Piše: Marko Begović
Za Savjet Evrope prioritetna tema je sistem rukovođenja kao odgovor na sve veći broj skandala koji potresaju sportsku i ukupnu javnost. Osnovni razlog leži u poražavajućim rezultatima analize rada i funkcionisanja 35 vodećih međunarodnih sportskih organizacija. Istim je ukazano na centralizovan i interesno povezan proces donošenja odluka. Odsustvo primjene osnovnih demokratskih principa (zastupljenost), javnosti u radu i odgovornosti, dovelo je u prilično nezavidan položaj one koji čine suštinu sporta- sportiste. Na inicijativu generalnog sekretara Savjeta Evrope formiran je radni tim sa zadatkom da sačini predlog mjera za države članice. Tom prilikom identifikovani su sledeći izazovi koji ozbiljno ugrožavaju integritet sporta.
Doping u sportu: postojanje sistemskog dopinga ozbiljno je narušilo globalni sistem borbe protiv dopinga u sportu. Kao nikad ranije, neophodna je tješnja saradnja odgovornih činilaca, prije svega vođenim ad hok komitetom CAHAMA Savjeta Evrope. U tom smislu, potpisan je Memorandum o razumijevanju između svjetske antidoping agencije (WADA) i Savjeta Evrope u cilju postizanja višeg nivoa usklađenosti po pitanju praćenja i sankcionisanja. Takođe, ozbiljan problem predstavlja činjenica da znatan broj nacionalnih antidoping agencija/komisija (NADO) nije usaglasio svoj rad sa međunarodno obavezujućim standardima u ovoj oblasti. Prethodno, između ostalog, pretpostavlja mehanizme za sprovođenje istražnih radnji, za koje u ovom momentu prethodno pomenute nemaju kako kadrovske tako i organizacione kapacitete. Dalje, sprovođenje disciplinskih postupaka zahtijeva nepristrasnost i nezavisnost od strane sportskih i državnih autoriteta uz puno poštovanje normi koje tretiraju zaštitu ličnih podataka i ukupna ljudska prava propisana Evropskom konvencijom o ljudskim pravima (ECHR). S prethodnim u vezi, pristupiće se izradi preporuka za zemlje članice Savjeta Evrope da obezbijede mehanizam nepristrasnog i nezavisnog disciplinskog postupka.
Namještanje sportskih rezultata je relativno novi fenomen za pripadnike organa za sprovođenje zakona, pa je iz navedenog znatno otežana koordinisana aktivnost na unutrašnjem i saradnja na međunarodnom planu. Zbog povezanosti sa organizovanim kriminalom i korupcijom, namještanje sportskih rezultata predstavlja ozbiljan izazov očuvanja pravnog poretka, etike i integriteta sportskog pokreta. Prema podacima Interpola, 80 odsto svih uplata odvija se posredstvom nelegalnih priređivača igara na sreću (kladionica) u preko 60 zemalja. Saradnjom Međunarodnog sportskog pokreta i Europola u akciji “VETO” otkrivena je mreža od 425 zvaničnika, sportskih radnika i sportista u 15 zemalja sa manipulativnim radnjama u preko 380 fudbalskih mečeva. No, manipulacije rezultatima nijesu samo ekskluzivitet fudbala ili američkih profesionalnih liga, u posljednje dvije godine suspenzije su doživjeli predstavnici kriketa (Ahmed, 2016.), tenisa (Jauković, 2015.) i bejzbola (Yang, 2016.). Takođe, primjetno je da je Međunarodni sportski pokret osposobio sisteme nadgledanja, praćenja i detekcije manipulacija MOK (IBIS), UEFA (BFDS), ITF/ATP/WTA (TIU). Najdalje je pošao Međunarodni olimpijski komitet koji je izradio i usvojio Kodeks Olimpijskog pokreta za prevenciju manipulacija u sportu (2015.). Radni tim je konstatovao da države članice Savjeta Evrope moraju prihvatiti činjenicu da manipulacije sportskim rezultatima mogu imati ozbiljne posljedice ne samo na sistem sporta, već i na društvo u cjelini.
Korupcija i zloupotreba položaja u sportskom pokretu: konstatovani su prioriteti u cilju poboljšanja sistema dobrog rukovođenja- uvođenje ograničavanja broja reizbora (mandata) donosilaca odluka, depolitizacija sporta, uključivanje sportista i drugih fizičkih lica (poput trenera) u sistem odlučivanja, podizanja nivoa finansijske odgovornosti i nepristrasnosti disciplinskih/etičkih/arbitražnih mehanizama za rješavanje sporova. Korupcija i zloupotreba položaja je goruće pitanje- povezano je sa percepcijom autonomije sportskog pokreta. U tom smislu, predstavnici javnih vlasti pozvani su da intenzivnije promovišu koncept funkcionalne autonomije, koja se tiče sportsko-specifičnih pravila (lex sportiva). Izvan tog okvira javne vlasti/nadležni međunarodni akter mora djelovati u cilju zaštite osnovnih ljudskih prava i prevencije diskriminacije i korupcije/organizovanog kriminala. Imajući u vidu sve ovo i karakter sporta s jedne i obavezujuće međunarodne norme i standarde (ne samo za oblast sporta) s druge strane, zaključak radnog tima je da se pitanja borbe protiv dopinga, nasilja na sportskim manifestacijama, diskriminacije i neetičkog ponašanja, zloupotrebe položaja i korupcije u sistemu sporta, i borbe protiv namještanja sportskih rezultata objedine formiranjem jedne krovne agencije, međuresorskog karaktera.
( Autor je član Radnog tima
Savjeta Evrope)
Komentari
Komentari se objavljuju sa zadrškom.
Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijedjanje i klevetanje. Nedozvoljen sadržaj neće biti objavljen.
Prijavite neprikladan komentar našem
MODERATORU.
Ukoliko smatrate da se u ovom članku krši Kodeks novinara, prijavite našem
Ombudsmanu.