćanja redovnih poreskih obaveza Institut Alternativa je ukazivao i kada je u pitanju Zakon o prestonici.
– Uzaludno smo ukazivali i kada smo kritikovali predlog Zakona o prestonici, govoreći da Cetinje ne izmiruje tekuće obaveze iako izmiruje obaveze po reprogramu za stari dug, i da im stoga ne treba povjeravati novi milionski fond za razvoj prestonice – rekao je Muk.
Cetinje je uz Ulcinj, Pljevlja i Berane jedna od opština kod koje je najviše povećan dug u poslednje dvije godine.